معرفی وبلاگ
آیات و روایت موضوعی اثرگناه درزندگی انسان . اگرمیخواهید از اثرگناه درزندگی خود آگاه شو ید این ویبلاک را مطالعه فرمائید .
صفحه ها
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 28622
تعداد نوشته ها : 45
تعداد نظرات : 0
Rss
طراح قالب
GraphistThem259

بسم الله الرّحمن الرّحیم

 

{ گناهانی که باعث می شود عمل انسان قبول نشود } :

  3


( عبادت وعمل نیک انسان پذیرفته نشود )

 

1 -  أذیت وآزار زن به شوهر.

 

2-  آذیّت وآزار مرد به همسر.

 

عَنِ الصّٰادِقِ (علیه السلام ) عَن آبٰائِهِ ( صلوٰات الله علیهم ) عَنِ النَّبِی ( صلّی الله علیه وآله ) -  فِی حَدِیثِ المَنٰاهیِ - ...الی أن قال : قٰالَ  (علیه السلام ) :


أیّما إِمرَأَةٍ آذَت زَوجَها بِلِسانها لَم یَقبَلِ اللهُ مِنها صَرفًا ولاعَدلاوَلاحَسَنَة مِن عَمَلِهٰا حَتّیٰ تَرضَیَهُ ، ... وَکَذٰالِکَ الرَّجُلُ إِذٰا کٰانَ لَها ظٰالِمًا ، ثُمَّ قٰالَ : أَلا وَأَیُّمٰا إِمرَأَةٍ لَم تَرفَق بِزَوجِهٰا وَحَمَلَتهُ عَلیٰمالا یَقدِرُعَلَیهِ وَما لا یَطیقُ ، لَم یَقبَلِ اللهُ مِنهٰا حَسَنَةً وَتَلقَی اللهَ وَهُوَعَلَیهٰا غَضبٰانٌ .


امام صادق ( ع ) ازپدران بزرگوارش روایت می کند که فرمود: حضرت پیامبر ( ص ) - درحدیث مناهی – فرموده :


هرزنی که با زبانش شوهرخودرا بیازارد خداوند ،  توبه وعبادت وکارنیک وهیچ عملی را ازاوقبول نخواهد تا اینکه شوهرش را راضی نماید ، وهمچنین است مرد وقتی که بزنش ظلم کند ، سپس فرمود آگاه ! باشید هرزنی که بازوجش مرافقت وسازش نکذد واورا به چیزی وادارکند که قدرت وتوان آنرا ندارد ، خداوند هیچ حسنه و کارنیکی ازاو نمی پذیرد ، وخدارا درحالی ملاقات کند ازاوکه غضب ناک است .


( وسائل الشیعه ، ج 14 – ص 154 – ح 5 ) .

 

3 -  ریا کاری .

 

الف -  عَن عَلِیِّ بنِ سٰالِمٍ قٰالَ : سَمِعتُ أَبٰا عَبدِاللهِ (علیه السلام ) یَقُولُ :


قالَ اللهُ (عزّوجلّ ) : أَنَا خَیرُشَرِیک ٍ، مَن أَشرَکَ مَعِی غَیرِی فِی عَمَلٍ عَمِلَهُ

لَم أَقبَلهُ إلا ما کٰانَ خالِصًا .


علی بن سالم گوید : ازامام صادق شنیدم که ( ع ) می فرمود :


خدای عزوجل فرماید : من بهترین شریکم ( پس ای بنده دیگری را درعبادت شریک من مساززیرا ) هرکس درعملی که انجام میدهد ، دیگریرا شریک سازد ازاو نپذیرم ، جزعملیکه خالص برای من باشد .


