بسم الله الرّحمن الرّحیم
« گناهانی که باعث بَدی ، بد نامی و بدگوئی از انسان می شود »
نیکی کردن به اراذل ونا کسان
عَلِیٌّ (علیه السلام ) :
رَأسُ الرَّذٰائِلِ إِصطِناعُ الأَرٰاذِلِ .
امام علی ( ع ) :
سررشتۀ همۀ زشتیها نیکی کردن به اراذل وناکسان است .
( غرر، ج 1 – ص 412- ح 32 )
بداخلاقی
عَلِیٌّ (علیه السلام ) :
سُوءُ الخُلقِ شَرَّ قَرِینٍ .
امام علی ( ع ) :
زشتخوئی بد ترین قرین ودوست است .
( غرر، ج 1 – ص 433- ح 18 )
استهزا ومسخره کردن
قٰالَ أَبُوجَعفَر(علیه السلام ) :
بِئسَ العَبدُ عَبدٌ هُمَزَةٌ لُمَزَةٌ یُقبِلُ بِوَجهٍ
وَیُدبِرُ بِآخَرَ .
امام باقر( ع ) فرمود :
بَد بنده ای است بنده وآدم ( همزة ولمزة) یعنی آنکه ، غیبت ، عیبجوئی
، استحزا ومسخره می کند ، وبا چهره ای روبرو میشود وبا چهره دیگرپشت می گرداند .
( عقاب الأعمال - ص 617 – ح 4 )
انکارزشتی برای مردم وانجام آن برای خود
عَلِیٌّ (علیه السلام ) :
یَقبَحُ عَلَی الرَّجُلِ أن یُِنکِرَالمُنکَرَعَلَی
الناسِ وَیَنها هُم عَنِ الرَّذٰائِلِ وَسَیِّئاتٍ وَإِذٰا خَلا بِنَفسِهِ إِرتَکَبَهٰا وَلا یَستَنکِفَ مِن فِعلِهٰا .
امام علی ( ع ) :
برای انسان بسی زشت است که زشتیهای مردم را زشت شمارد وآنان را از
پستیها و گناهان منع نماید ، لکن وقتی که خودش تنها می شود همان زشتیهارا مرتکب
گردد وازکارش دست برندارد .
( غرر، ج 2 – ص 876- ح 28 )
کمک کردن به با طل
عَلِیٌّ (علیه السلام
) :
أَلتَّظافُرُعَلی نَصرِالبٰاطِلِ لَومٌ وَخِیٰانَةٌ .
امام علی (ع ) :
همکاری کردن برای
یاری باطل زشتی وخیانت است .
(غرر،
ج 1 – ص 48 – ح 1376 )
افزودن به اموال با کم کردن آبرو
عَلِیٌّ (علیه السلام ) :
وُفُورُالأَموٰالِ بِاِنتِقٰاصِ الأَعرٰاضِ لَومٌ .
امام علی (ع ) :
فزودن اموال با کم کردن آبروها ناکسی وزشتی است .
( غرر،ج 2 – ص 780 – ح 9 )
بخل
عَلِیٌّ (علیه السلام ) :
بِالبُخلِ تَکثُرُالمَسَبَّةُ .
امام علی ( ع ) :
بابخل ننگ وزشتی بیشتر می شود .
( غرر ، ج 1 – ص 330 – ح 17 )
عَلِیٌّ (علیه السلام ) :
أَللُّؤُمُ مُضادٌّ لِسٰائِرِالفَضٰائِلِ وَجامِعٌ لِجَمِیعِ الرَّذٰائِلِ وَالسَّؤٰاتِ وَالدَّ نایا .
امام علی ( ع ) :
بخل ، پست فطرتنی وفرومایگی ضد ودشمن تمام خوبیها ، جامع ومرکزتمام
زشتیها ، بدیها وپستی ها است .
( غرر ، ج 1 – ص 104 – ح2201 )
عَلِیٌّ (علیه السلام ) :
کَثرَةُ الشُّحِّ یُوجِبُ المَسَبَّةَ .
امام علی ( ع ) :
بخل زیاد سبب بدی انسان می شود .
( غرر ، ج 2 – ص 562 – ح 21 )
حرص
عَلِیٌّ (علیه السلام ) :
أَلشَّرَهُ یُشِینُ النَّفسَ وَیُفسِدُ الدِّینَ
وَیُزرِی بِالفُتُوَّةِ .
امام علی ( ع ) :
آزمندی وحریص بودن شخص را زشت ودین را تباه میکند وجوانمردی را معیوب
می سازد .
( غرر ، ج 1 – ص 77 – ح1888 )
بَدی کردن
عَلِیٌّ (علیه السلام ) :
مَن أَسا إجتَلَبَ سُوءَ الجَزٰاءِ .
