بسم الله الرّحمن الرّحیم
گناهان وعذاب الهی
{ گناهانی که باعث عذاب وعقوبت الهی می شود }
( عذاب دنیوی )
اطاعت از پیشوای ستمگر
إنکارحق امیرالمؤمنین علی ( علیه السلام )
پیمان شکنی
توبه واستغفارنکردن
برگشت ازتوبه
ترک جهاد
سرپیچی ازدستورخداوند ( درجها د )
خداوندرا دشمن خودقراردادن ( دراثرگناه ، خداوند دشمن انسان باشد )
سرپیچی ازدستورخداوند ( مطلق )
د ینداری کردن با پیروی ازپیشوای ستمگر
روگردنانی ازحق
ریا وظاهرسازی
بدی وزشتی
نیروی انسانی ( دردست انسان ناصالح )
کفر
گناهان
امکانات اقتصادی ( دردست انسان ناصالح )
درآمان نبودن مردم ازشرانسان
سازش با گناه کاران
سستمگری - ظلم
طغیان وسرکشی « تازیانه عذاب الهی )
شرک
غضب نکردن به انچه موجب غضب پروردگار است
قطع کردن درختان میوه
ایجاد فساد درجامعه ( وشهرها )
نفاق
خودعذابی
گناهانی که باعث می شود انسان خودراعذاب کند
بداخلاقی
جَزَع ، فَضَع وبیتابی درمصیبتها ومشکلات
حب دنیا ( دنیا دوستی )
کینه توزی
----------------------------------------------------------------
اطاعت از پیشوای ستمگر
قال أبوجعفر (علیه السلام ) : قال رسول الله ( صلّی الله علیه وآله ) :
قٰالَ اللهُ (عزّوجلّ ) : لأُعَذِّ بَنَّ کُلَّ رَعِیَّةٍ فِی الإِسلامِ أطاعت اِمٰامًا جٰائِراًلَیسَ مِنَ اللهِ (عزّوجلّ ) وَاِن کانَتِ الرَّعِیَّةُ فِی أَعمٰالِها بَرَّةً تَقِیَّةً .
امام باقر ( ع ) فرمود : رسول خدا ( ص ) فرمود:
خدای (عزوجل) فرموده است : هرآینه عذاب میکنم هررعیتی را که دراسلام پیروی کند ازامام ستمگریکه ازجانب خدا نیست ، اگرچه آن رعیّت نسبت باعمال خود نیکوکاروپرهیزکارباشد .
( عقاب الأعمال – ص 459- ح 1 )
إنکارحق امیرالمؤمنین علی ( علیه السلام )
عَنِ الحُسَین بنِ أبِی العَلاءِ قٰالَ : سَمِعتُ أبٰاعَبدِاللهِ ( عایه السلام ) یَقُولُ :
لَوجَحَدَ أمِیرَالمُؤمِنِینَ ( علیه السلام ) جَمِیعُ مَن فِی الأرضِ لَعَذَّ بَهُمُ اللهُ جَمِیعًا وَأدخَلَهُمُ النّٰارَ.
حسین بن أبی العلاء گوید : ازامام صادق (ع ) شنید م می فرمود :
اگرتمام کسانی که درزمین زندگی می کنند علی ( ع ) را انکار می کرد ند ، خداوند همه آنهارا عذاب کرده وبه آتش می انداخت .
( عقاب الأعمال _ ص 468 – ح 13 )
پیمان شکنی
قاتِلُوهُم یُعَذِّ بهُمُ اللهُ بِأَیدِیکُم وَیُخزِهِم .
باآنها پیکارکنید که خداوند آنانرا به دست شما مجازات ( عذاب ) می کند وآنهارا رسوا می سازد .
( سوره توبه – 14 )
توبه واستغفارنکردن
عَلِیٌّ (علیه السلام ) :
لَوأَنَّ النّٰاسَ حِینَ عَصَوا تٰابُوا وَاستَغفَرُوا لَم یُعَذَّبُوا وَلَم یُهلَکُوا .