( اصول کافی ، ج 3 – ص 403 – ح 9 )


قٰالَ أبُوعَبدِاللهِ (علیه السلام ) : قٰالَ النَّبِیُّ ( صلّی الله علیه وآله ) :


إب - إنّ المَلَکَ لِیَصعَدُ بِعَمَلِ العَبدِ مُبتَهِجًابِهِ فَاِذٰا صَعِدَ بِحَسَنٰاتِهِ یَقُولُ اللهُ (عزّوجلّ ) : إِجعَلُوهافِی سِجِّینٍ إِنَّهُ لَیسَ إیّای أَرٰادَ بِها .


امام صادق ( ع ) فرمود : رسول خدا ( ص ) فرمودند :


فرشته عمل بنده ای را بالا می برد وازآن مسرور است ، ولی چون آن عمل را که بصورت حسنات است بالا برد ، خدای عزوجل فرماید : آن اعمال را درسجّین ( دیوان گنهکاران ) گذارید ، زیرا آن بنده این اعمال را برای من بجا نیاورده .


( اصول کافی ، ج 3 – ص 402 – ح 7 ) .


ج -  عَن عَلِیِّ بنِ عُقبَةَ عَن أَبِیهِ قٰالَ : سَمِعتُ أَبٰاعَبدِاللهِ (علیه السلام ) یَقُولُ :


اجعَلُوا أَمرَکَم هٰذٰا للهِ وَلا تَجعَلُوا لِلنّاس فَاِنَّهُ مٰا کٰانَ للهِ فَهُوَللهِ وَمٰا کٰانَ لِلنّاس فَلا یَصعَدُ إِلَی اللهِ .

علی بن عقبة ازپدرش نقل میکند که گفت : ازامام صادق ( ع ) شنیدم می فرمود :


این أمر( تشیّع ومذهب داری ) خودرا برای خدا قراردهید نه برای مردم ، زیرا هرچه بمنظورخدا باشد ، برای خداست ( اومی پذیرد وپاداش می دهد)  وهرچه برای مردم است ، بسوی خدا بالا نرود ( خدانپذیرد وپاداش ندهد) .


( اصول کافی ، ج 3 – ص 401 – ح 2 )


ه -  عَن مُحَمَّدِ بنِ عَرَفَةَ قٰالَ : قٰالَ لِیَ الرّضا (صلوات الله وسلامه علیه) :


وَیحَکَ یَابنَ عَرَفَةَ ! إِعمَلُوالِغَیرِرِیاءٍ وَلاسُمعَةٍ ، فَاِنَّهُ مَن عَمِلَ لِغَیرِاللهِ وَکَلَهُ اللهُ إلیٰ عَمَلِهِ ، وَیحَکَ مٰاعَمِلَ أَحَدٌ عَمَلا إلا رَدّٰاهُ اللهُ إِن خَیرًا فَخَیرٌ وَإِن شَرًّا فَشَرٌّ .


محمّدبن عرفه گوید : امام رضا ( ع ) بمن فرمود :


وای برتوای پسرعرفه ! کارکنید ، نه بمنظورریا وبگوش مردم رسیدن ، زیرا هرکه برای غیرخدا کارکند ، خدااورا بکارش واگذارد « قبول نکند ... » وای برتو ! کسی عمل نکذد جزآنکه خدا ، عبائی براوپوشاند ( ازجنس همان عملش ) اگرعملش خوب باشد عبای خوب و بد باشد عبای بد « مثال پوشش عمل برطبق نیّت » .


( اصول کافی ، ج 3 – ص 402 – ح 5 )

 

4-  ربا خواری .

 

حدیث :

قالَ رَسُولُ اللهِ ( صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَآلِهِ ) :


وَمَن أکَلَ الرِّبا مَلأ اللهُ بَطنَهُ مِن نارِجَهَنَّمَ بِقَدَرِما أکَلَ ، وَإنِ اکتَسَبَ مِنهُ مالا لایَقبَلُ اللهِ تَعالی مِنهُ شًَیئًا مِن عَمَلِهِ ، وَلَم یَزَل فِی لَعنَةِ اللهِ وَالمَلائِکَةِ ما کانَ عِندَهُ مِنهُ قِیراطٌ ( واحِدٌ ) .

