معرفی وبلاگ
آیات و روایت موضوعی اثرگناه درزندگی انسان . اگرمیخواهید از اثرگناه درزندگی خود آگاه شو ید این ویبلاک را مطالعه فرمائید .
صفحه ها
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 28633
تعداد نوشته ها : 45
تعداد نظرات : 0
Rss
طراح قالب
GraphistThem259


الله الرحمن الرحیم


{ اثرگناه درزندگی انسان }

 

{ گناهانی که باعث نفوذ و تسلّط شیطان برانسان می شود }

 

آرزوهای طولانی

 

ارتداد ( ازدین برگشتن )

 

اسراف وتبذیر

 

ناامیدی ویأس

 

بت پرستی

 

بخت آزمایی

 

تبعیت ازبزرگان ناحق ودروغین 

 

تبعیت ازمدعیان بزرگی وشرافت ( افراد بی پایه وبی مایه )

 

پول دوستی

 

تفرقه

 

تقلید کورکورانه

 

ثروت

 

حسد

 

خود پسندی

 

توجه به غیر خدا

 

روگردانی ازذ کرویاد خدا

 

سوء خلق ( بداخلاقی )

 

دروغ

 

دنیا طلبی

 

دوست ناباب

 

دوستی شیطان ( شیطان دوستی )

 

ربا

 

زن دوستی

 

ستایش دوستی

 

سرکشی

 

ستمگری

 

شراب

 

شرک ( به خدا شریک قراردادن )

 

شیطان را به سرپرستی خود برگزیدن

 

شهوت گرائی

 

پیروی ازشیطان

 

عشقهای شیطانی

 

عصبیت وفخرفروشی جاهلی

 

غضب

 

غفلت ازخدا

 

قساوت قلب

 

قضاوت

 

قمار

 

کبر وغرور .

 

کفر وکافرشدن

 

گناه

 

کوچک شمردن گناه

 

  مکرو حیله

 

نازپرورد گی ( اتراف ورفاه طلبی )

 

ارتباط بانامحرم

 

تماس بدنی ( بانامحرم )

 

خلوت بانامحرم

 

نگاه به نامحرم

 

نجوی ( حرف درِگوشی )

 

اتّکاء بنفس ( به خواsته های نفس عمل کردن )

 

هواپرستی

 

هوای نفس

 

همنشینی باهواپرستان

 

یاد کردن دشمنان اهل بیت ( علیهم السلام )

 

دامهای شیطان :

 

صدای شیطانی ( نغمه های هوس انگیز وموسیقی )

 

نیروی شیطانی ( انسانهای شیطان صفت )

 

اموال وثروت نامشروع ( لقمه حرام )

 

فرزندان نامشروع ( نطفه حرام )

 

زنان « زنان هوسباز و مورد هوسبازی »

 

گامهای شیطان :

 

گام اول معاشرت ودوستی با آلودگان .

 

گام دوم شرکت درمجالس آنها .

 

گام سوم فکرگناه .

 

گام چهارم ارتکاب مصادیق مشکوک وشبهات .

 

گام پنجم انجام گناهان صغیره .

 

وبالآخره درگامهای بعد گرفتاربدترین کبائرمی شود .

 

نقشه های شیطان :

 

گرفتن نصیب ( سهم ) ازمردم .

 

گمراه کردن مردم .

 

القای آرزوی طول ودراز به مردم .

 

دعوت مردم به خرافات .

 

تغییردرآفرینش پاک ( وفطری ) خدائی مردم .


-------------------------------------------------------------------------

 

آرزوهای طولانی

 

قرآن کریم :

 

« ... وَلَاُمَنَّیَنَّهُم ... »

 

« ... وبا آرزوهای دورودرازورنگارنگ آنهارا سرگرم می سازم ... »

 

( سوره نساء – آیه 118 ) 

 

ارتداد ( ازدین برگشتن )

 

قرآن کریم :

 

إِنَّ الَّذِینَ ارتَدُّواعَلی اَدباهِم مِن بَعدی ما تَبَیَّنَ لَهُمُ الهُدی الشَّیطانُ سَوَّلَ لَهُم وَأَملی لَهُم .

 

کانی که بعد ازروشن شدن حق پشت کردند ، شیطان اعمال زشت شان را درنظرشان زینت داده ، وآنهارا با آرزوهای طولانی فریفته است .

 

( سوره محمد ص – ایه 25 )

 

اسراف وتبذ یر

 

قرآن کریم :

 

إِنَّ المُبَذِّرِینَ کانُواإِخوانَ الشَّیاطِینِ وَکانَ الشَّیطانُ لِرَبِّهِ کَفُورًا .

 

همانا تبذیرواسراف کنند گان برادران شیاطینند وشیطان کفران ( نعمتهای ) پروردگارش کرد .

 

( سوره إسراء – آیه 27 )

 

ناامیدی ویأ س

 

( یأ س ونامیدی ازجنود شیطان است ... )

 

بت پرستی

 

بخت آزمایی

 

قرآن کریم :

 

یاأَیُّهَاالَذِّینَ آمَنُواإِنَّمَاالخَمرُوَالمَیسِرُوَالأَ نصابُ وَالأَزلامُ رِجسٌ مِن عَمَلِ الشّشیطانِ فَاجتَنِبُوهُ لَعَلَّکُم تُفلِحُونَ

 

ای کسانی که ایمان آورده اید شراب وقماروبتها وازلام ( که یک نوع بخت آزمائی بوده ) پلیدند وازعمل شیطانند ازآنها دوری کنید تا رستگارشوید .

