معرفی وبلاگ
آیات و روایت موضوعی اثرگناه درزندگی انسان . اگرمیخواهید از اثرگناه درزندگی خود آگاه شو ید این ویبلاک را مطالعه فرمائید .
صفحه ها
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 30139
تعداد نوشته ها : 45
تعداد نظرات : 0
Rss
طراح قالب
GraphistThem259

بسم الله الرّحمن الرّحیم

 

{ گناهانی که باعث نابودی وازبین رفتن باغ ها ، میوه جات ، محصولات باغی }

 

{ وزراعت و کشتزار می شوند }

 

 

Ø    اعراض وروگردانی ازخدا .

 

Ø    تبعیت ازشیطان .

 

Ø    تکبّروغرور.

 

Ø    تکذیب وانکار قیامت .

 

Ø    طغیانگری وسرکشی .

 

Ø    غفلت وغافل شدن .

 

Ø    ظلم وستم .

 

Ø    فاصلۀ طبقاطی ( جدائی و فاصله بین اغنیا وفقرا )

 

Ø    فراموش کردن خدا .

 

Ø    قساوت قلب نسبت به فقرا ودرماندگان .

 

Ø    کفر – کافرشدن .

 

Ø    کفران نعمت وناسپاسی .

 

Ø    محروم کردن فقرا ومستمندان ازمحصولات ونعمتهای باغی .

 

Ø    منع زکات ( زکات ندادن )  .

 

Ø    منع مٰاعون (احسان نکردن ازامکانات زندگی )

                           

قرآن کریم :

 

 

الف – سوره کهف :

 

صٰاحب باغِ مَغرور، ضرب المثل برای دیگران .

 

 وَاضرِب لَهُم مَثَلا رَجُلَینِ جَعَلنٰا لأَحَدِهِمٰا جَنَّتَینِ مِن أَعنٰابٍ وَحَفَفنٰا هُمٰا بِنَخلٍ وَجَعَلنٰا بَینَهُمٰا زَرعًا .

 

برای آنها مثالی بیان کن ، داستان آن دومردرا که برای یکی ازآنها دوباغ ازانواع انگورها قراردادیم ، ودرگردا گرد آن درختان نخل ودرمیان این دوزراعت پربرکت .

 

( آیه – 32 )

 

میوه های فراوان .

 

کِلتَا الجَنَّتَینِ آتَت أُکُلَهٰا وَلَم تَظلِمُ مِنهُ شَیئًا وَفَجَّرنٰا خِلالَهُمٰا نَهرًا .

 

هردوباغ میوه آورده بودند ( میوه های فراوان ) وچیزی فروگذارنکرده بودند ، ومیان آن دونهربزرگی اززمین بیرون فرستادیم .

 

( آیه – 33 )

 

« صاحب باغ ودوست مستکبرومغرور » :

 

Ø    من ثروت بیشترو نفرات قوی تردارم . ( غرور )

 

وَکٰانَ لَهُ ثَمَرٌ ، فَقٰالَ لِصٰاحِبِهِ وَهُوَیُحٰاوِرُهُ أَنَا أَکثَرُمِنکَ مٰالا وَأَعَزَّ نََفَرًا .

 

صاحب این باغ درآمد قابل ملاحظه ای داشت بهمین جهت به دوستش درحالی که به گفتگوبرخاسته بود چنین گفت من ازنظرثروت ازتوبرترم ، ونفراتم نیرومندتراست !.

 

( آیه – 34 )

 

Ø    این باغ فانی شدنی نیست ! (غروروغفلت) .

 

وَدَخَلَ جَنَّتَهُ وَهُوَظٰالِمٌ لِنَفسِهِ قٰالَ مٰا أَظُنُّ أَن تَبِیدَهذِهِ أَبَدًا

 

ودرحالی که به خودستم میکرد درباغش گام نهاد وگفت من گمان نمی کنم هرگزاین باغ فانی ونابود شود .