رسول خدا (ص) فرمود :

وهرکس ربا خواری کرد خداوند باندازه ای که ربا خورده  شکم اورا ازآتش جهنم پرخواهد کرد ، واگرازآن ( ربا )  مالی بدست آورد خداوند متعال چیزی ازآن درعمل اوقبول نخواهد کرد ، وهمواره درلعنت خداوفرشتگان است تازمانی که واحدی ازآن درنزد اوست . 

 

( عقاب الأعمال – ص 657 .

 

 5- بخودبالیدن  .

 

قٰالَ أبُوعَبدِاللهِ ( علیه السلام ) :


أتی عالِمٌ عابِدًا فقالَ : کَیفَ صَلاتُکَ ؟ فَقالَ : مِثلِی یُسئَلُ عَن صَلاتِهِ ؟ وَأنَاأعبُدُاللهَ مُنذُ کَذٰا وَکَذٰا ، قالَ : فَکَیفَ بُکٰائُکَ ؟ قالَ : أبکِی حَتّٰی تَجرِی دُمُوعِی ، فَقالَ لَهُ العالِمُ : فَاِنَّ ضِحکَکَ وَأنتَ خائِفٌ أفضَلُ مِن بُکٰائِکَ وَأنتَ مُدِلٌّ ، إنَّ المُدِلَّ لا یَصعَدُ مِن عَمَلِهِ شَیئٌ .


امام صادق (ع ) : فرمود :


عالمی نزد عابدی رفت وباوگفت : نمازخواندنت چگونه است ؟ عابد گفت : مثل من را از نمازش می پرسند ؟! درصورتیکه من ازفلان زمان وازفلان وقت عبادت خدا میکنم ، عالم گفت : گریه کردنت چگونه است ؟ گفت : چنان می گریم که اشکهایم جاری میشود ، عالم گفت : همانا اگرخنده کنی وترسان باشی ، بهتراست ازاینکه گریه کنی وببالی ، هرکه بخود ببالد چیزی ازعملش بالا نرود (پذیرفته نشود ) .

 

( اصول کافی ، ج 3 – ص 428 – ح 5 )

 

6 -    عمل شنیع وضدانسانی قوم لوط ( لواط )


قالَ رَسُولُ اللهِ ( صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَآلِهِ ) :


وَمَن نَکَحَ إمرَأةً حَراماً فِی دُبُرِها، اَورَجُلا،غُلاماً حَشَرَهُ اللّهُ (تَعالی) یَومَ القِیامَةِ أنتَن مِنَ الجِیفَةِ، یَتَأذّی بِهِ النّاسُ حتّی یَدخِلَ جَهَنَّمَ، ولایَقبَلُ اللّهُ مِنهُ صَرَفاً وَلاعَدلا، وَأحبَطَ اللّهُ عَمَلَهُ وَ... 19

رسول خدا ( ص ) فرمود : کسی که بازن نا محرم ویا با مردویا پسربِچه ازپشت نزدیکی کند (عمل شنیع قوم لواط راانجام دهد) خداوند اورا درروز قیامت مشحورکند درحالی که بوی بد او گند یده ترازبوی بد مردار است « درحدّ ی که » همه مردم از بوی بد او دررنج می باشند ، تا وارد جهنم شود ، وخداوند ازاو توبه وفد یه ای (معوّضه = عبادت وعمل نیک ) قبول نکند وتمام اعمال اورا تباه سازد ...

 

( عقاب الأعمال – ص 646 )

 

« درادامه حدیث به عذاب بیسیا ردَ رد نا ک و شد ید چنین افراد سخیف اشاره شده است ، ازجمله قرارگرفتن بدن پلید آنان در تابوتی ازآتش  و... –  مراجعه شود »

 

7 -  کراهت درانفاق .

