معرفی وبلاگ
آیات و روایت موضوعی اثرگناه درزندگی انسان . اگرمیخواهید از اثرگناه درزندگی خود آگاه شو ید این ویبلاک را مطالعه فرمائید .
صفحه ها
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 28349
تعداد نوشته ها : 45
تعداد نظرات : 0
Rss
طراح قالب
GraphistThem259

بسم الله الرّحمن الرّحیم

 

« گناهانی که باعث ذلّت وخواری انسان می شود »

 

1 - کفرورزیدن به آیات الهی  .

2 - کشتن پیامبران ومردان خدا .

3 - کفران نعمت ونا سپاسی .

4 - شکم پرستی وشکم واری .

4 - گناه وعصیانگری .

5 - سرکشی وتجاوزازحدودالهی .

قرآن مجید :

وإذ قلتم یا موسی لن نصبرعلی طعام واحد فادع لناربّک یخرج لنا ممّا تنبت الارض من بقلها وقثّائها وفومها وعد سها وبصلها ، قال اتستبد لون الّذی هوادنی بالّذی هوخیر، اهبطوامصرافإنّ لکم ماسألتم ، فضربت علیهم الذلّة والمسکنة وباءوبغضب من الله ، ذالک بانّهم کانوایکفرون بأیات الله ویقتلون النبیّین بغیرالحقّ ، ذالک بماعصواوکانوایعتدون ./1

و(نیزبخاطربیاورید) زمانی راکه گفتید : ای موسی ، حاضرنیستیم به یک نوع غذااکتفا کنیم ،* ازخدای خود بخواه که ازآنچه اززمین می روید ، ازسبزیجات ، خیار، و سیر، وعد س ، وپیازبرای ما برویاند ، موسی گفت : آیامیخواهید غذای بهتری که دارید به پسترازآن تبدیل کنید (پس دراین صورت) واردشهری شوید ، زیرا هرچه خواستید درآنجا هست ، خداوند( مهر ) ذلّت ونیازبر پیشانی آنها زد، ومجدّدا گرفتارغضب پروردگارشدند، چرا که آنها نسبت با آیات الهی کفرمی ورزندوپیامبران را به نا  حق می کشند ، اینها به خاطران بودکه گناه کار وسرکش ومتجاوزبودند .

*- به یک نوع غذا اکتفا نمی کنیم ( شکم پرسی ) -  تفسیرنور .

6 - طمع ورغبت إ فرا طی .

الف - ا ما م صادق ( علیه السلام ) :

ما أقبح بالمؤمن أن تکون له رغبة تذ لّه .2

چه زشت است برای مؤمن که میل ورغبتی دراوباشد که اورا خوار وذلیل کند .

ب - ا ما م باقر ( علیه السلام )  :

بئس عبد ، عبد له طمع یقوده ، وبئس العبد ، عبد له رغبة تذ لّه .3

چه بد بنده ای است آن بنده ای که دراوظمعی با شد که اورا « مانند افسار» به سوی بد یها بکشد وچه نا پسند بنده ای است آن بنده ای که دراو رغبتی است که باعث خواری و ذ لّت اومی شود.

ج – ا ما م علی ( علیه لاسلام ) فرمود :

من لم ینزّه نفسه عن دنائة المطامع فقد اذلّ نفسه ، وهوفی الأخرة أذلّ وأجزی . 4

کسی که نفس خودرا ازرذالت وپستی طمعها پاک نکند ، همانا خودرا ذلیل کرده است ، درحالی اودرقیامت ذلیل تر وخوارتر خواهد بود .

7 - ریا ست طلبی وخود برتر بینی

ابونعمان میگوید : ا ما م با فر (علیه السلام ) به من فرمود :

ولا تطلبنّ أن تکون رأسا فتکون ذنبا .4

سرکرد گی و« پیش روبودن را » مجوکه دنباله رو، و« پست شوی »

( عده ای دوست دارند سرکرده باشند ، وقتی راه می روند گروهی پشت سرانان حرکت کنند – اعوذ بالله من شرور انفسنا ) .