 

( آیه – 35 )

 

Ø    قیامتی درکارنیست ( تکذیب قیامت )  .

 

وَمٰا أَظُنُّ السّٰاعَةَ قٰائِمَةً وَلَئِن رُدِدتُ إِلی رَبِّی لأَجِدَنَّ خَیرًا مِنهٰا مُنقَلِبَا .

 

وباورنمی کنم قیامت برپا گردد واگربه سوی پروردگارم بازگردم ( وقیامتی درکارباشد ) جایگاهی بهترازایجا خواهم یافت .  

 

( آیه – 36 )

 

« دوست مستضعف ومتوا ضع » :

 

آیاکا فرشدی ؟ ! .

 

قٰالَ لَهُ صٰاحِبُهُ وَهُوَیُحٰاوِرُهُ أَکَفَرتَ بِالَّذِی خَلَقَکَ مِن تُرٰابٍ ثُمَّ مِن نُطفَةٍ ثُمَّ سُوّٰیکَ رَجُلا .

دوست ( با ایمان ) ش درحالی که با اوبه گفتگوپرداخته بود گفت : آیا به خدائی که تورا ازخاک وسپس ازمطفه آفریده ، وبعدازآن تورا مرد کاملی قرار داد کافرشدی ؟! .

 

( آِیه – 37 )

 

کسی را به خدا شریک قرارنمی دهم .

 

لٰکِنّٰا هُوَاللهُ رَبِّی وَلا أُشرِکُ بِرَبِّی أَحَدًا .

 

ولی من کسی هستم که « الله » پروردگارمن است ، وهیچکس را شریک پروردگارم قرارنمی دهم .

 

( آیه – 38 )

 

Ø    چرا « ما شاءلله ولا قوّة الا بالله » نگفتی ؟ !  ( فراموش کردن خدا ) .

 

وَلَولا إِذ دَخَلتَ جَنَّتَکَ قُلتَ مٰاشٰاءَللهُ لا قُوَّةَ الا بِاللهِ إِن تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنکَ مالا وَوَلَدًا . 

توچراهنگامی که وارد باغت شدی نگفتی این نعمتی است که خدا خواسته ؟ قوت ( ونیروی ) جزازناحیه خدا نیست ، اما اگرمی بینی من ازنظرمال وفرزند ازتوکمترم ( مطاب مهمی نیست ) .

 

( آیه – 39 )

 

شاید خدا به من خیری دهد وبلای آسمانی به سراغ باغ توآید .

 

فَعَسٰی رَبِّی أَن یُؤتِیَنِ خَیرًا مِن جَنَّتِکَ وَیُرسِلَ عَلَیهٰا حُسبانًا مِنَ السَّمٰاءِ فَتُصبِحَ صَعِیدًا زَلَقًا .

 

شاید پروردگارم بهترازباغ توبه من بدهد ، ومجازات حساب شده ای ازآسمان برباغ توفرستد ، آنچنانکه آنرا به زمین بی گیاه لغزنده ای تبدیل کند ! .

 

( آیه – 40 )

 

شاید آب باغ تو درزمین فرو رود ! .

 

أَویُصبِحَ ما ؤُهاغَورًا فَلَن تَستَطِیعَ لَهُ طَلَبًا .

ویا آب آن دراعماق زمین فرورود ، آنچنانکه هرگزقدرت جستجوی آنرا نداشته باشی .

 

( آیه – 41 )

 

پایان کارمستکبر :

 

« عذاب الهی فرارسید ، باغ نابود شد -  مَغرور، دست تأسف بهم مالید وپشیمان گردید ! »

 

وَأُحِیطَ بِثَمَرِهِ فَأَ صبَحَ یُقَلِّبُ کَفَّیهِ عَلٰی مٰا أَنفَقَ فِیهٰا وَهِیَ خٰاوِیَةٌ عَلٰی عُرُوشِهٰا وَیَقُولُ یٰا لَیتَنِی لَم أُشرِک بِرَبِّی أَحَدًا .