 

قرآن کریم :


وَلایُنفِقُونَ إلاوَهُم کٰارِهُونَ .


وانفاق نکنند جزآنکه سخت کراهت دارند .


( توبه – 54 )


« این آیه شریفه درمورد اوصاف کافران ومنافقین می باشد » 

 

8 -  کسالت درنماز .

 

قرآن کریم :


وَلایَأتُونَ الصَّلٰوةَ إلاوَهُم کُسٰالیٰ .


وبنمازنیایند جزبحال اکراه وکسالت .

 

( توبه – 54 )

 

« این آیه شریفه درمورد اوصاف کافران ومنافقین می باشد » 

 

9 -  کسب حرام .

 

قالَ رَسُولُ اللهِ ( صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَآلِهِ ) :


وَمَنِ اکتَسَبَ مٰالاحَرٰامًا لم یَقبَلِ اللهُ مِنهُ صَدَقَةً وَلاعِتقًا وَلا حَجًّا وَلااعتِمٰارَا وَکَتَبَ اللهُ (عزّوجلّ ) بِعَدَدِ أَجرِ ذٰالِکَ أَوزٰارًا .


رسول خدا ( ص ) فرمود :

وهرکس مالی را ازراه حرام بدست آورد خداوند هیچگونه عمل خیری ، چه صدقه ، چه آزادکردن بنده ، چه حجّ وچه عمره ، ازاو نپذیرد ، وبشماره عدد أجراین امور وزر وگناه درنامه عمل اوثبت نماید .

 

( عقاب الأعمال – ص 651 )

 

10 -  کفر.

 

قرآن کریم :

وَمامَنَعَهُم أَن تُقبَلَ مِنهُم نَفَقٰاتُهُم إلا أَنَّهُم کَفَرُوا بِاللهِ وَبِرَسُولِهِ ، وَلایَأتُونَ الصَّلٰوةَ إلاوَهُم کُسٰالیٰ وَلایُنفِقُونَ إلاوَهُم کٰارِهُونَ .


وهیچ مانعی ازقبول نفقات آنها نبود جزآنکه به خدا و رسول اوکافر بودند ، وبنمازنیایند جزبحال اکراه وکسالت وانفاق نکنند جزآنکه سخت کراهت دارند .

 

( توبه – 54 )

 

« این آیه شریفه درمورد اوصاف کافران ومنافقین می باشد » 

 

11 -  نداشتن اخلاص درعمل .

 

عَلِیٌّ (علیه السلام ) :


مَن لَم یَصحَب الإِخلاصُ عَمَلَهُ لَم یُقبَل .


امام علی ( ع ) :

کسی که اخلاص باعمل او همراه نباشد - عملش - پذیرفته نمیشود .

 

( غرر، ج 2 – ص 703 – ح 1341 )

 

عَلیٌّ (علیه السلام ) :


مَن لَم یُقَدِّم إِخلاصَ النِّیَّةِ فِی الطّٰاعٰاتِ لَم یَظفَربِالمَثُوبٰاتِ .


امام علی ( ع ) :

کسی که درعبادات خلوص نیّت را مقدم ندارد به ثوابها پیروزنگردد ( بدون نیّت خالص ثواب نخواهدداشت ) .

 

( غرر، ج 2 – ص 702 – ح 1324 )

12 -  نداشتن ایمان .

یعقوب بن شعیب قال : قلت لأبی عبدالله  ( علیه السلام ) : حَل لأحَدٍ عَلٰی مٰا عَمِلَ ثَوٰابٌ عَلَی اللهِ مُوجَبٌ إلا المُؤمِنِینَ ؟ قٰالَ : لا .


یعقوب بن شعیب گوید ک بحضرت صادق ( ع ) عرض کردم : آیا برای کسی

دربرابرآنچه میکند ثوابی برخدا وند لازم باشد جزبرای مؤمنانم ؟ فرمود : نه .