امام علی ( ع )
اگرمردم هنگامیکه گناه می کردند توبه وبازگشت بخدا می نمودند عذاب نمی شدند وهلاک نمی گردیدند .
( غرر، ج 2 – ص 604 – 16 )
برگشت ازتوبه
قرآن کریم :
فِان یَتُوبُوا یَکُ خَیرًا لَهُم وَاِن یَتَوَلَّوا یُعَذِّبهُمُ اللهُ عَذابًا أَلِیمًا فِی الدُّنیا وَالآخِرَةِ وَما لَهُم فِی الأَرضِ مِن وَلِیٍّ وَلا نَصِیرٍ .
پس اگر توبه کنند برای آنها بهتر است ، واگرروی گردانند خداوند آنهارا دردنیا وآخرت به مجازات ( عذاب ) درد ناکی کیفرخواهد داد ودرسراسرروی زمین نه ولی دارند ونه یاوری .
( سوره توبه – 85 )
ترک جهاد
قرآن کریم :
إِلّا تَنفِرُوا یُعَذِّبکُمُ اللهُ عَذابَاأَلِیمًا وَیَستَبدِل قَومًا غَیرکُم وَلا تَضُرُّوهُ شَیئًا وَاللهُ عَلی کُلِّ شَیئٍ قَدِیرٌ .
اگر( به سوی میدان جهاد ) حرکت نکنید شمارا مجازات ( عذاب ) درد ناکی می کند وگروه دیگری غیرازشما را بجای شما قرارمی دهد ، وهیچ زیانی به او نمی رسانید ، وخداوند برهمه چیز توانل است .
( سوره توبه – 39 )
قٰالَ أَبُوعَبدِاللهِ (علیه السلام ) :
... وَلَوتَرَکُوا الجَهٰادَ لأَتٰاهُمُ العَذٰابُ وَهٰذٰا هُوَمِن عَذٰابُ الأُمَّةِ .
امام صادق ( ع ) فرمود :
واگرجهادرا ترک کنند عذاب به سراغشان آید واین ازهمان عذابهای (همگانی) امت است
( وسائل الشیعه ، ج 11 – ص 16- ح 1 )
سرپیچی ازدستورخداوند ( درجها د )
وَإِن تَتَوَلَّوا کَماتَوَلَّیتُم مِن قَبلُ یُعَذِّبکُم عَذابًا ألِیمًا .
واگرسرپیچی نمائید همانگونه که قبلا نیزسرپیچی نمودید ( خداوند ) شمارا عذاب درد ناکی می کند .
وَمَن یَتَوَلَّ یُعَذِّبهُ عَذابا آَلِیمًا .
وآن کس که سرپیچی کند اورا به عذاب درد ناکی گرفتار می کند .
( سوره فتح – 16 – 17 )
خداوندرا دشمن خودقراردادن ( دراثرگناه ، خداوند دشمن انسان باشد )
عَلِیٌّ (علیه السلام ) :
مَن یَکُنِ اللهُ خَصمَهُ دَحَضَ حُجَّتَهُ وَیُعَذِّبُهُ فِی دُنیٰاهِ وَمَعٰادِهِ .
امام علی ( ع )
خداوند خصم ودشمن هرکس باشد حجت اورا باطل وودردنیا وآخرتش اورا عذاب خواهد کرد .
( غرر، ج 2 – ص 644 – 596 )
سرپیچی ازدستورخداوند ( مطلق )
وَکَأَیِّن مِن قَریَةٍ عَتَت عَن أَمرِرَبِّها وَرُسُلِهِ فَحاسَبنا ها حِسابًا شَدِیدًا وَعَذَّبناها عَذابًا نُکُرًا .
چه بسیار شهرها وآبادی ها گه اهل آن ازفرمان خدا ورسولانش سرپیچی کرده اند وما حساب آنهارا به شدت رسیدیم ، وبه مجازات « عذاب » کم نظیری گرفتارساختیم .