 

( بهرحال عذاب الهی فرارسید ) وتمام میوه های آن نابود شد ، اومرتبًا دستهای خودرا – بخاطرهزینه هائی که درآن صرف کرده بود – بهم می مالید ، درحالی تمام باغ برپایه ها فروریخته بود ، ومی گفت : ایکاش کسی را شریک پرورد گارم قرارنداده بودم .

 

( آیه – 42 )

 

یاوری بجزخدا نداشت ( خدا را هم انکارکرده بود ! )

 

وَلَم تَکُن لَهُ فِئَةٌ یِنصُرُونَهُ مِن دُونِ اللهِ وَمٰا کٰانَ مُنتَصِرًا .

 

وگروهی ، غیرازخدا ، نداشت که اورا یاری کند ، ونمی توانست ازخویشتن یاری گیرد .

 

( آیه – 42 )

 

ولایت وقدرت ازآن خداوند است .

 

هُنالِکَ الوِلایَةُ للهِ الحَقِّ هُوَخَیرٌ ثَوابًا وَخَیرٌعُقبًا .

 

دراین هنگام ثابت شد که ولایت ( وقدرت ) ازآن خداوند حق است ، اواست که برترین ثواب وبهترین عاقبت را ( برای مُطیعان ) دارد .

 

( آیه - 43 )

 

ب – سوره سبأ :

 

قوم سبأ :

دوباغ پرمیوه ، شهری پاکیزه وپرورد گار آمورزنده .

 

 لَقَد کٰانَ لِسَبَإٍ فِی مَسکَنِهِم آیَةٌ جَنَّتٰانِ عَن یَمِینٍ وَشِمٰالٍ ، کُلُوا مِن رِزقِ رَبِّکُم وَاشکُرُوالَهُ بَلدَةٌ طَیِّبَةٌ وَرَبٌّ غَفُورٌ

 

. برای قوم سبا درمحل سکونتشان نشانه ای ( ازقدرت الهی ) بود ، دوباغ ( عظیم وگسترده ) ازراست وچپ ( با میوه های فراوان ، به آنها گفتیم ) ازروزی پرورد گارتان بخورید وشکراورا بجاآورید ، شهری است پاک وپاکیزه وپرورد گارآمورزنده ( ومهربان ) .

 

( آیه – 15 )

 

قوم سبأ :

 

Ø    اعراض وروگردانی ازخدا ،

 

( سیل ویراگر، باغ ویران وتلخ ) .

 

 فَأَعرضُوا فَأَرسَلنٰاعَلَیهِم سَیلَ العَرِمِ وَبَدَّلنٰاهُم بِجَنَّتِهِم جَنتَینِ ذَوٰاتٰی أُکُلٍ خَمطٍ وأَثلٍ وَشَیئٍ مِن سِدرٍقَلِیلٍ .

 

 

اما آنها ( ازخدا ) روی گردان شدند ، وما سیل ویرانگررا برآنها فرستادیم ودوباغ ( پربرکت ) شان را به دوباغ ( بی ارزش ) بامیوه های تلخ ، ودرختان شوره گز ، واندکی درخت سدرمبدل ساختیم .

 

( آیه – 16 )

 

Ø    کفروکافرشدن .

 

Ø    کفران نعمت ونا سپاسی .

 

 ذٰالِکَ جَزَینٰاهُم بِمٰا کَفَرُوا وَهَل نُجٰازِی إِلاَ الکَفوُرَ .

 

این را بخاطرکفرشان به آنها جزا دادیم ، وآیا جزکفران کننده را به چنین مجازاتی کیفرمی دهیم ؟ ! .

 

( آیه - 17  )

 

سرزمین با برکت ، شهرها وراههای باامیت .

 

وَجَعلنٰا بَینَهم وَبَینَ القُریَ الَّتِی بٰارَکنافِیها قُریً ظٰاهِرَةً وَقَدَّرنٰا فِیهٰا السَّیرَ، سِیرُوا فِیهٰالَیالِیَ وَأَیّٰاماً آمِنِینَ .