( اصول کافی ، ج 4 – ص 206 – ح 1 )

 

13 -  نداشتن دین .


قالَ أَبُوعَبدِاللهِ (علیه السلام ) :


کٰانَ أَمِیرُالمُؤمِنِینَ (علیه السلام ) کَثِیرًا مٰا یَقُولُ فِی خُطبَتِهِ: یٰا أَیُّهَا النّٰاسُ ، دِینَکُم ، دِینَکُم ، فَاِنَّ السَیِّئَةَ فِیهِ خَیرٌ مِنَ الحَسَنَةِ فِی غَیرِهِ ، وَالسَّیِّئَةُ فِیهِ تُغفَرُوَالحَسَنَةُ فِی غَیرِهِ لا تُقبَلُ .


امام صادق ( ع ) فرمود :


امیرالمؤمنین ( ع ) ( این جمله را) زیاد درخطبه اش می فرمود : ای مردم دین خودرا نگهدارید ، دین خودرا نگهدارید ، زیرا گناه درآن بهترازحسنة درغیرآن است ، گناه درآن آمرزیده شود ، وحسنة درغیرآن پذیرفته نشود .

 

( اصول کافی ، ج 4 – ص 207 – ح 6 ) .

 

14 -  نشاختن حق اهل بیت ( صلوات الله علیهم ) .

 

الف -  عَن مُعلّی بنِ خُنَیسث قٰالَ : قٰالَ أبُوعَبدِ اللهِ (علیه السلام ) :


یا معلّی لَوأَنَّ عَبدًاعَبَدَاللهَ مِأَةَ عامٍ بَینَ الرُّکنِ وَالمَقٰامِ یَصُومُ النَّهٰارَ وَیَقُومُ اللَّیلَ حَتّیٰ یَسقُطَ حاجِبٰاهُ عَلیٰ عَینَیهِ وَتَلقِیَ تَرٰاقِیهِ هَرَمًا ، جاهِلا لِحَقِّنٰا لَم یَکُن لَهُ ثَوٰابٌ


معلّی بن خنیس گوید : امام صادق ( ع ) فرمود :


ای معلّی اگربنده ای یکصد سال درمیان رکن ومقام خداراعبادت کند ، بروزه گرفتن درروزها ورازونیاز شبها ، آنقدرکه ازشدّت پیری ابروانش روی چشمانش رافراگیرد ، واستخوانهای گردنش درسینه اش فرورود امّا درشناخت حقّ ما جاهل باشد وامامت مارا نشناسد هرگزثوابی برای اونخواهد بود .

 

( عقاب الأعمال – ص 455 – 1 )

 

ب -  عَن أَبِی حَمزَةَ قٰالَ : قٰالَ لَنٰا عَلِیُّ بنُ الحُسَینِ (علیهمالسلام ) :


أَیُّ البِقاعِ أَفضَلُ ؟ فَقُلتُ : اَللهُ وَرَسُولُهُ وَبنُ رَسُولِهِ أَعلَمُ ، قالَ : إِنَّ أَفضَلَ البِقاعِ ما بَینَ الرُِّکنِ وَالمَقاممِ ، وَلَوأَنَّ رَجُلا عَمَّرَمٰاعَمَّرَنُوحٌ (علیه السلام ) فِی قَومِهِ – ألفَ سَنَةٍ إلا خَمسِینَ عامًا – یَصُومُ النّهٰارَ وَیَقَومُ اللّیلَ فِی ذٰالِکَ المَقام ثُمّ لَقِیَ اللهَ ( عزّوجلّ ) بِغَیرِوِلایَتِنا لَم یَنتَفِع بِذٰالِکَ شَیئًا .