 

إنِّما یُرِیدُ الشَّیطانُ أَن یُوقِعَ بَینَکُمُ العَداوَةَ وَالبَغضاءَ فِی الخَمرِوَالمَیسِرِوَیَصُدَّ کُم عَن ذِکرِاللهِ وَعَنِ الصَّلَوةِ فَهَل اَنتُم مُنتَهُونَ .

 

شیطان می خواهد درمیان شما بوسیله شراب وقمارعداوت ایجاد کند ، وشمارا ازذکرخداوازنمازبازدارد آیا ( با اینهمه زیان وفسادوبا این نهی أکید) خودداری خواهید کرد ؟ !

 

( سوره مئده – آ یه 90 و91 )

 

بزرگان ( بزرگان ناحق ودروغین )

 

مدعیان بزرگی وشرافت ( افراد بی پایه وبی ما یه )

 

ألامام علیّ ( علیه السلام ) :

 

أَلا فَاحذَرَالحَذَرَمِن طاعَةِ ساداتِکُم وَکُبَرائِکُم ... وَلا تُطِیعُوا الأَدعِیاءَ!... إِتَّخَذَهُم إِبلِیسُ مَطایا ضَلالٍ ، وَجُندًا بِهِم یَصُولُ عَلَی النّاسِ ، وَتَراجِمَةَ یَنطِقُ عَلی آَلسِنَتِهِم .

 

امام علی ( ع ) :

 

هلال ! ازپیروی مهتران وبزرگان خود حذرکنید حذر ... وازبی بته های مدعی شرافت وبزرگی فرمان نبرید ... ابلیس آنان را مرکب گمراهی کرده وسپاهی که با آن برمردم می تازد ومقهورشان می سازد وسخنگویانی که اززبانشان سخن می گوید .

 

( میزان الحکمة ج 6 – ص 27 60  – ح 9424  و نهج البلاغة – خطبه 192)

 

پول دوستی

 

أَلفِتَنُ ثَلاثٌ : حَبُّ النِّساءِ وَهُوَسَیفُ الشَّیطانِ ، وَشُربُ الخَمرِوَهُوَفَخُّ الشَّیطانِ ، وَحُبُّ الدِّینارِوَالدِّرهَمِ وَهُوَسَهمُ الشَّیطانِ .

 

امام علی ( ع ) :

 

عوامل گمراه کننده سه تاست : زن دوستی که شمشیرشیطان است وشرابخواری که دام شیطان است وعشق به درهم ودینارکه تیرشیطان است .

 

( میزان الحکمة ج 6 – ص 2744 – ح 9376 )

 

تفرقة و جداشدن ازجماعت « حق »

 

علیّ (علیه السلام ) :

 

إیاکُم وَالفُرقَةَ فَاِنَّ الشّٰاذَّ عَن اَهلِ الحَقِّ لِلشِیطٰانِ کَما أَنَّ الشاذَّ مِنَ الغَنَمِ لِلذِّ ئبِ.

امام علی ( ع ) :

 

ازتفرقة وجدائی بپرهیزید زیرا که دوروجدا شده ازاهل ( وجماعت ) نصیب شیطان می شود همانگونه که گوسفند جدا شده ازگله گرفتار گرگ می گردد .

 

( غرر ، ج 1 –  ص 160 – ح 115 )

 

ثروت

 

علیّ (علیه السلام ) :

 

أَلفَقِیرُالرّٰاضِی ناجٍ مِن حَبائِٰلِ إِبلِیسَ وَالغَنِیُّ وٰاقِعٌ فِی حَبائِلِهِ .

 

امام علی ( ع ) :

 

فقیرراضی وخورسند ازدامهای شیطان رهیده وغنی دردامهای شیطان گرفتار است .

 

( غرر ، ج 1 –  ص 82 – ح 1951 )

 

حسد

 

علیّ (علیه السلام ) :

 

الف - أَلحَسَدُ مَقنَصَةُ إِبلِیسِ الکُبرٰی .

 

امام علی ( ع ) :

 

حسد بزرگترین وسیله شکارشیطان است .

 

( غرر ، ج 1 –  ص 38 – ح 1176 )

 

عَلیٌّ ( علیه السلام ) :

 

ب - إیّٰاکَ وَالحَسَدَ َفَاِنَّهُ شَرّ ُشِیمَةٍ وَأَقبَحُ سَمِیَّةٍ وَخَلِیقَةُ إِبِلیسَ .

 

امام علی ( ع ) :

 

دوری کن ازحسد که آن بدترین روش وزشت ترین خوی ، واخلاق شیطان است .

 

( غرر ، ج 1 – ص 148 – ح 22  )

 

خود پسندی

 

الف - رسول الله ( صلّی الله علیه وآله ) :

 

بَینَما مُوسی جالِسًا إِذ أَقبَلَ إِبلِیسُ ... قالَ مُوسی : فَأَخبِرنیی بِالذَّنبِ الَّذِی إِذا أَذ نَبَهُ ابنُ آدَمُ استَحوَذ تَ عَلَیهِ ؟ قالَ : إِذا اَعجَبَتهُ نَفسُهُ ، وَاستَکثَرَعَمَلَهُ ، وَصَغُرَفِی عَینِهِ ذَ نبُهُ .

 

پیامبرخدا ( ص ) :

 

موسی ( ع ) نشسته بود که ابلیس نزد اوآمد ... موسی فرمود : مرا ازگناهی خبرده که اگرآدمی مرتکب شود توبراواستیلا می یابی ؟ ابلیس گفت : هرگاه خود پسند شود ، وعملش را زیاد بیند و گناهش درنظرش خرد آید .

