معرفی وبلاگ
آیات و روایت موضوعی اثرگناه درزندگی انسان . اگرمیخواهید از اثرگناه درزندگی خود آگاه شو ید این ویبلاک را مطالعه فرمائید .
صفحه ها
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 30164
تعداد نوشته ها : 45
تعداد نظرات : 0
Rss
طراح قالب
GraphistThem259


بیماری و معلوللیت جسمی

 

بسم الله الرّحمن الرّحیم

 

« وما أصابکم من مصیبة فبما کسبت أیدیکم »

 

« هرمصیبتی که به شما رسد ، به خاطراعمالی است که انجام داده اید »

 

( سوره شوری – 30 )

 

« بلای بیماری بدن ، سخت ترازبلای فقر »

 

قال علیّ  ( علیه السلام ) :

 

أَلاوَإِنَّ مِنَ البَلاءِ ، أَلفاقَةُ ، وَأَشَدَّ مِنَ الفاقَةِ مَرَضُ البَدَنِ ، وَأَشَدَّ مِن مَرَضِ البَدَنِ مَرَضُ القَلبِ . أَلا وَإِنَّ مِن صَحَّةِ البَدَنِ تَقوَی القَلبِ .

 

علی ( ع ) فرمود :

 

آگاه باشید فقرنوعی بلا است ، وسخت ترازتنگدستی بیماری تن وبدن است ، وسخت ترازبیماری تن ، بیماری قلب است . آگاه باشید که همانا عامل تن درستی تقوای دل است

 

( نهج البلاغة – دشتی – ره – حکمت 388 )

 

گناهانی که باعث بیماری جسمی و معلولیت انسان می شود .

 

حسد

 

ریا – خود نمائی 

 

رابطه نامشروع زن ومرد ( زنا )

 

« بیماری طاعون وبیماریهای جدید وبی سابقه »

 

شک – تردید 

 

گناهان ومعاصی

 

گناه جدید ، بلای جدید ( ازجمله بیماری جدید )

 

مجادله - ستیزه جوئی

 

مخاصمه – دشمنی

 

انعقاد نطفه درحال حیض ( عادت ماهانه زنان )

 

( عامل خاص بیماری )

 

بول نکردن بعد ازهمبستر شدن باهمسر ( وجود منی درمجرای بول )

 

( وبا )

 

آزاروأذیت خویشاوندان

 

ترک صله رحم

 

کینه توزی

 

++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

حسد

 

الف - علیّ (علیه السلام ) :

 

أَلحَسُودُ أَبَدًا عَلِیلٌ .

 

امام علی ( ع ) :

 

حسود ورشکبرهمیشه بیماراست . 

 

( غرر، ج 1 – ص 28- ص 832 )

 

ب - علیّ (علیه السلام ) :

 

عَجِبتُ لِغَفلَةِ الحُسّٰادِ عَن سَلامَةِ الأَجسٰادِ .

 

امام علی ( ع ) :

 

عجب دارم ازغفلت حسود ازتندرستیها ( حسود همیشه بیمار است ) .

 

( غرر، ج 2 – ص 4948- ص 15 )

 

ج - علیّ (علیه السلام ) :

 

أَلحَسَدُ یُفنِی الجَسَدَ .

 

امام علی ( ع ) :

 

حسد جسم را ازبین می برد ( وباعث بیماری جسم حسود می شود ) .

 

( غرر، ج 1 – ص 32- ص 986 )

 

د - علیّ (علیه السلام ) :

 

أَلحَسَدُ شَرُّالأَمراضِ .

 

امام علی ( ع ) :

 

حسد بدترین بیماری است .

 

( غرر، ج 1 – ص 15- ص 387 )

 

ه - عَلیٌّ (علیه السلام ) :

 

طَهِّرُوا قُلُوبَکُم مِنَ الحَسَدِ فَاِنَّهُ مُکَمِّدٌ وَمُضِنٌّ .

 

امام علی (ع ) :

 

قلبهای تان را ازحسد پاک کنید زیرا که حسد اندوه آورنده ولاغرکننده است .

 

غرر ، ج 2 – ص 471 – ح 33 )

 

ریا – خود نمائی 

 

علیّ (علیه السلام ) :

 

أَلمُرٰائِی ظٰاهِرُهُ جَمِیلٌ وَبٰاطِنُهُ عَلِیلٌ .

 

امام علی ( ع ) :

 

ریا کاربیرونش زیبا ودرونش بیماراست .