ابوحمزۀ ثُمالی گوید : امام سجّاد (ع ) بما فرمود :


کدامین سرزمینها فضیلتش بیشتراست ؟ من عرض کردم : خداوند ورسولش وفرزندرسولش بهتر می دانند ، فرمود : بهترین بقعه های روی زمین مابین رکن ومقام است - محلّی است درکنار کعبه – وچنانچه مردی به اندازۀ نوح ( ع ) - که درمیان قوم خود نهصدوپنجاه سال عمر کرد – عمرنماید وروزهارا روزه بکیرد وشبهارا درآن مکان شریف بعبادت بپردازد وازدنیا برود وخدارا ملاقات کند درحالیکه اعتقاد بولایت ما خاندان نداشته باشد هیچگونه بهره ای ازعبادات خویش نخواهد برد .

 

( عقاب الأعمال – ص 455 – 2 ) .

 

ج - عن مُیَسِّرٍقٰالَ : کُنتُ عِندَ أَبِی جَعفَرٍ (علیه السلام ) وَعِندَهُ فِی الفُسطٰاطِ نَحوٌمِن خَمسِینَ رَجُلا ، فَجَلَسَ بَعدَ سُکُوتٍ مِنّٰا طَوِیلا فَقٰالَ : مالَکُم لَعَلَّکُم تَرَونَ أَنِّی نَبیُِّ اللهِ ، وَاللهِ ماأَنا کَذٰالِکَ ، وَلکن لِی قَرٰابَةٌ مِن رَسُولِ اللهِ ( صلّ الله علیه وآله ) وَوِلادَةٌ ، فَمَن وَصَلَنا وَصَلَهُ اللهِ ، وَمَن أَحَبَّنا أَحَبَّهُ اللهُ (عزّ وجلّ ) ، وَمَن حَرَمَنا حَرَمَهُ اللهُ ، أَتَدرُونَ أَیُّ البِقٰاعُ أَفضَلُ عِندَاللهِ مَنزِلَةً ؟ فَلَم یَتَکَلَّم أَحَد ٌمنِّٰا ، فَکٰانَ هُوَالرّٰادُعَلیٰ نَفسِهِ ، فَقالَ : ذٰالِکَ مَکَّةُ الحَرٰامُ الَّتِی رَضِیَها اللهُ لِنَفسِهِ حَرَمًا ، وَجَعَلَ بَیتُهُ فِیهٰا ، ثُمَّ قالَ : أَتَدرُونَ أَیُّ البِقاعِ أَفضَلُ فِیهٰا عِندَ اللهِ حُرمَةً ؟ فَلَم یَتَکَلَّم أَحَدٌ مِنا ، فَکٰانَ هَوَالرّٰادُ عَلیٰ نَفسِهِ ، فَقالَ : ذٰالِکَ المَسجِدُ الحَرٰامُ ، ثُمَّ قالَ : أَتَدرُونَ أَیُّ بُقعَةٍ فِی المَسجِدِ الحَرٰامِ أَعظَمُ عِندَ اللهِ حُرمَةً ؟ فَلَم یَتَکَلَّم أَحَدٌ مِنّٰا ، فَکٰانَ هُوَالرّٰادُ عَلیٰ نَفسِهِ قالَ : ذٰالِکَ ما بَینَ الرُّکنِ الأَسوَدِ وَالمَقامِ وَبٰابِ الکَعبَةِ ،  وَذٰالِکَ حَطِیمُ إِسماعِیلَ (علیه السلام ) ذٰالِکَ الَّذِی کٰانَ یُتَزَوِّدُ فِیهِ غُنَیمٰاتِهِ وَیُصَلِّی فِیهِ ، وَاللهِ لَوأَنَّ عَبدًا صَفَّ قَدَ مَیهِ فِی ذٰالِکَ المَکٰانِ قامَ اللََیلَ مُصَلِّیًا حَتّیٰ یَجِیئَهُ النَّهٰارُ ، وَصٰامَ النَّهٰارَ حَتّیٰ یَجیِئهُ اللَّیلُ وَلَم یَعرِف حَقَّنٰا وَحُرمَتنَٰا أَهلَ البَیتِ لَم یَقبَلِ اللهُ مِنهُ شَیئًا أَبَدًا .