 

( میزان الحکمه ج 6 – ص 2756 – ح 9407 )

 

ب - ألامام علیّ ( علیه السلام ) :

 

مِن کِتابِهِ الی لِلأَشتَرِ: إِیّاکَ وَالإِعجابَ بِنَفسِکَ ، وَالثِّقَةَ بِما یُعجِبُکَ مِنها ، وَحبَّ الإِطراءِ ، فَاِنَّ ذالِکَ مِن أَوثَقِ فُرَصِ الشَّیطانِ فِی نَفسِهِ لِیَمحَقَ ما یَکُونُ مِن إِحسانِ المُحسِنِینَ .

 

امام علی ( ع ) :

 

( درنامه خود به مالک اشتر ) می فرماید : ازخودپسندی ، وازتکیه به آنچه موجب خودپسندی تومی شود وازعلاقه به مدح وستایش دوری کن ، زیرا این خصلتها ازمهمترین فرصتهای شیطان است تا نیکی نیکوکاران را نابود کند .

 

 ( میزان الحکمه ج 6 – ص 2756 – ح 9409 ونهج البلاغة نامه 53 )

 

توجه به غیر خدا

 

قرآن کریم :

 

وَقالَ لِلَّذِی ظَنَّ أَنَّهُ ناجَ مِنهُما آذکُرنِی عِندَ رَبِّکَ فَآَنساهُ الشَّیطانُ ذِکرَهُ رَبِّهِ فَلَبِثَ فِی السِّجنِ بِضعَ سِنِینَ .

 

وبه آن یکی ازآن دوکه می دانست رهائی می یابد گفت : مرانزد صاحبت ( سلطان مصر) یادآوری کن ، ولی شیطان یادآوری اورا نزد صاحبش ازخاطروی برد وبدنبال آن چند سال درزندان باقی ماند

 

( سوره یوسف – ایه 42 )

 

توضیح براینکه این مسئله ازحضرت یوسف ( علیه السلام ) ترک اولی بودهاست.

 

« برای توضیح بیشتر به تفسیر نمونه ج 9 ص 413 – 415 و 419- 420 مراجعه شود »

 

روگردانی ازذ کرویاد خدا

 

قران کریم :

 

وَمَن یَعشُ عَن ذِ کرِالرَّحمنِ نُقَیِّضُ لَهُ شَیطانًا فَهُوَلَهُ قَرِینٌ .

 

هرکه ازیاد خدا روگردان شود شیطانی را به سراغ او می فرستیم وهمواذه قرین اوباشد .

 

( سوره زخرف – 36 )

 

سوء خلق ( بداخلاقی )

 

( سوء خلق وبداخلاقی یکی ازدامهای شیطان است ... )

 

دروغ

 

قرآن کریم :

 

هَل أُنَبِّئُکُم عَلی مَن تَنَزَّلُ الشَّیاطِینُ تَنَزُّلُ عَلی کُلِّ اَفّاکٍ أَثِیمٍ .

 

آیا به شما خبربدهم ، شیاطین برچه گسی نازل می شوند ؟

برهردورغگوی گنهکارنازل می گردند .

 

( سوره شعراء- آیه 221 )

 

دنیا طلبی 

 

علیّ (علیه السلام ) :

 

إِحذَرِالدُّنیٰا فَانِّهٰا شَبَکَةُ الشَّیطٰانِ وَمَفسَدَةُ الإِیمٰانِ .

 

امام عی ( ع ) :

 

ازدنیا بترس زیرا که آن دام شیطان وتباه کننده ایمان است .

 

( غرر ، ج 1 – ص 143 – ح 31 )

 

دوست نا باب

 

( دوست نا با ب ونااهل ازلشکریان ... )

 

دوستی شیطان ( شیطان دوستی )

 

ربا

 

قرآن کریم :

 

آَلَّذِینَ یَأکُلُونَ الرِّبا لا یَقُومُونَ إلا کَما یَقُومُ الَّذِی یَتَخَبَّطَّهُ الشَّیطانُ مِنَ المَسِّ ذالِکَ بِأَنَّهُم قالُواإِنَّمَا البَیعُ مِثلُ الرِّبا وَأَحَلَّ اللهَ البَیعَ وَحَرَّمَ الرِّبا.

 

کسانی که ربا می خورند ، ( درقیامت ) برنمی خیزند مگرمانند کسی که براثرتماس شیطان دیوانه شده ( ونمی تواند تعادل خودرا حفظ کند گاهی زمین می خورد ، گاهی به پا می خیزد ) این ، به خاطرآن است که گفتند : داد وستد هم مانند ربا است ( وتفاوتی میان آن دونیست ) ، درحالی که خدابیع حلال کرده ، وربا را حرام ! ( زیرا فرق میان این دو ، بسیار است )

 

( سوره بقره – آیه 275 )

 

حدیث :

 

امام صادق (علیه السلام ) فرمود:

 

«آکِلُ الرِّبا لا یَخرِجُ مِنَ الدُّنیا حَتّی یَتَخَبَّطَهُ الشَّیطانُ »

 

رباخوارازدنیا بیرون نمی رود مگراین که « بخاطرمَس شیظان » به نوعی ازجنون مبتلا خواهدشد .

 

( تفسیرنمونه ج 2 – ص 366 )

 

زن دوستی

 

ألامام علیّ ( علیه السلام ) :

 

أَلفِتَنُ ثَلاثٌ : حَبُّ النِّساءِ وَهُوَسَیفُ الشَّیطانِ ، وَشُربُ الخَمرِوَهُوَفَخُّ الشَّیطانِ ، وَحُبُّ الدِّینارِوَالدِّرهَمِ وَهُوَسَهمُ الشَّیطانِ .

 

امام علی ( ع ) :

 

عوامل گمراه کننده سه تاست : زن دوستی که شمشیرشیطان است وشرابخواری که دام شیطان است وعشق به درهم ودینارکه تیرشیطان است .