 

( غرر، ج 1 – ص 60- ص 1613 )

 

رابطه نامشروع زن ومرد ( زنا )

 

« بیماری طاعون وبیماریهای جدید وبی سابقه »

 

قٰالَ أَبُوجَعفَرٍ( علیه السلام ) : قٰالَ رَسُولُ اللهِ ( صلّی الله علیه وآله ) :

 

خَمسٌ إِن أَدرَکتُمُوهُنَّ فَتَعَوَّذُوا بِاللهِ مِنهُنَّ : لَم تَظهَرِالفٰاحِشَةُ فِی قَومٍ قَطُّ حَتّی یُعلِنُوهٰا إلا ظَهَرَفِیهِمُ الطّٰاعُونُ وَالأَوجٰاعُ الَّتِی لَم تَکُن فِی أَسلافِهِمِ الَّذِین مَضَوا ...،

 

حضرت باقر ( ع ) فرمود : رسول خدا ( ص ) فرموده :

 

پنج چیزاست که اگربآنها برخورد کردید ، آزآنها به خدا پناه ببرید :  هرگزدرمردمی زنا پیدا نشود -  که آنرا آشکار کنند -  جزاینکه درایشان « بیماری » طاعون ودردهائیکه درگذشتگان آنها سابفه نداشته پدیدار گردد . «  مانند ایدذ ، کرونا ، ازدواج سفید و... »

 

( اصول کافی ، ج 4 – ص 81 – ح 1 )

 

شک – تردید 

 

علیّ (علیه السلام ) :

 

أَلمُرِیبُ أَبَدًا عَلِیلٌ .

 

امام علی ( ع ) :

 

 شک وتردید کننده ، همیشه بیمار است .

 

( غرر، ج 1 – ص 29- ص 889 )

 

گناهان و معاصی

 

الف - قال أمیرالمؤمنین ( علیه السلام ) :

 

لاوَجَعَ أَوجَعُ لِلقَلبِ مِنَ الذُّنُوبِ .

 

امیرالمؤمنین علی ( ع ) فرمود :

 

برای قلب ، هیچ دردی ، درد ناکترازگناه نیست .

 

( اصول کافی ج 3 – ص 377 – ح 28 ) 

 

ب - قال أبوعبدالله ( علیه السلام ) :

 

أَمٰا إِنَّهُ لَیسَ مِن عِرقٍ یُضرَبُ وَلا صِدٰاعٍ وَلا نَکبَةٍ وَلا مَرَضٍ إلا بِذَنبٍ .وذالک قول الله (عزّوجلّ ) : فی کتابه : « وَمٰا أَصٰابَکُم مِن مُصِیبَةٍ فَبِمٰا کَسَبَت أَیدِ یکُم وَیَعفُواعَن کَثِیرٍ » ثمّ قال : وما یعفوالله آکثرممّا یؤاخذبه .

 

امام صادق ( ع ) فرمود :

 

آگاه باشید ! همانا هیچ رگی قطع نمی شود وهیچ درد سری پیش نمی آید وهیچ مصیبتی وارد نمی شود وبه هیچ بیماریی مبتلا نخواهد شد مگر بخاطر گناه .

واین ( برطبق ) فرمایش خداوند ( عزوجل ) درکتابش : « وآنچه ازرنج ومصیبت به شما می رسد همه از دست اعمال زشت خود شما است درصورتی خدا بسیاری ازاعمال بد راعفومیکند »

 

 ( سوره شوری – 30 )

 

وبعد فرمود : وآنچه خداوند می بخشد خیل بیشترازآنچیزی است که بآن ( گناهکار)  مجازات می شود .

 

( وسائل الشیعه ج 11 – ص 237 – ح 1 )

 

ج - قال أبوعبدالله ( علیه السلام ) :

 

یامفضّل إیّاک والذّنوب وحذّرها شیعتنا ، فوالله ماهی إلی أحد أسرع منها آلیهم ، انّ احد هم لتصیبه المعرة من السّلطان وما ذالک إلا بذنوبه ، وانّه لیصیبه السّقم وما ذالک إلا بذنوبه ... 

 

امام صادق ( ع ) فرمود :

 

ای مفضّل ! ازگناهان بپرهیزوشیعیان مارا ازآن برحذر دار، پس قسم به خداوند هیچ چیزسریعترآزان برشما اثر نمی گزارد ، گاهی بعضی ازشما ازسلطان می ترسد واین نیست مگر به خاطر گناهان ، وبیماری به او میرسد این نیست مگربه خاطر گناهانش .

 

( وسائل الشیعه ج 11 – ص 241 – ح 21 )

 

د- قال رسول الله ( صلّی الله علیه وآله ) :

 

یا علی ! ما مَن خَدشِ عَودٍ ، وَلا نَکبَةِ قَدمٍ إِلا بِذَنبٍ ،

 

رسول خدا ( ص) فرمود :

 

یا علی ! هرخراشی که ازچوبی برتن انسان وارد می شود « صد مه جسمی )» ، وهرلغزشی قدمی « صدمه روحی» ، براثرگناهانی است که ازاو سرزده .