مُیسّرمیگوید : درمکّۀ معظّمۀ با امام باقر(ع ) بودم درخیمه ، تقریبا پنجاه تن ازاصحاب حاضربودند ، امام ( ع ) نشست وپس از سکوتی طولانی که همۀ ما را فرا کرفته بود ، فرمود : 

دربارۀ من چه می اندیشید ، شاید فکرمیکنید من پیغمبرخداهستم ، بخدا سوگند این چنین نیست ومن پیغمبر نیستم ولی با رسول خدا ( ص ) خویشی دارم وازفرزندان اوهستم ، پس هرکس باما مهربانی کند خدا وند با اومهربانی می نماید ، وهرکس مارا دوست بدارد خداوند ویرا دوست بدارد ، هرکس مارا ازحق مان محروم سازد خداوند اورا ( ازبهشت ومقام قرب وسعادت ) محروم کند ، آنگاه فرمود : آیا میدانید کدام نقطۀ اززمین نزد خدا محترمتر است ؟ هیچ کس سخن نگفت ، وحضرت خود فرمود : آن سرزمین مکّه است که خداوندآنرا برای حرم خود بر گزیده وخانه خود( یعنی مسجدالحرام ) را درآن قرارداده است ، سپس فرمود : آیا میدانید کدام قطعه اززمین حرم حرمتش نزد خدا بیشتر است ؟ این بار نیز کسی سخن نگفت ، وخود آن حضرت فرمود : آن مسجد الحرام است ، بازفرمود : میدا نید کدام نقطه ازمسجدالحرام نزد خدا حرمتش افزونتر است ؟ کسی پاسخ نداد ، وخود فرمود : آن قسمت که میان رکن أسود و مقام وباب کعبه است از همه جا احترامش درنظر خدا بیشتراست ، وآن حطیم اسماعیل بوده که درآنجا گوسفندان خودرا علوفه می داده ودرآنجا نماز می خوانده ، وبخدا سوگند اگربنده ای دراین مکان ( که بهترین ومقدّسترین نقاط روی زمین است ) برپای بایستد وشبها را بنماز بپردازد تا روز درآید ، وروزرا روزه بگیرد تا شام درآید ، وحق ما خاندانرا نشناسد ، وازحرمت ما بیخبر باشد پروردگارهرگز ازوی نخواهد پذیرفت .

( عقاب الأعمال – ص 456 – ح 3 )

 

15 -  داشتن - نیّت بدَ نسبت به مؤمن .

 

عَن أبِی حَمزَةَ قٰالَ : سَمِعتُ أَبٰاعَبدِاللهِ (علیه السلام ) یَقُولُ :


... وَلا یَقبَلُ اللهُ مِن مُؤمِنٍ عَمَلا وَهُوَمُضمِرٌعَلیٰ أَخِیهِ المُؤمِنِ سُوءًا .


أبوحمزة گوید : شنیدم حضرت صاذدق ( ع ) می فرمود :


وخداوندازهرمؤمنی که نیّت بد نسبت ببرادرمؤمنش دردل دارد ،

هیچ عملی را نمی پذیرد .

 

( اصول کافی ، ج 4 – ص 65 – ح 8 )

 

16 -  نشناختن ولی الله وحجّت خدا ( ولی أمر ) .

 

الف -  عَن زُرارَةَ ، عَن أَبِی جَعفَرٍ(علیه السلام ) –  فی حدیث طویل فی الإمامة وأحوال الإمام ( علیه السلام ) – قٰالَ :


أَمٰا لَوأَنَّ رَجُلا صٰامَ نَهٰارَهُ وَقٰامَ لَیلَهُ وَتَصَدَّقَ بِجَمِیعِ مٰالِهِ وَحَجَّ جَمِیعَ دَهرِهِ وَلَم یَعرِف وِلایَةَ وَلِیِّ اللهِ فَیُوٰالِیهِ وَتَکُونَ جَمِیعُ أَعمالِهِ بِدَلالَتِهِ إِلَیهِ مٰاکٰانَ لَهُ عَلَی اللهِ ثَوٰابَ ، وَلاکٰانَ مِن أَهلِ الإِیمٰانِ .