 

( میزان الحکمة ج 6 – ص 2744 – ح 9376 )

 

سرکشی

 

ستمگری

 

ألامام علیّ ( عیه السلام ) :

 

اَللهُ اَللهُ فِی عاجِلِ البَغیِ ، وَآجِلِ وَخامَةُ الظُّلمِ ، وَسُوءِ عاقِبَةِ الکِبرِ، فَاِنَّها مَصبَدَةُ إِبلِیسَ العُظمی ، وَمَکِیدَتَهُ الکُبری .

 

امام علی ( ع ) :

 

ازخدابترسید از ( کیفر ) سرکشی دراین جهان واززیان ستمگری درآن جهان وازفرجام بد کبر، زیرا اینها ( سرکشی وستمگری وکبر ) عظیم تریندام وبزرگترین فریب إبلیس است .

 

(( میزان الحکمة ج 6 – ص 2750 – ح 9389 – نهج البلاغة خطبه 192 )

 

ستایش دوستی

 

عَلِیٌ (علیه السلام ) :

 

الف - حُبُّ الإِطرٰاءِ وَالمَدحِ مِن أَوثَقِ فُرَصِ الشَّیطٰانِ .

 

امام علی ( ع ) :

 

خوش آمدگوئی وستایش بسیاررادوست داشتن ازاستوارترین کمنگاههای شیطان است .

 

( غرر ، ج 1 –  ص 381 – ح 11 )

 

ألامام علیّ ( علیه السلام ) :

 

ب - مِن کِتابِهِ الی لِلأَشتَرِ: إِیّاکَ وَالإِعجابَ بِنَفسِکَ ، وَالثِّقَةَ بِما یُعجِبُکَ مِنها ، وَحبَّ الإِطراءِ ، فَاِنَّ ذالِکَ مِن أَوثَقِ فُرَصِ الشَّیطانِ فِی نَفسِهِ لِیَمحَقَ ما یَکُونُ مِن إِحسانِ المُحسِنِینَ .

 

امام علی ( ع ) :

 

( درنامه خود به مالک اشتر ) می فرماید : ازخودپسندی ، وازتکیه به آنچه موجب خودپسندی تومی شود وازعلاقه به مدح وستایش دوری کن ، زیرا این خصلتها ازمهمترین فرصتهای شیطان است تا نیکی نیکوکاران را نابود کند .

 

 ( میزان الحکمه ج 6 – ص 2756 – ح 9409 ونهج البلاغة نامه 53 )

 

شراب

 

قرآن کریم :

 

( سوره مئده – آ یه 90 و91 )

 

حدیث :

 

ألامام علیّ ( علیه السلام ) :

 

أَلفِتَنُ ثَلاثٌ : حَبُّ النِّساءِ وَهُوَسَیفُ الشَّیطانِ ، وَشُربُ الخَمرِوَهُوَفَخُّ الشَّیطانِ ، وَحُبُّ الدِّینارِوَالدِّرهَمِ وَهُوَسَهمُ الشَّیطانِ .

 

امام علی ( ع ) :

 

عوامل گمراه کننده سه تاست : زن دوستی که شمشیرشیطان است وشرابخواری که دام شیطان است وعشق به درهم ودینارکه تیرشیطان است .

 

( میزان الحکمة ج 6 – ص 2744 – ح 9376 )

 

شرک ( به خدا شریک قراردادن )

 

قرآن کریم :

 

إِنَّما سُلطانُهُ عَلَی الَّذِینَ یَتَولَّونَهُ وَالَّذِینَ هُم بِهِ مُشرِکُونَ .

 

تسلط اوتنها برکسانی است که اورا به سرپرستی برمی گزیند وبرکسانی است که آنها به او ( خدا ) شرک می ورزند . 

 

 ( سوره النحل – آیه 100 )

 

شیطان را به سرپرستی خود برگزیدن

 

قرآن کریم :

 

إِنَّما سُلطانُهُ عَلَی الَّذِینَ یَتَولَّونَهُ وَالَّذِینَ هُم بِهِ مُشرِکُونَ .

 

تسلط اوتنها برکسانی است که اورا به سرپرستی برمی گزیند وبرکسانی است که آنها به او ( خدا ) شرک می ورزند . 

 

 ( سوره النحل – آیه 100 )

 

شهوت گرائی

 

علیّ (علیه السلام ) :

 

أَلشَّهَوٰاتُ مَصٰائِدُ الشَّیطٰانِ .

 

امام علی ( ع ) :

 

شهوتها دامهای شیطان اند .

 

( غرر ، ج 1 –  ص 99 – ح 2143 )

 

پیروی ازشیطان

 

ألامام علیّ ( علیه السلام ) :

 

فِی ذَمِّ أَتباعِ الشَّیطانِ : إِتَّخَدُوا الشَّیطانَ لِاَمرِهِم مِلاکًا ، وَاتَّخَذَهُم لَهُ آَشراکًا ، فَباضَ وَفَرَّخَ فِی صُدُورِهِم ، وَدَبَّ وَدَرَجَ فِی حُجُورِهِم ، فَنَظَرَفِی آَعیُنِهِم ، وَنَطَقَ بِآَلسِنَتِهِم ، فَرَکِبَ بِهِمُ الزَّلَلَ ، وَزَیَّنَ لَهُمُ الخَطَلَ ، فِعلَ مَن قَد شَرَکَهُ الشَّیطانُ فِی سُلطانِهِ ، وَنَطَقَ بِالباطِلِ بعَلی لِسانِهِ .