( سوره طلاق – 3 )
د ینداری کردن با پیروی ازپیشوای ستمگر
قٰالَ أَبُوجَعفَرٍ(علیه السلام ) :
قٰالَ اللهُ تَبٰارَکَ وَتَعٰالٰی : لأُعَذِّ بَنَّ کُلَّ رَعِیَّةٍ فِی الإِسلامِ دٰانَت بِولایَةِ کُلِّ اِمٰامٍ جٰائِرٍلَیسَ مِنَ اللهِ وَاِن کانَتِ الرَّعِیَّةُ فِی أَعمٰالِها بَرَّةً تَقِیَّةً .
امام باقر ( ع ) فرمود :
خدای تبارک وتعالی فرموده است : هرآینه عذاب میکنم هررعیتی را که دراسلام با پیروی ازامام ستمگریکه ازجانب خدا نیست دینداری کند ، اگرچه آن رعیّت نسبت باعمال خود نیکوکاروپرهیزکارباشد .
( اصول کافی ، ج 2 – ص 206 – ح 4 )
روگردنانی ازحق
إِلا مَن تَوَلّی وَکَفَرَ. فَیُعَذِّبُهُ اللهُ العَذابَ الآَکبَرَ.
مگرکسی که پشت کند وکافرشود . که خداوند اورا به عذاب بزرگ مجازات می کند.
( سوره غاشیه – 23 – 24 )
ریا وظاهرسازی
قأَلَ أ بِوعَبدِاللهِ (علیه السلام ) : قٰالَ رَسُولُ اللهِ ( صلّی الله غلیه وآله ) :
سَیَأتِی عَلَی النّٰاسِ زَمٰانٌ تَخبُثُ فِیهِ سَرٰائِرُهُم وَتَحسُنُ فِیهِ عَلانِیَتُهُم ، طَمَعًا فِی الدُّنیٰا ، لایُرِیدُونَ بِهِ مٰا عِندَ رَبِّهِم ، یَکُونُ دِینُهُم رِیٰاءً لایُخٰالِطُهُم خَوفٌ ، یَعُمُّهُمُ اللهُ بِعِقابٍ ، فَیَدعُونَهُ دُعٰاءَالغَرِیقِ فَلایَستَجِیبُ لَهُم .
امام صادق ( ع ) فرمود : رسول خدا ( ص ) فرموده :
زمانی برای مردم پیش آید که برای طمع دنیا باطنشان پلید وظاهرشان زیبا باشد ، وازظاهرخویش ثواب خدارا مقصودنداشته باشند ، دینشان ریا باشد وترس ازخدا بآنها آمیخته نشده باشد ؛ خداآنهارا عذاب ومجازات همگانی کند ، سپس مانند کسی که غرق میشود ، دعاکنند وخدارا بخوانند وخدا مستجاب نکند
( اصول کافی ، ج 3 – ص 404 – ح 14 )
بدی وزشتی
عَلِیٌّ (علیه السلام ) :
لِکُلِّ سَیِّئَةٍ عِقٰابٌ .
امام علی ( ع ) :
هربدی وزشتی کیفردارد .
(غرر، ج 2 – ص 577 – ح 7 )
نیروی انسانی ( دردست انسان ناصالح )
قرآن کریم :
فَلا یُعجِبکَ أَموالُهُم وَلاأَولادُهُم إِنَّما یُرِیدُ اللهُ لِیُعَذِّبَهُم فِی الحَیاةِ الدُّنیا وَتَزهَقُ أَنفُسَهُم وَهُم کافِرُونَ .
و( فزونی ) اموال واولادآنها تورا درشگفتی فرونبرد ، خدا می خواهد آهارا به وسیله آن درزندگی دنیا عذاب کند ودرحال کفربمیرند .