 

میان آنها وسرزمینهائی که برکت داده بودیم شهرها وآبادی ها ی آشکارقراردادیم ، وفاصله های متناسب ونزدیک مقررداشتیم ( وبآنها گفتیم ) شبها وروزها دراین آبادیها درامنیت کامل مسافرت کنید.

 

( آیه – 18 )

 

Ø    فاصله طبقاتی ( جدائی و فاصلۀ اقلیت اشرافگرازاکثریت کم درآمد وفقیر ) .

 

 

( متلاشی شدن زندگی مُرَفه ثروتمندان واشرافگران ) .

 

 فَقٰالُوا رَبَّنٰا بٰاعِد بَینَ أَسفٰارِنٰا وَظَلَمُوا أَنفُسَهُم فَجَعَلنٰاهُم أَحٰادِیثَ وَمَزقنٰاهَُم کُلَّ مُمَزَّقٍ ، إِنَّ فِی ذٰالِکَ لآیاتٍ لِکُلِّ صَبّٰارٍ شَکُورٍ .

 

ولی ( این ناسپاس مردم ) گفتند : پروردگارا ! میان سفرهای ما دوری بیفکن ( تابینوایان نتوانند دوش به دوش اغنیا سفر کنند ! وبه این طریق ) آنها به خویشتن ستم کردند وما آنهارا اخباروداستانی ( برای دیگران ) قراردادیم وجمعیتشان را متلاشی ساختیم ، دراین ماجرا آیات ونشانه های عبرتی است برای هرصابر شکرگزار .

 

( آیه - 19)

 

Ø    تبعیت ازشیطان .

 

وَلَقَد صَدَّقَ عَلَیهِم إِبلِیسُ ظَنَّهُ فَاتَّبَعُوهُ إلافَرِیقًا مِنَ المُؤمِنِینَ .

( آری ) به یقین ابلیس گمان خودرا درباره آنها محقق یافت که همگی ازاوپیروی کردند جزگروه اندکی ازمؤمنان .

 

( آیه – 20)

 

ج –  سوره قلم .

 

مردود شدن درآزمایش الهی ! .

 

میوه ها را بدوراز انظار مستمندان می چینیم ! .

 

Ø    ( محروم کردن مستمندان وفقراازنعمتهای باغی )

 

إِنّٰابَلَونٰاهُم کَمٰابَلَونٰاأَصحٰابَ الجَنَّةِ إِذأَقسَمُوالَیَصرُمَنَّهٰامُصبِحِینَ .

 

ماآنهارا آزمودیم ، همانگونه که صاحبان باغ را آزمایش کردیم ، هنگامی که سوگند یادکردند که میوه های باغ را صبحگاهان ( دورازانظارمستمندان ) بچینند .

 

( آیه - 17 )

 

هیچ کس ( فقیری ) را استثنا نمی کنیم .

 

وَلایَستَثنُونَ .

 

وهیچ ازآن استثنا نکنند .

 

( آیه – 18 )

 

عذاب فرگیرالهی شبانه به تمام باغ فرودآمد .

 

 فَطٰافَ عَلَیهٰا طٰائِفٌ مِن رَبِّکَ وَهُم نٰائِمُونَ .

 

اما عذابی فراگیر(شبانه )  برتمام باغ آنها فرود آمد درحالی که همه درخواب بودند .

 

( آیه – 19 )

 

باغ سبزتبدیل به سیاهی وخاکسترشد ! .

 

 فَأَصبَحَت کَالصَّرِیمِ .

 

وآن باغ سرسبزهمچون شب سیاه وظلمانی شد .

 

( آیه – 20 )

 

برای چیدن باغ همد یگررا نداکردند .

 

 فَتَنٰادَوامُصبِحِینَ .

 

صبحگاهان یکدیگررا صدا زدند .