 

امام علی ( ع ) :

 

درنکوهش پیروان شیطان فرمود: آنان درکارشان به شبطان تکیه کردند وشیطان هم آنهار را دام خود قرارداد ، پس درسینه های آنان تخم کرد وجوجه گذاشت وبتدریج درخرد های آنان نفنذ کرد وبا چشمهایشان نگریست ویبازبانشان سخن گهت ، پس آنهارا گرفتارخطاهاولغزشها کرد ونادرستی را درنظرشان آراست ، کارهای آنان مانند کارکسی است که شیطان درقدرتش شریک شده وزبان اورا به باطل گویا کرده است .

 

( میزان الحکمة ج 6 – ص 2746 – ح 9381 )

 

( نهج البلاغة خطبه 7 )

 

عشق شیطانی

 

( عشق شیطانی تیر شیطانی است برانسان ... )

 

عصبیت وفخرفروشی جاهلی

 

عَلیٌّ ( علیه السلام ) :

 

فَاللهَ عِبٰادَاللهِ فِی کِبَرِالحَمِیَّةِ وَفَخرِالجٰاهِلِیَّةِ فَاِنَّهُ مَلاقِحُ الشَّنَئٰانِ وَمَنٰافِخُ الشَّیطٰانِ .

 

امام علی ( ع ) :

 

بند گان خدا ازخدا بترسید دربزرگ کردن حمیت ، تعصب وفخرفروشی جاهلیت زیرا که آن محل ومرکز دشمنی ( خونریزی ) وجایگاه ومیدان شیطان است .

 

( غرر ، ج 2 – ص 521 – ح 67 )

غضب

 

ألامام الباقر (علیه السالام ) :

 

لَمّا دَعا نُوحٌ ( علیه السلام ) رَبَّهُ ( عزّ وجلّ ) عَلی قَومِهِ أَتاهُ إِبلیسُ لَعَنَهُ اللهُ فَقالَ : یانُوحُ ... اذکُرنِی فِی ثَلاثَةِ مَواطِنَ : فَاِنِّی أَقرَبُ ما أَکُونُ اِلَی العَبدِ إِذا کانَ فِی إِحدی هُنَّ : أُذکُرنِی إِذا غَضَبتَ ، وَاذکُرنِی إِذا حَکَمتَ بَینَ اِثنَینِ ، وَاذکُرنِی إِذا کُنتَ مَعَ إِمرَأَةٍ خالَیًا لَیسَ مَعَکُما أَحَدٌ .

 

امام باقر ( ع ) :

 

وقتی نوح ( ع ) قوم خودرا به درگاه خدای ( عزوجل ) نفرین کرد ، ابلیس ، که لعنت خدابراوباد ، نزدوی آمد و گفت : یانوح ! ... درسه جا به یاد من باش ، زیرا، من دریکی این سه جا بیش ازهرزمانی به بنده نزدیکم : هرگاه خشمگین شدی ، هرگاه میان دو نفرداوری کردی ، وهرگاه بازنی تنها بودی وهیچ کس با شما نبود.

 

( میزان الحکمه ج 6 – ص  2758 9415  - )

 

غفلت ازخداوند

 

قران کریم :

 

وَمَن یَعشُ عَن ذِ کرِالرَّحمنِ نُقَیِّضُ لَهُ شَیطانًا فَهُوَلَهُ قَرِینٌ .

 

هرکه ازیاد خدا روگردان شود شیطانی را به سراغ او می فرستیم وهمواذه قرین اوباشد .

 

( سوره زخرف – 36 )

 

« آری غفلت ازذ کرخداوغرق شدن درلذات دنیا ، ودلیباختگی به زرق وبرق آن ، موجب می شود که شیطان برانسان مسلّط گردد وهمواره قرین اوباشد ورشته ای درگردنش افکنده ،  می برد هرجا که خاطرخواه اواست » !

« بعضی ازمفسران احتمال داده اند که « شیاطین » دراینجا معنی وسیعی دارد که حتی شیاطین انس راشامل می شود ، وآن را اشاره به « رؤسا و سردمداران ضلالت » دانسته اند که مستولی ومسلط برغافلان ازیاد خدا می شوند وآنها قرین هستند ، واین توسعه بعید نیست » .

 

( تفسیر نمونه ج 21 – ص 64 – 65 )

 

قساوت قلب

 

قرآن کریم :

 

وَلکِن قَسَت قُلُوبُهُم وَزَیَّنَ لَهُمُ الشَّیطانُ ما کانُوا یَعمَلُونَ .

 

ولی دلهای آنها قساوت پیدا کرد وشیطان هرکاری راکه می کردند درنظرشان زینت داد .

 

( سوره انعام – آیه 43 )

 

قضاوت

 

ألامام الباقر (علیه السالام ) :

 

لَمّا دَعا نُوحٌ ( علیه السلام ) رَبَّهُ ( عزّ وجلّ ) عَلی قَومِهِ أَتاهُ إِبلیسُ لَعَنَهُ اللهُ فَقالَ : یانُوحُ ... اذکُرنِی فِی ثَلاثَةِ مَواطِنَ : فَاِنِّی أَقرَبُ ما أَکُونُ اِلَی العَبدِ إِذا کانَ فِی إِحدی هُنَّ : أُذکُرنِی إِذا غَضَبتَ ، وَاذکُرنِی إِذا حَکَمتَ بَینَ اِثنَینِ ، وَاذکُرنِی إِذا کُنتَ مَعَ إِمرَأَةٍ خالَیًا لَیسَ مَعَکُما أَحَدٌ .


امام باقر ( ع ) :

 

وقتی نوح ( ع ) قوم خودرا به درگاه خدای ( عزوجل ) نفرین کرد ، ابلیس ، که لعنت خدابراوباد ، نزدوی آمد و گفت : یانوح ! ... درسه جا به یاد من باش ، زیرا، من دریکی این سه جا بیش ازهرزمانی به بنده نزدیکم : هرگاه خشمگین شدی ، هرگاه میان دو نفرداوری کردی ، وهرگاه بازنی تنها بودی وهیچ کس با شما نبود.