8 - فاش کردن اسراردین واهل بیت ( علیهم السلام )

الف - سلیمان بن خالد می گوید : ا ما م صا دق (علیه السلام ) به من فرمود :

یاسلیمان إنّکم علی دین ، من کتمه اعزّه الله ، ومن اذاعه اذلّه الله .5

ای سلیمان ، همانا شما بردینی قراردارید که ، کسی که اسرار آنرا نگه دارد خداونداورا عزیز کند وهرکه اسرارآنرا فاش کند خداوند اورا ذلیل نماید .

ب - معلّی بن خنیس میگوید : ا ما م صا دق ( علیه السلام ) فرمود :

یا معلّی ، من أذاع أمرنا ولم یکتمه اذلّه الله به فی الدّ نیا .6

ای معلّی ، هرکس أمر(اسرار) مارا إفشا کند وآنرانپوشا ند ، خداوند به سبب آن اورا دردنیا خواروذلیل گرداند .

9 - آ شکارکردن گناه

راوی (روایت کننده) میگوید : ازا ما م رضا (علیه السلام ) شنید م فرمود :

والمذ یع بالسیّئة مخذول . 7

آشکارگننده گناه خوارمی شود .

10 - خوارشمردن امر به معروف ونهی ازمنکر

ا ما م صادق (علیه الیلام ) فرمود :

الأمربالمعروف ونهی عن المنکرخُلقان من خُلق الله ، فمن نصرهما أعزّه الله ، ومن خذ لهما خذله الله . 8

امر به معروف ونهی ازمنکردواخلاق ازاخلاقهای خداوند است پس هرکه آنهارا گرامی بدارد و« عمل کند » خداونداورا عزیزنماید ، وهرکه آنهارا خوارشمارد و « ترک کند » خداونداورا خواروذلیل خواهد کرد .

11- دفاع نکردن ازسبّ ائمّه أطها ( علیهم السلام )

ا ما م باقر(علیه السلام ) فرمود :

من قعد فی مجلس یسبّ فیه ا ما م من الأئمه ، یقد رعلی الإنتصاف فلم یفعل ألبسه الله الذلّ فی الدنیا . 9

هرکه درمجلسی بنشیند که درآن مجلس یکی ازائمّه اطهار(علیهم السلام ) سبّ وبدگوئی می شود، واومی تواند دفاع کند ولی دفاع ننماید خداوند لباس ذلبت به او می پوشاند .

12 - کبروغرور

الف - حسین بن أبی العلی میگوید : ازا ما م صادق (علیه السلام ) شنیدم می فرمود :

الکبرقد یکون فی شرارالناس من کل جنس ، والکبر، رداء الله فمن نازع الله ردائه لم یزده الا سفا لا .10

همانا کبر وغرور دربدترین گروه ازانسانها می باشد، درحای که کبر وبزرگی ازاوصاف اختصاصی خداودن « عزّ وجلّ » است ، وهرکس خودرا درمقابل اوصا ف مخصوص خداقراردهد،خداجزپستی وخواری باونیفزاید .

ب – ا ما م علی (علیه السلام )  :

من تکبّرفی ولایته کثرت عند عزله ذلّته . 11

کسی که دردوران حکومت وقدرتش تکبّری کند ، درزمان عزل وبرکناری از قدرت ، بیسیاز ذلیل خواهد بود .

اللهم صلّ علی علی بن ابی طالب امیرالمؤمنین ( علیه السلام ) .

عمرن عزتی

 

1 -  سوره بقره – آیه 61 .

2 -  اصول کافی ج4 – ص 9 – ح 1

3 -  همان   - ح 2

4 – غرر – ج 2 – ص 690 – ح 1210

5– وسائال الشیعه   - ... – ح 1

6- وسائل الشیعه ج 11- ص 482 – ح 1

7– وسئل الشیعه ج 11 – ص 485 – ح 8

8– وسئالشیعه ج 11 – ص 350 – ح 1

9- همان  -  ص 398 – ح 20

10- همان - ص 504 – ح 10

11- همان - ص 403 – ح 4

12- غرر ج 2 – ص 676 – ح 1055

 

 

 

 

دسته ها :
X