( سوره توبه – 55 و85 )
کفر
گناهان
قرآن کریم :
أالف - َلَم یَأتِکُم نَبَؤُأالِذِینَ کَفَرُوا مِن قَبلُ فَذاقُواوَبالَ أَمرِهِم وَلَهُم عَذابٌ أَلِیمٌ .
آیاخبرکسانی که قبل ازشما بودند به شما نرسیده است که کافرشدند ، چگونه طعم گناهان بزرگ خودرا چشیدند ، وعذاب دردناک برای آنهااست .
( سوره تغابن – آیه 5 )
ب - إلا مَن تَوَلّی وَکَفَرَ. فَیُعَذِّبُهُ اللهُ العَذابَ الآَکبَرَ.
مگرکسی که پشت کند وکافرشود . که خداوند اورا به عذاب بزرگ مجازات می کند.
( سوره غاشیه – 23 – 24 )
ج - فَامَّاالَّذِینَ کَفَرُوا فَاُعَذِّبُهُم عَذابًا شَدِیدًا فِی الدُّنیا وَالآخِرَةِ وَمالَهُم مِن ناصِرِینَ .
أما آنها که کافر شدند ، ( وپس از شناختن حق ، آن را انکارکردند ،) دردنیا وآخرت آنان را مجازلات « عذاب » دردناکی خواهم کرد ، وبرای آنها یا ئری نیست .
( سوره آل عمران – 56 )
ه - قالَ اللهُ إِنِّی مُنَزِّلُها عَلَیکُم فَمَن یَکفسربَعدُ مِنکُم فَاِنّیی أُعَذِّبُهُ عشذابًا لا أُعَذِّبُهُ أَحدًا مِنَ العالَمِینَ .
خداوند ( دعای اورا – حضرت مسیح ،ع – مستجاب کرد و ) گفت من آنرا برشما نازل می کنم ولی هرکسی ازشما بعدازان کافرگردد ( وراه انکارپوید ) اورا چنان مجازاتی « عذابی » می کنم که أحدی ازجهانیان را نکرده ام .
( سوره مائده – 115 )
و - وَلولاأَن کَتَبَ اللهُ عَلَیهُمُ الجَلاءَ لَعذَّبَهُم فِی الدُّنیا وَلَهُم فیی الآخِرَةِ عَذابُ النّارِ.
واگرنه این بود که خداوند جلای وطن را برآنان مقررداشته بود آنهارا درهمین دنیا مجازات « عذاب » می کرد ، وبرای آنها درآخرت نیزعذاب آتش است .
( سوره حشر– 3 )
ز– قَل فَلِمَ یُعَذِّبُکُم بِذُنُوبِکُم .
بگو: پس چرا شما را دربرابرگناهانتان مجازات ( عذاب ) می کند ؟ .
( سوره مائده – 18 )
علیّ ( علیه السلام ) :
أَلمَعصِیَةُ تَجلِبُ العُقُوبَةَ .
امام علی ( ع ) :
نافرمانی خداوند باعث عقوبت الهی می شود .
( غرر، ج 1 – ص 36 – ح 1114 )
امکانات اقتصادی ( دردست انسان ناصالح )
قرآن کریم :
فَلا یُعجِبکَ أَموالُهُم وَلاأَولادُهُم إِنَّما یُرِیدُ اللهُ لِیُعَذِّبَهُم فِی الحَیاةِ الدُّنیا وَتَزهَقُ أَنفُسَهُم وَهُم کافِرُونَ .
و( فزونی ) اموال واولادآنها تورا درشگفتی فرونبرد ، خدا می خواهد آهارا به وسیله آن درزندگی دنیا عذاب کند ودرحال کفربمیرند .
( سوره توبه – 55 و85 )
« درآمان نبودن ازعذاب الهی »
درآمان نبودن مردم ازشرانسان
عَلِیٌّ (علیه السلام ) :
مٰاأَمِنَ عَذٰابَ اللهِ مَن لَم یَأمَنِ النّٰاسُ مِن شَرِّهِ
امام علی ( ع ) :
کسی که مردم ازشراودرامان نباشند ، ازعذاب الهی درامان نخواهد بود .