زرارة ازامام صادق ( ع ) روایت می کند – دریک حدیث طولانی درمورد امامت وحالات امام ( ع ) -  فرمود :


آگاه باشید! همانا اگرفردی تمام روزهایش روزه بگیرد وهمۀ شبهارا عبادت کند وتمام اموال خودرا درراه خدا صدقه دهد ، وکلّیه روزگارخودرا حجّ بجا آورد ، درحالیکه ولایت ولی خدارا نشناسد ،  تا اورا ولی خویش قراردهد وتمام اعمال خودرا برهبری اوانجام دهد ، برای اوهیچ ثوابی از طرف خداوند نیست وجزء مؤنین نخواهد بود .

 

( وسائل الشیعه ، ج 18 – ص 25 – ح 13 )

 

ب -  ازغیرراه خدا ، بسوی خدارفتن ( تقرّب جستن به خدا ازغیرراهی که خدا تعیین فرموده – نبوت وولایت ) .

 

قالَ أبُوعَبدِاللهِ (علیه اللام ) :


عَبَدَ اللهَ حِبرٌمِن أَحبٰارِبَنِی إِسرٰائِیلَ حَتّیٰ سٰارَمِثلَ الخِلالِ فَأَوحَی اللهُ (عزّوجلّ )

إِلیٰ نَبِیِّ زَمٰانِهِ ، قُل لَهُ : وَعِزَّتِی وَجَلالِی وَجَبَرُوتِی لَوأَنَّکَ عَبَد تَنِی حَتّیٰ تَذُوبَ کَمٰا تَذُوبُ الأَلیَةُ فِی القِدَرِ، مٰاقَبِلتُ حَتّیٰ تَأتِیَنِی مِنَ البٰابِ الَّذِی أَمَرتُکَ .


امام صادق ( ع ) فرمود :


یکتن ازبزرگان رؤسای دین یهود آنقدرخداراعبادت کرد که چون خلال باریک ونحیف گشت ، خداوند ( عزوجل ) به پیغمبرزمان وی وحی فرستاد که باوبگو : بعزّت وجلال وجبروت خودم سوگند اگرآنقدرمراعبادت کنی که آب شوی آنچنانکه پیه دردیگ جوشان آب می شود ازتونخواهم پذیرفت جزآنکه ازهمان راهی که تورا بدان امرکرده ام بسوی من بیائی .

 

( عقاب الأعمال – ص 452 – ح 1 )

 

17 -  - بدون – امام وحجّت الهی عبادت ودینداری کردن .

 

عَن مُحَمّدِ بنِ مُسلِمٍ قٰالَ : سَمِعتُ أَبٰاعَبدِاللهِ (علیه السلام ) یَقُولُ :


کُلُّ مَن دٰانَ اللهَ بِعِبٰادَةٍ یَجهَدُ فِیهٰا نَفسَهُ وَلا إِمٰامَ لَهُ مِنَ اللهِ فَسَعیُهُ غَیرُ مَقبُولٍ ...


محمدبن مسلم گوید : ازامام صادق ( ع ) شنیدم که می فرمود :


هرکه خداوندرادیداری کند باعبادتی که خودرادرآن بزحمت می افکند ولی پیشوائی ازجانب خدا نداشته باشد کوشش او پذیرفته نیست .


( اصول کافی ، ج 2 – ص 204 – 2 )


« الحمد لله رب العالمین وصلّی الله علیه وآله »

کتاب : اثرگناه درزندگی انسان

عمران عزتی 

 

 

دسته ها :
X