 

( تفسیرنمونه ج 20- ص 440 )

 

ه - علیّ ( علیه السلام ) :

 

أَلذُّنُوبُ داءٌ وَالدَّواءُ أَلإِستِغفارُوَالشَّفاءُ أَن لا تَعُودَ .

 

امام علی ( ع ) :

 

گناهان درد وبیماری است ودوای آنها استغفاروتوبه کردن است ، وشفاء به این است که دیگربه گناه برنگردی .

 

( غرر – ص 194 )

 

گناه جدید ( مانند آزادی هم جنسگرائی و... )

 

بلای جدید ، ازجمله بیماری جدید « مانند بیماری اید ذ ، کرونا و... »

 

د - الإمامُ الرِّضا ( علیه السلام ) یَقُولُ :

 

کُلَّما أَحدَثَ العَبدُ مِنَ الذُّنُوبِ ما لَم یَکُونُوا یَعمَلُونَ ، آَحدَثَ اللهُ لَهُم مِنَ البَلاءِ مالَم یَکُونُوا یَعرِفُونَ .

 

امام رضا ( ع ) می فرما ید :

 

هرگاه بندگان گناهان تازه ای را که سابقه نداشته ، ایجاد کنند ( انجام دهند ) خدابرای آنها بلاهائی راکه سابقه نداشته ( نمی شناختند ) ایجاد کند .

 

( اصول کافی ج 3 – ص 377 – ح 29 )

 

مجادله - ستیزه جوئی

 

مخاصمه – دشمنی

 

الف -  عَن عَلِیِّ بنِ عُقبَةَ عَن أَبِیهِ قٰالَ : سَمِعتُ أَبٰاعَبدِاللهِ (علیه السلام ) یَقُولُ :

 

وَلا تَخاصَمُوا بِدِینِکُم ، فَاِنَّ المُخاصِمَةَ مُمرِضَةٌ لِلقَلبِ .

 

علی بن عقبة ازپدرش نقل می کند که گفت : از امام صادق ( ع ) شنیدم می فرمود :

درمورد دین وآئین خود « با یکدیگرومخالفین » دشمنی وپیکارنکنید ، همانا دشمنی با یکدیگرباعث بیماری قلب می شود .

 

( وسائل الشیعه ، ج 11 – ص 450 – ح 4 )

 

ب -  قٰالَ أَمِیرُالمُؤمِنِینَ (علیه السلام ) :

 

إِیّٰاکُم وَالمِرٰاءَ وَالخُصُومَةَ فَاِنَّهُمٰا یُمرِضٰانِ القُلُوبَ عَلَی الإِخوٰانِ وَیَنبُتُ عَلَیهِمَا النِّفٰاقُ .

 

امیرالمؤمنین (ع ) فرمود :

 

ازمجادله وستیزبپرهیزید که دلهای دوستان وبرادران را « نسبت بیکدیگر» بیمارکنند ونفاق رویانند .

 

( اصول کافی ، ج 3 – ص 409 – ح 1 )

 

انعقاد نطفه درحال حیض

 

قال النّبیّ ( صلّی الله علیه وآله ) :

 

مَن جامَعَ إِمرَأَتَهُ وَهِیَ حائِضٌ فَخَرَجَ الوَلَدُ مَجذُومًا أَوأَبرَصَ فَلا یَاُومُنَّ إِلا نَفسَهُ .

 

پیامبر خدا ( ص ) فرمود :

 

کسی که بازن خود هم بسترشود درحالی اودرحال حیض بوده ، فرزندی که به وجود آید یا مبتلا به بیماری جذام ویا دچاربیماری برص ( پیسی ) می باشد ( دراین خصوص ) فقط باید خودرا ملامت کند.

 

( وسائل الشیعه ج 2 – ص 568 – ح 4 )

 

عن عذافرالصّیرفیّ قال : قال أبوعبدالله ( علیه السلام )  :

 

تَری هؤُلاء المُشَوَّهِینَ فِی خَلقِهِم ؟ قالَ : قُلتُ : نَعَم ، قالَ : هؤُلاءُ الَّذِینَ آبائُهُم یَأتُونَ نِسائَهُم فِی الطَّمثِ

 

صیرفی گوید : امام صادق ( ع ) فرمود :

 

این معلولین ( ومعیوبین ) جسمی را می بینی ؟ عرض کردم بلی ، فرمود : اینها کسانی هستند که پدرانشان درحال حیض با همسران خود هم بستر شده اند .