 

( آیه – 21 )

 

برای چیدان میوه ها بسوی باغ خود حرکت کنید ! .

 

أَنِ اغدُواعَلٰی حَرثِکُم إِن کُنتُم صٰارِمِینَ .

 

که بسوی کشتزار وباغ خودحرکت کنید اگرقصد چیدن میوه هارا دارید .

 

( آیه – 22 )

 

حرکت آهسته ، مستمندی نفهمد .

 

 فَانطَلَقُوا وَهُم یَتَخٰافَتُونَ .

 

آنها حرکت کردند درحالی که آهسته باهم می گفتند .

 

( آیه -  23)

 

یک فقیرهم وارد باغ نشود ! .

 

أَن لایَدخُلَنَّهَا الیَومَ عَلَیکُم مِسکِینٌ .

 

مواظب باشید امروز حتی یک فقیروارد برشما نشود !.

 

( آیه – 24 )

 

ازمستمندان با قدرت جلوگیرکینم .

 

 وَغَدَواعَلٰی حَردٍ قٰادِرِینَ .

 

آنهاصبحگاهان تصمیم داشتند که با قدرت ازمستمندان جلوگیری کنند .

 

( آیه – 25 )

 

ما راه را گم کرده ا یم ! .

 

( باغ خود را نشناختند )

 

فَلَمّٰا رَأَوهٰا قالُوا إِنّٰا لَضٰالُّونَ .

 

هنگامی که ( واردباغ شدند، و) آن را « آنگونه » دیدند گفتند: ماراه را گم کرده ایم ! .

( آیه – 26 )

ما محروم شده ایم ! .

 

( میخواستند مستمندا ن وفقرا را محروم کنند خود محروم شدند ! )

 

بَل نَحنُ مَحرُومِینَ .

 

( آری همه چیزبه طورکامل ازدست ما رفته ) بلکه ما محرومیم .

( آیه – 27 )

 

چراتسبیح خدارانگفتید ( خدارافرموش کردید ) ؟ ! .

 

قٰالَ أَوسَطُهُم أَلَم أَقُل لَکُم لَولا تُسَبِّحُونَ .

 

یکی ازآنها که ازهمه عاقلتربود گفت : آیا به شما نگفتم چرا تسبیح خدا نمی گوئید ؟ .

( آیه – 28 )

 

Ø    ظلم و ستم – 1

 

( ظلم درحق خود، ظلم درحق خدا ، ظلم درحق مردم )

 

ما ظا لم بود یم .

 

قٰالُوا سُبحٰانَ رَبِّنٰا إِنّٰا کُنّٰا ظٰا لِمِینَ .

 

گفتند : منزه است پروردگارما ، مسلما ما ظالم بودیم « ظالم به خود وظالم به دیگران » .

( آیه – 29 )

 

یکد یگررا ملامت کردند .

( آیه – 30 )

 

فَأَ قبَلَ بَعضُهُم عَلٰی بَعضٍ یَتَلاوَمُونَ .

 

سپس آنها رو به هم کردند وبه ملامت یکدیگرپرداختند .

 

Ø    طغیان وسرکشی .

 

ما طغیان کردیم .

 

قٰالُوا یٰا وَیلَنٰا إِنّٰا کُنّٰا ظٰالِمِینَ .

 

( فریادشان بلند شد ) گفتند : وای برما که طغیانگربودیم .

 

( آیه – 31 )

 

امید به پرورد گارمان داریم وبه اودلبسته ایم .

 

( بازگشت به سوی خدا )

 

عَسٰی رَبّنُٰا أَن یُبدِ لَنٰا خَیرًا مِنهٰا إِنّٰا إِلٰی رَبِّنٰا رٰاغِبُونَ.

 

امیدواریم پروردگارمان ( مارا ببخشد و) بهترازآن را بجای آن به ما بدهد، چرا که ما به او دلبسته ایم .

 

( آیه – 32 )

 

اینست ( گرفته شدن نعمت )  عذاب دنیا وعذاب آخرت بزرگتر .