(غرر، ج 2 – ص 744 – ح 148 )
سازش با گناه کاران
قٰالَ أبُوجَعفَرٍ(علیه السلام ) :
أَوحَی اللهُ إلیٰ شُعَیبِ النّبِی (علیه السلام ) إنِّی مُعَذِّبٌ مِن قَومِکَ مِأةَ الفَ : أربَعِینَ ألفًا مِن شِرارِهِم ، وَسِتِّینَ ألفًا مِن خِیارِهِم ، فَقٰال (ع ) : یٰارَب هؤلاءِ الأشرٰار، فَمٰا بِالأخیٰارِ ؟ فَأوحَی اللهُ ( عزّ وجلّ ) إلَیهِ : دٰاهَنُوا أهلَ المَعٰاصِی وَلَم یَغضِبُوا لِغَضَبِی .
امام باقر(ع) فرمود :
خداوند به شعیب پیامبر ( ع ) وحی کرد : همانا صدهزارنفرازقوم توراعذاب خواهم کرد ، چهل هزارنفرازبدها واشراروشست هزارنفرازنیکان واخیار؛ پس شعیب (ع) عرض کرد : پروردگارا ! اینها أشرارند ، پس أخیار جرا ؟ خداوند - عزّوجلّ - وحی فرمود : آنها با گناه کاران سازش کردند وآنچه موجب غضب من بود ، غضب ناک نشدند .
( وسائل الشیعه ، حج 11 – ص 416 – ح 1 )
ستمگری - ظلم
عَلِیٌّ (علیه السلام ) :
لِکُلِّ ظالِمٍ عُقُوبَةٌ لا تَعدُوهُ وَصَرعَةٌ لا تَخُطُّهُ .
امام علی ( ع ) :
هرستمکاری را کیفری است که ازآن نگذرد وبسردرافتادنی ( سرنگونی ) که ازآن تخطی نکند ( حتمی است ) .
( غرر، ج 2 – ص 579 – ح 48 )
عَلِیٌّ (علیه السلام ) :
أَلبَغیُ أَعجَلُ عُقُوبَةً .
امام علی ( ع ) :
سزای سرکشی وستمگری بسیار شتابان است .
( غرر، ج 1 – ص 31 – ح 931 )
علیّ ( علیه السلام ) :
أَلبَغی أَجَلُّ شَیئٍ عُقُوبَةً .
امام علی ( علی ) :
سرکشی وستم کردن بزرگترین چیزی است ازجهت عقوبت وکیفر .
( غرر، ج 1 – ص 42 – ح 1266 )
طغیان وسرکشی « تازیانه عذاب الهی »
قران کریم :
أَلَّذِینَ طَغَوافِی البِلادِ . فَأَکثَرُوا فِیهَا الفَسادَ . فَصَبَّ عَلَیهِم رَبُّکَ سَوطَ عَذابٍ .
همان اقوامی که ( قوم عاد ، قوم ثمکود وفرعون ) درشهرها طغیان کردند . وفساد فرورن درآنها ببارآوردند . لذا خداوند تازیاۀ عذاب را برآنها فروریخت .
( سوره فجر –11 و 13 )
... فَقالَ أَنَا رَبُّکُمُ الأَعلی . فَأَخَذَهُ اللهُ نَکالَ الآخِرَةِ وَالأُولی .
پس گفت ( فرعون ) من پروردگاربزرگ شما هستم . لذا خداوند اورا به عذاب آخرت ودنیا گرفتارساخت .
( سوره نازعات – 24 – 25 )
شرک
لِیِعَذِّ بَ اللهُ المُنافِقِینَ وَالمُنافِقاتِ وَالمُشرِکِینَ وَالمُشرِکاتِ .
خداوند مردان وزنان منافق ومردان وزنان مشرک را عذاب نماید .
