بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحِیمِ
« گناهانی که باعث حَبط عمل انسان می شود »
« حَبط = تباه شدن ، باطل شدن ، نابودشدن اعمال نیک انسان »
1 - إرتداد ( ازدین برگشتن )
قرآن کریم :
وَمَن
یَرتَد ِد مِنکُم عَن دِینهِ فَیَمُت وَهُوَکافِرٌفَأُولئِکَ حَبِطَت أعمالُهُم فِی
الدِّنیا وَالآخِرَةِ وَأوُلئِکَ أَصحابُ النّارِهُم فِیها خالِدُونَ. 1 بقره -
217
وهرکس ازشما ازدین
خودبرگرددوبه حالت کفرباشد تابمیردچنین کسان اعمالشان دردنیا وآخرت ضایع وباطل
گردیده وآنان اهل جهنمند ودرآن همیشه معذّب خواهند بود .
2 - إستاد گی برشک وظن
مُفضّل میگوید :
ازامام صادق (علیه السلام ) شنیدم می فرمود :
مَن شَکَّ
أوظَنَّ فَأقامَ عَلی أحَدِهِما أحبَطَ اللّهُ عَمَلَهُ ، إنّ حُجّةَ اللّهِ هِیَ
الحُجّةُ الواضِحَةُ. 2
کسی که شک ویا ظن کند
وبرروی یکی ازآن دو با یستد خداوندعمل اورا تباه نماید ، همانا حجّت خدا همان حجّت
روشن است .
3 - ترک فرائض (واجبا ت)
زُرارة میگوید :
ازامام صادق (علیه السلام ) پرسیدم ازگفتارخداوند (عزّوجلّ) « وَمَن یَکفُربِالإیمانِ فقدحَبِطَ عَمَلُهُ »- سوره
مائده – 5 .
فرمود : تَرکُ العَمَلِ الّذِی أقرّبِهِ ، مِن ذالِکَ أن یَترُکَ
الصَّلاةَ مِن غَیرِسُقمٍ وَلاشُغلٍ . 3
ترک کردن عملی که به
آن اعتراف وإقرار کرده است ، وازان جمله است ترک کردن نماز بدون بیماری ونه به جهت
کار .
4 - تکذ یب آیات الهی وعالم آخرت
قران کریم :
وَالَّذِینَ
کَذَّ بُوا بِآیاتِنا وَلِقاءِالآخِرَةِ حَبِطَت أَعملُهُم هَل یُجزُونَ إلا
ماکانُوا یَعمَلَونَ . 4
وآنانکه آیات آسمانی
ما ولقاءعالم آخرت را تکذ یب کردند اعمالشان تباه وباطل شد ، آیا درمحکمه عدل خدا
جزآنچه کردند کیفرآنها خواهد بود .
5 - دنیا طلبی ( دنیا پرستی )
قرآن کریم :
وَمَن
کانَ یُرِیدُ الحَیوةَ الدُّنیا وَزِینَتَها نُوَفِّ إلَیهِم أعمالَهُم فِیها وَهُم
فِیها لا یُبخَسُونَ ، أولئِکَ الَّذِینَ لَیسَ لَهُم فِی الآخِرَةِ اِلاَ النّارُوَحَبِط
َما صَنَعُوا فِیها وَباطِلٌ ماکانُوایَعمَلَونَ . 5
کسانیکه طالب تعیّش
مادی وزینت وشهوات دنیوی هستند ما مزد سعی آنهارا درکاردنیا کاملا می دهیم وهیچ
ازاجرعملشان کم نخواهد شد ، (ولی) هم اینان هستند که دیگردرآخرت نصیبی جزآتش دوزخ
ندارند وهمه افکارواعمالشان درراه دنیا ضایع وباطل می گردد.
6 - سعایت وبد گوئی ازمؤمن پیش حاکم جور
رسول گرامی اسلام (ص)
فرمود :
وَمَن
سَعی بِأخَیهِ إلی سُلطانٍ ، لَم یَبدِ لَهُ مِنهُ سُوء وَالا مَکرُوه أحبَطَ
اللّهُ (عزّوجلّ) کُلَّ عَمَلٍ عَمِلَهُ . 6
وکسیکه پیش حاکم
جورازبرادردینی خود سعایت وبدگوئی کند وازسلطان هیچگونه بدی وچیزناخوشایندی رابرای
او برنگرداند خداوند (عزّ و جلّ ) تمام اعمال اورا تباه خواهد کرد .
7 - شِرک ( به خدا شریک قراردادن )
قرآن کریم :
... وَلَواَشرَکُوا
لَحَبِطَ عَنهُم ماکانُوا یَعمَلُونَ . 7
... واگربه خدا شِرک
آورند ، اعمال آنها را نابودمی سازد .