امام علی ( ع ) :
هرکه بدی کند پاداش بدی را بخود جلب کرده است .
( غرر ، ج 2 – ص 651 – ح 704 )
تسلیم نا موس خود بدیگری ( بی نا موسی وبزرگترین زشتی وپلیدی )
عَلِیٌّ (علیه السلام ) :
مِن أَعظَمِ الََّومِ إِحرٰازُالمَرءِ نَفسَهُ وَاِسلامُهُ عِرسَهُ .
امام علی ( ع ) :
ازبزرگترین زشتی وپلیدی است که شخص خودرا نگهدارد وناموسش را تسلیم دیگری نماید ( بلکه باید درراه نگهداری
دین وناموس تا پای جان ایستادگی کرد ) .
( غرر ، ج 2 – ص 730 – ح 93 )
عَلِیٌّ (علیه اتلسلام ) :
مِنَ اللَّومِ أَن یَصُونَ الرَّجُلُ مٰالَهُ وَیَبذُلَ عِرضَهُ .
امام علی ( ع ) :
ازناکسی وزشتی انسان است که مالش را نگهدارد وناموس خودرا دراختیار
دیگران قرا دهد .
( غرر ، ج 2 – ص 731 – ح 97 )
دشمنی با مردم
رسول الله ( صلّی الله علیه وآله ) :
شَرُّالنّاسِ مَن یُبغِضُ النّاسَ وَیَبغِضُونَهُ .
رسول خدا ( ص ) :
بدترین مردم آنکس است که مردم را دشمن دارد ومردم نیزاورا دشمن دارند
.
( نهج الفصاحه - ص 381 – ح 1796 )
دوروئی ودوزبانی
قٰالَ أَبُوجَعفَر(علیه السلام ) :
بِئسَ العَبدُ عَبدٌ هُمَزَةٌ لُمَزَةٌ یُقبِلُ بِوَجهٍ
وَیُدبِرُ بِآخَرَ.
امام باقر( ع ) فرمود :
بَد بنده ای است بنده وآدم ( همزة ولمزة) یعنی آنکه ، غیبت ، عیبجوئی ،
استحزا ومسخره می کند ، وبا چهره ای روبرو میشود وبا چهره دیگرپشت می گرداند .
( عقاب الأعمال - ص 617 – ح 4 )
قٰالَ أَبُوجَعفَرٍ(علیه السلام ) :
بِئسَ العَبدُ ، عَبدٌ یَکُونُ ذٰاوَجهَینِ وَذٰالِسانَینِ ، یُطرِی أَخاهُشاهِدًا وَیَأکُلُهُ غٰائِبًا ، إن أُعطِیَ حَسَدَهُ وَإِنِ ابتَلیخَذَلَهُ.
امام باقر ( ع ) فرمود :
چه بَد بنده ایست آن بنده ای
که دارای دورو ودوزبان است ، درحضوربرادرش اورا ستایش کند ( ویا درتمجید اوازحد
بکذرد ) ودرپشت سراورا بخورد (ازاوبدگوئی وغیبت اورا کند ) اگرداراشود ( وثرونتی بدست
آورد ) براورشک برد ، واگر گرفتار شود دست ازیاری اوبردارد .
( اصول کافی ، ج 4 – ص 43 – ح 2 )
طمع ورغبت ( طمع ورغبت ذ لّت آور)
قٰالَ أبُوجَعفَرٍ (علیه السلام ) :
بِئسَ العَبدُ ، عَبدٌ لَهُ طَمَعٌ یَقُودُهُ ، وَبِئسَ
العَبدُ ، عَبدٌ لَهُ رَغبَةٌ تُذِلُّهُ.
امام باقر (ع ) فرمود :
چه بدبنده ایست آن بندۀ که دراو طمعی باشد که اورا بکشاند ( بکشاند
بطرف خواسته هابی ذلّت آور) وچه بد بنده ایست آن بندۀ که دراومیل ورغبتی باشد که
اورا خوارکند .
( اصول کافی ، ج 4 – ص 9 – ح 2 )
بد ذاتی و بد طینتی
عَلِیٌّ (علیه السلام ) :
سُوءُالفِعلِ دَلِیلُ لُؤمِ الأَصلِ .
امام علی ( ع ) :
بد کرداری نشانه بدنهادی بد طینتی است .
( غرر ، ج 1 – ص 433 – ح 20 )
ظلم
عَلِیٌّ (علیه السلام ) :
أَلظُّلمُ اَلأَمُ الرَّذٰائِلُ .