( سوره احزاب – 24 )
( سوره فتح – 6 )
غضب نکردن بانچه موجب غضب پروردگار است
قطع کردن درختان میوه
الإمام صادق ( علیه السلام ) :
لا تَقطَعُوا الثِّمٰارَفَیَبعَثُ اللهُ ( جلّ وعزّ ) عَلیکُمُ العَذٰابَ صَبًّا .
امام صادق ( ع ) :
درختان میوه را قطع نکنید گه خداوند ( جلّ وعزّ ) عذاب سختی برسرشما فرومی ریزد
( الوافی ج 18 – ص 1051 )
ایجاد فساد درجامعه ( وشهرها )
قران کریم :
أَلَّذِینَ طَغَوافِی البِلادِ . فَأَکثَرُوا فِیهَا الفَسادَ . فَصَبَّ عَلَیهِم رَبُّکَ سَوطَ عَذابٍ .
همان اقوامی که ( قوم عاد ، قوم ثمکود وفرعون ) درشهرها طغیان کردند . وفساد فرورن درآنها ببارآوردند . لذا خداوند تازیاۀ عذاب را برآنها فروریخت .
( سوره فجر –12 و 13 )
نفاق
قرآن کریم :
وَیُعَذِّبَ المُنافِقِینَ إِن شاءَ آَویَتُوبَ عَلَیهِم .
ومنافقان را هرگاه ( خداوند ) بخواهد عذاب کند یا ( اگرتوبه کنند ) توبه آنها را بپذیرد
( سوره احزاب – 24 )
لِیِعَذِّ بَ اللهُ المُنافِقِینَ وَالمُنافِقاتِ وَالمُشرِکِینَ وَالمُشرِکاتِ .
خداوند مردان وزنان منافق ومردان وزنان مشرک را عذاب نماید .
( سوره احزاب – 24 )
( سوره فتح – 6 )
خودعذابی
گناهانی که باعث می شود انسان خودراعذاب کند .
بداخلاقی
عَلِیّ ٌ(علیه السلام )
مَن ساءَ خُلقُهُ عَذَّبَ نَفسَهُ .
امام علی ( ع ) :
هرکه اخلاقش خوب نباشد خودرا عذاب می کند .
( غرر، ج 2 – ص 638 – ح 501 )
عَلِیّ ٌ(علیه السلام )
أَلخُلقُ السَّیِّئِ أَحَدُالعَذٰابَینِ .
امام علی ( ع ) :
زشتخوئی یکی ازدوعذاب است .
( غرر، ج 1 – ص 65 – ح 1706 )
جَزَع ، فَضَع وبیتابی درمصیبتها ومشکلات
عَلِیّ ٌ(علیه السلام )
مَن جَزَع فَنَفسَهُ عَذَّبَ .
امام علی ( ع ) :
کسی که بیتابی نماید خودراعذاب کرده است .
( غرر، ج 2 – ص 696 – ح 1263 )
حب دنیا ( دنیا دوستی )
عَلِیٌّ (علیه السلام )
حُبُّ الدُّنیٰا یُفسِدُ العَقلَ وَیُصِمُّ القَلبَ عَن سِمٰاعِ الحِکمَةِ وَیُوجِبُ أَلِیمَ العِقابَ .
امام علی ( ع ) :
دوستی دنیا عقل را ازبین می برد وقلب را ازشنیدن حکمت ودانش کرمی سازد وموجب عذاب دردناک میگردد .
( غرر، ج 1 – ص 381 – ح 12 )
کینه توزی
عَلِیٌّ ( علیه السلام ) :
ألحَقُودُ مُعَذَّبُ النَّفسِ وَمُتَضاعِفُ الهمَّ .
امام علی ( ع ) :
کینه توزهمیشه معذب واندوهش دو چندان است .
( غرر- ج 2 – ص 705 – ح 1364 )
« الحمد لله ربّ العالمین وصلّی الله علی محمد وآله الطّهرن »
کتاب : اثرگناه درزندگی انسان
تالیف : عزتی