 

( میزان الحکمه ج 6 – ص  2758 9415  - )

 

قمار

 

قرآن کریم :

 

( سوره مئده – آ یه 90 و91 )

 

کبروغرور

 

علیّ (علیه السلام ) :

 

الف - أَلکِبرُمَصِیدَةُ إِبلِیسُ العُظمٰی

 

امام علی ( ع ) :

 

کبرعظیم ترین دام شیطان است .

 

( غرر ، ج 1 –  ص 38 – ح 1175 )

( غرر ، ج 2 – ص 522 – ح 73 )

 

عَلیٌّ ( علیه السلام ) :

 

ب - إِیّٰاکَ وَالکِبرَفَاِنَّهُ أَعظَمُ الذُّنُوبِ وَأَلأَمُ العُیُوبِ وَهُوَحِلیَةُ إِبِلیسَ .

 

امام علی ( ع ) :

 

دوری کن ازکبرکه آن بزرگترین گناهان وپسترین عیبها وزیور( وصفت ) شیطان است .

 

( غرر ، ج 1 – ص 148 – ح 23 )

 

کفروکافرشدن

 

اَلَم تَرَأَنّاأَرسَلنَاالشَّیاطِینَ عَلَی الکافِرِینَ تَؤُزَّهُم أَزًّا .

 

آیاندیدی ماشیاطین رابه سوی کافران فرستادیم تاآنهارا شدیدا تحریک کنند .

 

( سوره مریم – آیه 83 )

 

گناه

 

قرآن کریم :

 

إِنَّمَااستَزَلَّهُمُ الشَّیطانُ بِبَعضِ ما کَسَبُوا.

 

شیطان آنهارا براثربعضی ازگناهانی که مرتکب شده بودندبه لغزش انداخت .

 

( سوره آل عمران – آیه 155 )

 

قرآن کریم :

 

هَل أُنَبِّئُکُم عَلی مَن تَنَزَّلُ الشَّیاطِینُ تَنَزُّلُ عَلی کُلِّ اَفّاکٍ أَثِیمٍ .

 

آیا به شما خبربدهم ، شیاطین برچه گسی نازل می شوند ؟

برهردورغگوی گنهکارنازل می گردند .

 

( سوره شعراء- آیه 221 )

 

حدیث :

 

ألامام الصّادق ( علیه السلام ) :

 

فِی قَولِهِ تعالی : « إنَّما سُلطانُهُ ... » لَیس لَهُ أَن یُزِیلَهُم عَنِ الوِلایَةِ ، فَأَمَّاالذُنُوبُ وَاشباهُ ذالِکَ فَاِنَّهُ یَنالُ مِنهُم کَما یَنال مِن غَیرِهِم .

 

امام صادق ( ع ) :

 

دربارۀ آیۀ « تسلط اوتنها برکسانی است که ...» می فرماید : اونمی تواند ایشان را ازولایت دورکند بلکه بوسیلۀ گناهان وامثال آنها ، همچنان که دیگران را تباه می سازد وبه خواستۀ خود می رسد ، درآنها نیز به خواستۀ خود دست می یابد .

 

( میزان الحکمه ج 6 – ص 2754 – ح 9404 )

 

کوچک شمردن گناه

 

رسول الله ( صلّی الله علیه وآله ) :

 

بَینَما مُوسی جالِسًا إِذ أَقبَلَ إِبلِیسُ ... قالَ مُوسی : فَأَخبِرنیی بِالذَّنبِ الَّذِی إِذا أَذ نَبَهُ ابنُ آدَمُ استَحوَذ تَ عَلَیهِ ؟ قالَ : إِذا اَعجَبَتهُ نَفسُهُ ، وَاستَکثَرَعَمَلَهُ ، وَصَغُرَفِی عَینِهِ ذَ نبُهُ .

 

پیامبرخدا ( ص ) :

 

موسی ( ع ) نشسته بود که ابلیس نزد اوآمد ... موسی فرمود : مرا ازگناهی خبرده که اگرآدمی مرتکب شود توبراواستیلا می یابی ؟ ابلیس گفت : هرگاه خود پسند شود ، وعملش را زیاد بیند و گناهش درنظرش خرد آید .

 

( میزان الحکمه ج 6 – ص 2756 – ح 9407 )

 

  مکرو حیله

 

عَلیٌّ ( علیه السلام ) :

 

أَلمَکرُشَیطٰانٌ فِی صُورَتِ اِنسٰانٍ .

 

امام علی ( ع ) :

 

مکرکننده شیطان است در« صورت » انسان .

 

( غرر ، ج 1 – ص 54 – ح 1503 )

 

نازپروردگی ( اتراف واسراف )

 

آلإمام علیّ ( علیه السلام ) :

 

مِن کِتابٍ لَهُ إلَی المُعاوِیَهَ : فَاِنَّکَ مُترَفٌ قَد أَخَذَ هُ الشَّیطانُ مِنکَ مَأخَذَهُ ، وَبَلَغَ فِیکَ أَمَلَهُ ، وَجَری مِنکَ مَجرَی الرُّوحِ وَالدَّمِ .

امام علی ( عی ) :

 

( درنامه خود به معاویه ) می فرماید : تودرنازونعمت غرق شته ای وشیطان درتوجای گرفته ودرتوبه آرزویش رسیده وچون روح وخون درپیکرتوجریان دارد .