8 - ظلم درحق کارگر وکارمند
حضرت پیامبر(ص) فرمود
:
وَمَن
ظَلَمَ أَجِیراًأجرَهُ أحبَطََ اللّهُ عَمَلَهُ. 8
وهرکس درحق
کاروکارمند ظلم کند وأجرت ودستمزد اورا تمام ندهد
خداوندعمل اورا حبط
ونابود کند .
9 - رعایت نکردن
آداب اسلامی درمَحضر حضرت نبی اکرم ( ص )
قران کریم :
یااَیُّهاالَّذِینَ
آمَنُوالاتَرفَعُواأَصواتَکُم فَوقَ صَوتِ النَّبِی وَلاتَجهَرُوالَهُ باِلقَولِ کَجَهرِبَعضِکُم
لِبَعضٍ أَن تَحبَطَ أَعمالُکُم وَاَنتُم لا تَشعُرُونَ . 9
ای اهل ایمان فوق صوت
پیغمبرصدابلند مکنید ودربارۀ او (پیغمبر ) مانند بلند حرف زدن بعهضی ازشما دربارۀ
بعض دیگربلند حرف نزنید که اعمالتان محوشودوشمانفهمید .
« اصولادین مجموعه ای
است ازآداب : اد ب دربرابرخدا، ادب درمقابل پیامبر (صلّ الله علیه وآله )
وپیشوایان معصوم (علیهم السلام ) ، ادب درمقابل استاد ومعلم ، وپدرومادر ، ومعلم
ودانشمند ...
حتی بعضی ازمفسران آیات
مورد بحث را توسعه داده گفته اند مراحل
پائین تر، مانند علما ودانشمندان ورهبران فکری واخلاقی رانیز شامل می شود ،
مسلمانان موظفند دربرابرآنها نیز آداب را رعایت کنند » تفسیر نمونه – ج 22 – ص
143و 144
10 - کفر ( کافرشدن )
قرآن مجید :
وَمَن
یَکفُربِالإِیمانِ فَقَد حَبِطَ عَمَلُهُ وَهُوُفِی الأخِرَةِ مِن الخا سِرِینَ. 10
وهرکس به دین اسلام
کافرشودعمل خودراتباه کرده ودرآخرت ازیان کاران خواهد بود .
« مطالعه بیشتر سوره
توبه – آسه 17 و سوره مائده – آیه 5
11 - کشتن پیامبران
12 - کشتن آمران به عدل ( به معروف )
قرآن کریم :
إِنَّ
الَّذِین یَکفُرُونَ بِآیاتِ اللّهِ وَیَقتُلُونَ النَّبِِیِّنَ بِغَیرِحَقٍّ وَیَقتُلُونَ
الَّذِینَ یَأمُرُونَ بِالقِسطِ مِنَ النّاسِ فَبَشِّرهُم بِعَذابٍ ألِیمٍ ، أُولئِکَ
الَّذِینَ حَبِطَت أعمالُهُم فِی الدُّ نیا وَالآخِرَةِ وَمالَهُم مِن ناصِرِینَ .
11
هماناکسا نی که به
آیات خدا کافرشوند وانبیارا بی جرم وبناحق بکشند وباآن مردمی که خلق را به عدل
ودرستی خوانند نیزدشمن شده وبه قتل رسانند ، ای پیامبرآنهارا به عذاب سخت دردناک
بشارت ده ؛ آنها هستند که اعمالشان دردنیا وآخرت تباه وضایع گردیده وهیچکس برای
نجات ازعذاب یاری آنها نخواهدکرد .
13 - عمل شنیع قوم لوط ( لواط ) بازن نا محرم ، با
مرد وپسربِچه
رسول اکرم (ص) فرمود
:
وَمَن
نَکَحَ إمرَأةً حَراماً فِی دُبُرِها، اَورَجُلا،غُلاماً حَشَرَهُ اللّهُ عالی یَومَ
القِیامَةِ أنتَن مِنَ الجِیفَةِ، یَتَأذّی بِهِ النّاسُ حتّی یَدخِلَ جَهَنَّمَ، ولایَقبَلُ
اللّهُ مِنهُ صَرَفاً وَلاعَدلا، وَأحبَطَ اللّهُ عَمَلَهُ وَ... 12
کسی که بازن نا محرم ویا با مردویا پسربچه ازپشت نزدیکی کند
(عمل شنیع لواط انجام دهد) خداوند اورا درروز قیامت مشحورکند درحالی که بوی بد او
گند یده ترازبوی بد مردار است « درحدّی که » همه مردم از بوی بد او دررنج می باشند تا وارد
جهنم شود ، وخداوند ازاو توبه وفد یه (معوّضه)ای قبول نکند وتمام اعمال اورا تباه
سازد ... .