 

( وسائل الشیعه ج 2 – ص 568 – ح 3 )

 

« درروایتی ( نقل شده ) توصیه هایی را حضرت پیامبر ( صلّ الله علیه وآله ) به أمیرالمؤمنین ( علیه السلام ) می نماید ، دراین روایت به عوامل بسیاری ازبیماری های قبل ازتولّد وهنگام انعقاد نطفه اشاره شده ونشان می دهد برای جلوگیری ازبیماری باید ازقبل از تولّد توجه داشت » 

 

( عامل خاص بیماری )

 

بول نکردن بعد ازهمبستر شدن باهمسر (ماندن منی درمجرای بول )

« دریک روایتی ( نقل شده ) است اگر ( انسان ) با همسر خود همبسترشود وقبل ازغسل بول نکند تا بقیه منی ازاوخارج شود ، به دردی مبتلا مسی شود که درمانی برای اونیست »

 

( وبا )

 

آزاروأذیت خویشاوندان

 

ترک صله رحم

 

عن عثمان بن عیسی عن بعض أصحا بنا عن أبی عبدالله (علیه السلام ) :


قالَ : قُلتُ : إِنَّ إِخوَتِی وَبَنِی عَمِّی قَد ضَیَّقُواعَلیَّ الدّارَوَأَلجَأُونِی مِنها إِلی بَیتٍ وَلَوتَکَلَّمتُ أَخَذتُ ما فِی أَیدِیهِم ، فَقالَ لِی : اِصبِرفَاِنَّ اللهَ سَیَجعَلُ لَکَ فَرَجًا قالَ : فَانصَرَفتُ وَوَقَعَ الوَباءُ فِی سَنَةِ إِحدی ثَلاثِینَ { وَمِأَةِ } فَماتُوا وَاللهِ کُلُّهُم فَما بَقِیَ مِنهُم أَحَدٌ ، قالَ فَخَرَجتُ فَلَمّا دَخَلتُ عَلَیهِ قالَ : ما حالُ أَهلِ بَیتِکَ ؟ قالَ قُلتُ لَهُ : فَقَد ماتُوا وَاللهِ کُلُّهُم ، فَما بَقِیَ مِنهُم أَحَدٌ ، فَقالَ : هُوَبیما صَنَعُوا بِکَ وَبِعُقُوقِهِم إِیّاکَ وَقَطعِ رَحِمِهِم بَتِرُّوآ أَتُحِبُّ أَنَّهُم بَقُوا وَأَنَّهُم ضَیَّقُوا عَلشیکش ؟ قالَ : قُلتُ : إِی وَاللهِ .

 

برخی ازاصحاب ما گوید : که به حضرت صادق ( ع ) عرض کردم : برادران وعموزادگانم خانه ام را برمن تنگ کرده وازهمه آن خانه مرا بیک اطاق آن پناهنده کرده اند ، ومن چنانچه دراین باره اقدام کنم آنچه دردست آنها است میگیرم ، گوید : آن حضرت فرمود : صبرکن خداوند برایت گشایشی فراهم کند ، گوید من منصرف شدم ، ووبائی درسال صدوسی ویک بیامد وبخدا سوگند همگی آنها مردند ویک نفرازآنها باقی نماند ، گوید : من بیرون آمدم ( وبنزد آن حضرت رفتم ) همینکه براووارد شدم فرمود : حال اهل خانه ات چطوراست ؟ عرض کردم : بخدا سوگند همه آنها مردند ، ویک نفرازآنها زنده نماند ،  فرمود : این برای آن کاری بود که بتوکردند ، وبرای آن آزاری که بتو رسا ندن وقطع رحمیکه کردند نابود شدند ،  آیا میخواستی که زنده باشند وبرتو تنگ بگیرند ؟ عرض کردم : آری بخدا سوگند .

 

 ( اصول کافی ج 4 – ص 47 ح 3 )

 

کینه توزی

 

عَلِیٌّ (علیه السلام ) :

 

طَیِّبُوا قُلُوبَکُم مِنَ الحِقدِ فَاِنَّهُ دٰاءٌ مُؤَبِّی .

 

امام علی ( ع ) :

 

دلهایتان را ازکید وکینه پاکیزه دارید زیرا که کینه دردی است وبا آور.

 

( غرر، ج 2 – ص 471  – ح 34 

« روایاتی درمورد عوامل پیدایش بیماری است ، این دسته از روایان که بسیارمتعدد وفراوا نند ، عوامل مادی ومعنوی گونا گون را که منجربه بیماری درانسان می شود را مشخص می کند »

 

« الحمد لله ربّ العالمین وصلّی الله علیه وآله الطّاهیرن »

 

کتاب : اثرگناه درزتدگی انسان

تألیف : عمرا ن عزتی 

دسته ها :
X