 

( میزان الحکمه – ج 6 – ص 2746 – ح 9382 – نهج البلاغة - نامه 10 )

 

 

ارتباط بانامحرم

 

خلوت بانامحرم

 

ألامام الباقر (علیه السالام ) :

 

لَمّا دَعا نُوحٌ ( علیه السلام ) رَبَّهُ ( عزّ وجلّ ) عَلی قَومِهِ أَتاهُ إِبلیسُ لَعَنَهُ اللهُ فَقالَ : یانُوحُ ... اذکُرنِی فِی ثَلاثَةِ مَواطِنَ : فَاِنِّی أَقرَبُ ما أَکُونُ اِلَی العَبدِ إِذا کانَ فِی إِحدی هُنَّ : أُذکُرنِی إِذا غَضَبتَ ، وَاذکُرنِی إِذا حَکَمتَ بَینَ اِثنَینِ ، وَاذکُرنِی إِذا کُنتَ مَعَ إِمرَأَةٍ خالَیًا لَیسَ مَعَکُما أَحَدٌ .

 

امام باقر ( ع ) :

 

وقتی نوح ( ع ) قوم خودرا به درگاه خدای ( عزوجل ) نفرین کرد ، ابلیس ، که لعنت خدابراوباد ، نزدوی آمد و گفت : یانوح ! ... درسه جا به یاد من باش ، زیرا، من دریکی این سه جا بیش ازهرزمانی به بنده نزدیکم : هرگاه خشمگین شدی ، هرگاه میان دو نفرداوری کردی ، وهرگاه بازنی تنها بودی وهیچ کس با شما نبود.

 

( میزان الحکمه ج 6 – ص  2758 9415  - )

 

نگاه به نامحرم

 

ألامام الصّادق ( علیه السلام ) :

 

آلنّظرة سهم من سهام إبلیس مسموم من ترکها لله عزّ و جلّ لا لغیره آعقبه الله آمنا وایمانا یجد طعمه .

 

امام صادق ( ع ) :

 

نگاه به نامحرم تیری ازتیرهای شیطان است ، هرکس برای خدای ( عزوجل ) آنرا ترک کند نه برای غیراو، خداوندبه اوایمنی وایمانی عطا کند که طعم ( لذت ) ان را بچشد .  

 

( وسائل الشیعه ج 14 – ص 139 ح 5 )

 

نَجوی ( حرف درِگوشی )

 

قرآن کریم :

 

إِنَّمَا النَّجوی مِنَ الشَّیطانِ لِیَحزُنَ الَّذِینَ آمَنُوا .

 

نجوی تنها ازناحیۀ شیطان است ، می خواهد باآن مؤمنان غمگین شوند .

 

( سوره مجادلة – آیه 10 )

 

إتّکا به نفس ( به خواسته های نفس عمل کرد ن )

 

علیّ (علیه السلام ) :

 

أَلثِّقَةُ بِالنَّفسِ مِن أَوثَقِ فُرَصِ الشَّیطٰانِ .

 

امام علی ( ع ) :

 

إتّکاء بنفس کردن ( وخدارا فرموش نمودن ) ازاستوارترین کمین گاههای شیطان است .

 

( غرر ، ج 1 –  ص 54 – ح 1504 )

 

هواپرستی

 

هوای نفس

 

ألامام علیّ ( علیه السلام ) :

 

إِنَّما بَدءُ وُقُوعِ الفِتَنِ أَهواءٌ تُتَبشعُ ... فَهُنالِکَ یَستَولِی الشَّیطانُ عَلی أَولِیائِهِ .

 

امام علی ( ع ) :

 

درحقیقت نقطۀ اغازفتنه ها وگرفتاری ها ، پیروی ازهوای نفس ایت ... دراینجا است که شیطان بردوستان استیلاء می یابد .

 

( المیزان ج 6 – ص 2756 – ح 9406 ونهج البلاغة خطبه 50 )

 

همنشینی باهواپرستان

 

ألامام علیّ ( علیه السلام ) :

 

مُجالَسَةُ أَهلِ الهَوی مَنسأَةٌ لِلایمانِ وَمحضَرَةٌ لِلشَّیطانِ .

 

امام علی ( ع ) :

 

همنشینی با هوسرانان باعث ازیادرفتن ایمان وحاضرشدن شیطان است .

 

( المیزان ج 6 – ص 2756 – ح 9412 ونهج البلاغة خطبه 86 )

 

یاد کردن دشمنان اهل لبیت (علیهم السلام ) 

« یاد کردن به نیکی »

 

قٰالَ أبُوجَعفَرٍ(علیه السلام ) :

 

إنَّ ذِ کرَنٰا مِن ذِ کرِاللهِ وَذِ کرَعَدُوِّنٰا مِن ذِ کرِالشَّیطٰانِ .

 

امام باقر(ع ) فرمود :

 

همانا ذ کرما ذ کرخدااست وذ کردشمن ما ذ کر شیطان است .

 

( اصول کافی ، ج4 – ص 254 – ح 2 )

 

دامهای شیطان :

 

صدای شیطانی ( نغمه های هوس انگیز وموسیقی )

 

نیروی شیطانی ( انسانهای شیطان صفت )

 

اموال وثروت نامشروع ( لقمه حرام )

 

فرزندان نامشروع ( نطفه حرام )

 

قرآن کریم :

 

وَاستَفزِزمَنِ استَطَعتَ مِنهُم بِصَوتِکَ وَأَجلِب عَلَیهِم بِخَیلِکَ وَرَجِلِکَ وَشارِکهُم فِی الأَموالِ وَالأَولادِ وَعِدهُم وَمایَعِدِهُمُ الشَّیطانُ إِلا غُرُورًا .

 

هرکدام ازآنها می توانی باصدای خودت تحریک کن ، ولشکرسواره وپیاده ات را برآنها گسیل دار، ودرثروت وفرزندانشان شرکت جو ، وآنهارا با وعده ها سرگرم کن ، ولی شیطان جزفریب ودروغ وعدهای نمی دهد .