« درادامه حدیث به عذاب بسیا ردَ رد نا ک و شد ید چنین
افراد سخیف ، پست وکثیف اشاره شده است ، ازجمله قرارگرفتن بدن پلید آنان در تابوتی
ازآتش و...– مراجعه شود »
14 - منّت گذاردن
رسول اکرم (ص) فرمود
:
وَمَنِ
اصطَنَعَ اِلی أخِیهِ مَعرُوفاً فَمَنَّ بِهِ عَلیهِ حَبِطَ عَمَلُهُ وَخابَ
سَعیُهُ . 13
وکسی که به برادردینی
خود نیکی کند سپس به او منّت بگذاردعمل اونابود وکوشش او بی فایده خواهد بود .
15 - نسبت نارَوا وتهمت به مردویا زن پاکدامن
حضرت نبی اکرم (ص)
فرمود:
وَمَن
رَمی مُحصِناً أَومُحصِنَةً أَحبَطَ اللّهُ عَمَلَهُ . 14
وکسی که به مرد ویا
زن پاکدامن نسبت نارَوا دهد وتهمت زند خداوند عمل اورا باطل می کند .
16 - نفاق ( منافق شدن )
قران کریم :
الف - ...
أُولئِکَ حَبِطَت أَعمالُهُم فِی الدُّنیا وَالآخِرَةِ وَأُلئِکَ هُمُ الخاسِرُونَ
– توبه – 69
... آنان ( منافقین )
مردمی هستند که اعمالشان دردنیا وآخرت نابود وباطل گشت وهم آنان بحقیقت زیانکاران
عالمند .
ب - ...أُولئِکَ
لَم یُؤمِنُوا فَأَحبَطَ اللّهُ أَعمالَهُم وَکانَ دالِکَ عَلیَ اللّهِ یَسِیرًا.
15
...آنها (منافقین )
ایمان نیاورده وخداوند اعمال آنهارا نابودمی گرداند واین برخدا آسانست .
---------------------------------------------------------------
« بیان بعضی ازاوصاف
واعمال منافقین دراین دوآیه » :
·
امربه منکرونهی ازمعروف
·
فراموش کردن خدا .
·
استهزاء مسلمانان .
·
فرورفتن درکفرونفاق .
·
بازداشتن مردم از رفتن به جبه وجهاد .
·
ترس درجنگ وجهاد .
·
خشم وعصبانت نسبت به مسلمانان .
·
زبان تند وخشِن نسبت به مسلمانان .
·
مطالبه غنائم جنگی بعد ازپیروزی مسلمانان .
« برای اطلاع بیشتربه
آیات فوق وتفسیر نمونه ج 7 و 8 مرا جعه شود » .
---------------------------------------------------------------
17 - نگاه به نامحرم
خیره شد ن زن به مرد
نا محرم
حضرت رسول اکرم (ص)
فرمود :
وَاشتَدَّغَضَبُ
اللّهِ (عزّوجلّ ) عَلی إمرَُأةٍ ذاتِ بَعلٍ مَلَلأت عَینَها مِن غَیرِزَوجِها
أَوغَیرِذِی مَحرَمٍ مِنها فَاِ نَّها إن فَعَلَت ذالِکَ أحبَطَ اللّهُ کلَِ
عَمَلٍ عَمِلَتهُ . 16
وغضب پروردگار
(عزّوجلّ) بیسیارشدیداست برزن شوهرداری که چشم خودرا پرکند ازغیرشوهرخود وازنا
محرم ، پس اگرچنین کند خداوند تمام اعمالی – نیکی - که انجام داده است تباه می
نماید .
الحمد لله ربّ
العالمین
عمران عزتی
******************************************************
1 – سوره بقره - 217
2 – اصول کافی – ج 4 –ص
119– ح 8
3 – اصول کافی – ج 4 –
ص 95 – ح 5
4 – سوره اعراف - 147
5 – سوره هود – 15 -
16
6 – عقابالاعمال – ص
659
7 – سوره انعام - 88
8 – عقاب الاعمال – ص
645
9 – حجرات - 2
10 – سوره مائده - 5
11 – سوره آل عمران –
21 - 22
12 – عقاب الاعمال –
ص 646
13 – عقابالاعمال – ص
672
14 – عقاب الاعمال –
ص 656
15 – سوره احزاب - 19
16– عقاب الأعمال – ص
662