امام علی ( ع ) :
ظلم وستمگری زشترین زشتخوئی ها وپستیها است .
( غرر ، ج 1 – ص 28 – ح 854 )
عفونکردن ( عدم بخشیدش )
عَلِیٌّ (علیه السلام ) :
مَن لَم یُحسِنِ العَفوَأَسٰاءَ بِالإِنتِقٰامِ .
امام علی ( ع ) :
هرکه ازگناه « دیگری » خوش وآسان نگذرد ، بسختی وزشتی انتقام شود.
( غرر ، ج 2 – ص 699 – ح 1297 )
عیبجوئی وغیبت کردن
قٰالَ أَبُوجَعفَر(علیه السلام ) :
بِئسَ العَبدُ عَبدٌ هُمَزَةٌ لُمَزَةٌ یُقبِلُ بِوَجهٍ
وَیُدبِرُ بِآخَرَ.
امام باقر( ع ) فرمود :
بد بنده ای است بنده وآدم ( همزة ولمزة) یعنی آنکه ، غیبت ، عیبجوئی ،
استحزا ومسخره می کند ، وبا چهره ای روبرو میشود وبا چهره دیگرپشت می گرداند .
( عقاب الأعمال - ص 617 – ح 4 )
گناهان – معاصی
عَلِیٌّ (علیه السلام ) :
قَرِینُ المَعاصِی رَهِینُ السَّیِّآتِ .
امام علی ( ع ) :
همنشین گناهان درگروِ زشتیها است .
( غرر، ج 2 – ص 536 – ح 44 )
بد کاری
عَلِیٌّ (علیه السلام ) :
فِعلُ الشَّرِّمَسَبَّةٌ .
امام علی ( ع ) :
بد کاری زشت وننگ است .
( غرر، ج 2 – ص 516 – ح 6 )
لئیم بودن – ناکس بودن
علیّ ( علیه السلام )
:
أَللُّومُ
قَبِیحٌ فَلا تَجعَلهُ لُبسَکَ .
امام علی ( ع ) :
ناکسی زشت است آن را
جامه خودقرار مَده .
( غرر، ج 1 – ص 48- ح
1386 )
علیّ ( علیه السلام )
:
أَللَّئِیمُ
إِذٰاقَدَرَأَفحَشَ وَإِذٰا وَعَدَ أَخلَفَ .
امام علی ( ع ) :
انسان لئیم
وناجوانمرد وقتی توانگرگردد بزشتی گراید وهرگاه وعد کند خلاف نماید .
( غرر،
ج 1 – ص 58- ح 1566 )
منت
گذارد ن
علیّ ( علیه السلام )
:
أَللَّئِیمُ
مَن کَثُرَإِمتِننانُهُ
امام علی ( ع ) :
لئیم کسی است که
بسیارمنت گذارد .
( غرر،
ج 1 – ص 44- ح 1308 )
نزد یک
شدن بد کاران به انسان
گناهانی
که باعث نزدیک شدن بد کاران به انسان می شود :
سخن
زشت ومُستهجن
عَلِیٌّ (علیه السلام
) :
إِیاکَ وَما یَستَهجَنُ مِنَ الکَلامِ فَاِنَّهُ یَحبِسُ عَلَیکَ الِئامَ وَیُنَفِّرُعَنکَ الکِرٰامَ .
امام علی ( ع ) :
ازسخن زشت ومستهجن
دوری کن زیرا که آن زشتکاران را بتونزدیک
ونیکوکاران ازتود ورمی سازد .
غرر ،
ج 1 – ص 156 – ح 91 )
بد
گوئی ازانسان
گناهانی
که باعث بد گوازانسان می شود :
زیا د دروغ
گفتن
علیّ ( علیه السلام )
:
کَثرُةُ
الکِذبِ یُوجِبُ الوَقِیعَةَ .
امام علی ( ع ) :
دروغ بسیا ر، سبب بدکوئی ازانسان می شود .
( غرر،
ج 2 – ص 561 – ح 8 )
بد نا
می انسان
گناهانی
که باعث بد نا می انسان می شود :
کارزشت
وقبیح
علیّ ( علیه السلام )
:
إیِّاکَ
وَفِعلَ القَبِیحِ فَاِنَّهُ یُقبِحُ ذِ کرَکَ وَیُکَثِرُ وِزرَکَ .
امام علی ( ع ) :
اززشتی دوری که آن بد نامت سازد وگناهانت را زیاد کند ( سبب زیادی
کناهان میشود ) .
( غرر،
ج 1 – ص 146- ح 1 )
« الحمد لله ربّ العالمین وصلّی الله علی محمد وآله الطّهرین »
کتاب : اثرگناه درزندگی انسان
تالیف : عزتی