 

( سوره اسراء – آیۀ 64 ) ( تفسیرنمونه ج 12 – ص 179 )


: حدیث


ألامام الصّادق ( علیه السلام ) :

 

أنّ الشّیطان یدیرابن آدم فی کلّ شی ء فاذا أعیاه جثم له عند المال فأخذ برقبته .

 

امام صادق ( ع ) :

 

شیطان آدمی را همه جا می چرخاند وچون اورا خسته ودرمانده کرد ، نزدیک ثروت کمین می کند وگردنش را می گیرد .

 

( میزان الحکمه ج 6 – ص 2752 ح 9392 )

 

زنان « زنان هوسبازومورد هوسبازی »

 

الف - ألامام علیّ ( علیه السلام ) :

 

لَیسَ لإِبلِیسَ وَهَقٌ أَعظَمَ مِنَ الغَضَبِ وَالنِّساءِ.

 

امام علی ( ع ) :

 

ابلیس را قلاده ای بزرگترازخشم وزنان نیست .

 

( میزان الحکمة ج 6 – ص 2760 – ح  9419 )

 

ب - ألامام الصّادق (علیه السلام ) :

 

لَیسَ لإِبلِیسَ جُندٌأَشَدَّ مِنَ النِّساءِ وَالغَضَبِ.

 

امام صادق ( ع ) :

 

ابلیس را  سپاهی نیرومند تراززنان وخشم نیست .

 

( میزان الحکمة ج 6 – ص 2760 – ح  9418 )

 

گامهای شیطان :

 

گام اول معاشرت ودوستی با آلودگان .

 

گام دوم شرکت درمجالس آنها .

 

گام سوم فکرگناه .

 

گام چهارم ارتکاب مصادیق مشکوک وشبهات .

 

گام پنجم انجام گناهان صغیره .

 

وبالآخره درگامهای بعد گرفتاربدترین کبائر« گناهان کبیره » می شود .

 

قرآن کریم :

 

یااَیُّهَاالَذِینَ آمَنُوا لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیطانِ وَمَن یَتَّبِع خُطُواتِ الشَّیطانی فَاِنَّهُ یَأمُرُبِالفَحشاءِوَالمُنکرِ

 

ای کسانی که ایمان آورده اید ازگامهای شیطان پیروی نکنید هرکس قدم جای قدمهای شیطان بگذارد ( گمرهش می سازد ) ، چراکه اوامربه فحشاومنکر می کند .

 

( سوره نور – آیه 21 ) ( تفسیر نمونه ج 14 – ص 412 )

 

نقشه های شیطان :

 

گرفتن نصیب ( سهم ) ازمردم .

 

گمراه کردن مردم .

 

القای آرزوی طول ودراز به مردم .

 

دعوت مردم به خرافات .

 

تغییردرآفرینش پاک خدائی مردم .

 

( تفسیرنمونه ج 4 – ص 137 )

 

قرآن کریم :

 

الف - اِن یَدعُونَ مِن دُونِهِ اِلااِناثًاوَاِن یَدعُونَ اِلا شَیطانًا مَرِیدًا .

 

آنها غیرازخدا تنهابتهائی را می خوانند که اثری ندارند و( یا ) فقط شیطان سرکش وویرانگررا می خوانند .

 

ب - لَعَنَهُ اللهُ وَقالَ لَأتَّخِذَنَّ مِن عِبادِکَ نَصِیبًا مَفرُوضَا .

 

خداون اورا ازرحمت خویش بدورساخته واوگفته است که ازبندگان تو سهم معیّنی خواهم گرفت .

 

ج - وَلَاُ ضِلَّنَّهَم وَلَاُمَنَّیَنَّهُم وَلَآمِرَنَّهُم فَلَیُبَتِکُنَّ آذانَ الاَنعامِ وَلَآمُرَنَّهُم فَلیُغَیِّرَنَّ خَلقَ اللهِ .

 

وآنهارا گمراه می کنم وبه آرزوها سرگرم می سازم وبه آنها دستورمی دهم که ( اعمال خرافی انجام دهند و) گوشهاچهارپایان را بشکافند وآفریتنش ( پاک ) خدائی را تغییر دهند . ( فطرت توحیدرا به شرک بیالایند ) .

 

( سوره نساء – آیه 117 - 119 ) 

 

دراین آیات شیطان سوگند یاد کرده چند برنامه را اجرا می کند :

 

1 - ازبندگان تو نصیب معیّنی خواهم گرفت .

 

« وَقالَ لَأتَّخِذَنَّ مِن عِبادِکَ نَصِیبًا مَفرُوضَا ».

 

2 - انهارا گمراه می کنم .

 

« وَلَاُضِلَّنَّهَم »

 

3 - با آرزوهای دورودرازورنگارنگ آنهارا سرگرم می سازم .

 

« وَلَاُمَنَّیَنَّهُم »

 

4 - آنهارا به اعمال خرافی دعوت می کنم ، ازجمله فرمان می دهم که گوشهای چهارپایان را یبشکافندوبا قطع کنند .

 

« وَلَآمُرَنَّهُم فَلَیُبَتِکُنَّ آذانَ الاَنعامِ »

 

5 - آنهارا وادارمی سازم که آفرینش پاک خدائی را تغییر دهند .

( وادارکردن مردم به ناپاکیها و... )

 

« وَلَآمُرَنَّهُم فَلیُغَیِّرَنَّ خَلقَ اللهِ »

 

« الحمد لله ربّ العالمین وصلّی الله علی محمد وآله الطباهرین »

 

کتاب : اثرگناه درزندگی انسان

 

تالیف : عمران عزتی

 

دسته ها :
X