 

کَذٰالِکَ العَذٰابُ ، وَلَعَذٰابُ الآخِرَةِ أَکبَرُلَوکٰانُوا یَعلَمُونَ .

 

اینگونه است عذاب خداوند ( دردنیا )ئ وعذاب آخرت ازآن هم بزرگتر است . اگرمی دانستند .

 

( آیه - 33 )

 

Ø    ظلم وستم – 2

 

ه - سوره آل عمران :

 

مَثلُ مٰا یُنفِقُونَ فِی هذِهِ الحَیٰاةِ الدُّنیٰا کَمَثَلِ رِیحٍ فِیهٰا صِرٌّ أَصٰابَت حَرثَ قَومٍ ظَلَمُوا أَنفُسَهُم فَاَهلَکَتهُ وَمٰا ظَلَهُم اللهُ وَلٰکِن أَنفُسَهُم یََظلِمُونَ .

 

داستان کافران درمالی که برای پیشرفت مقاصد دنیوی خود صرف کنند هیچ بهره ای نیابند بدان ماند که باد سرد شدید ی به کشت قوم ستمکاری برسد وهمه را نابود گرداند وخدا ستمی برآنها نکرده لیکن آنان به خود نفس خود ستم می کنند .

 

( آیه – 117 )

 

« صِرّ ، باد شدید سوزان چه ازنظر سرما وچه ازنظرگرما - سرما زد گی وگرما نزد گی  محصولات کشاورزی دراثرباد شدید ،  سرد و یا گرم »

 

قساوت قلب نسبت به فقرا ودرماندگان .

 

Ø    منع زکات ( زکات ندادن ) .

 

Ø    منع مٰاعون ( احسان نکردن ازامکانات زندگی ) *

 

*- ازامکانات زندگی خود احسان نکند و اجازه ندهد دیگران ازآنها استفاده نمایند .

« ماعون - به معنی چیزکم است ، وبسیاری ازمفسران معتقدند که منظورازآن دراینجا أشیاء جزئی است که مردم مخصوصا همسایه ها ازیکدیگربه عنوان عاریه یا تملک می گیرند ، مانند مقداری نمک ، آب ، آتش ( کبریت ) ظروف ومانند اینها  »

« درروایتی ازامام صا د ق ( علیه السلام ) آمده است که درتفسیرماعون فرمود : هوالقرض یقضه ، والمتاع یعیره ، والمعروف یصنعه : ماعون وامی است که انسان به دیگری می دهد ، ووسائل زندگی است که به عنوان علریه دراختیارد یگران می گذارد ، وکمکها وکارهای خیری که انسان انجام می دهد - تفسیرنمونه – ج 27 – ص 361 - 362 »

 

 

(قطع باران وخشک شدن باغات ومحصولات )

 

قال الزّین العابدین ( علیه السلام )

 

«... وَالذُّنُوبُ الَّتِی تَحبُسُ غَیثَ السَّماءِ :... وَمَنعُ الزَّکاةِ وَالقَرضِ وَالماعُونِ ، وَقَساوَةُ القَلبِ عَلی أَهلِ الفَقرِ وَالفاقةِ ، و... »

 

امام زین العابدین ( ع ) فرمود :

 

... وگناهانی که باران آسمان را به بند می آورد :

 

«... وندادن زکات وقرض ومنع کردن مردم ازضروریات زندگی - مانند آب و...-  وقساوت قلب وسنگدلی نسبت به نیازمندان ودرماندگان ، و... »

 

( وسائل الشیعه – ج 11 – ص 519 – ح  8 )

 

تذکر: بخاطرحفظ ترتیب آیات ، ترتیب موضوعات درترجمه آیات رعایت نگردیده است

 

الحمد لله ربّ العالمین و صل الله علی محمد وآله الطّاهرین .

 

کتاب : اثر گناه درزندگی انسان .

تا لیف : عمران عزتی .

 

 

 

 

دسته ها :
X