معرفی وبلاگ
آیات و روایت موضوعی اثرگناه درزندگی انسان . اگرمیخواهید از اثرگناه درزندگی خود آگاه شو ید این ویبلاک را مطالعه فرمائید .
صفحه ها
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 28615
تعداد نوشته ها : 45
تعداد نظرات : 0
Rss
طراح قالب
GraphistThem259

بسم الله الرّحمن الرّحیم

 

گناهانی که باعث رنج  و مشقت درزندگی انسان می شود .

 

  آرزوهای طولانی .

 

  آرزوی زیا د .

 

  ا صلاح نکردن نفس خود .

 

  بداخلاقی .


  ترک کردن حج  .


  حرص – آزمندی .

 

  حسد .

 

  د شمنی با مردم .

 

  دل سپردن به زنان ( وَلَه شدن به زنان ) .

 

  شهوت – غریزه جنسی .

 

 فریب سازش را خوردن ( سازش با د شمن ) .

 

  قصد ونیت بد ( بد خواهی ) .

 

  مال – ثروت .

 

  گناه – معصیت .


 إعراض از ولایت امیرالمؤمنین ( علیه السلام ) .


 روگردانی ازیا د خدا .


****************************************************************

 

  آرزوهای طولانی .

 

علیّ ( علیه السلام ) :

 

مَن کَثُرَمَناهُ طالَ عَناؤَهُ . 

 

امام علی ( ع ) :

 

کسی که آرزوی بیشترداشته باشد ، رنج طولانیترخواهد داشت . 

 

( غرر، ج  2 – ص 667 – ح 940 )

 

 آرزوی زیا د .

 

علیّ ( علیه السلام ) :

 

مَن کَثُرَ مَناهُ کَثُرَعَناههُ .

 

امام علی ( ع ) :

 

کسی که آرزویش زیاد باشد رنجش بیشترباشد است .

 

( غرر، ج 2 – 656 – ح 790  )

 

  ا صلاح نکردن نفس خود .

 

عَلِیٌّ (علیه السلام ) :

 

مَن لَم یَتَدارَک نَفسَهُ بِاصلاحِها أَعضَلَ دٰاؤُهُ وَأَعیا شِفٰاؤُهُ وَعَدِمَ الطَّبِیبَ .

 

امام علی ( ع ) :

 

هرکس به اصلاح نفس خودنپردازد ، دردش سخت ودرمانش دشوارمی شود ، وطبیبی نخواهد یافت .

 

( غررالحکم - 655 )

 

  بداخلاقی .

 

الف -  قٰالَ أبُوعَبدِاللهِ (علیه السلام ) :

 

مَن ساءَ خُلقُهُ عَذَّبَ نَفسَهُ .

 

امام صادق (ع ) فرمود :

 

کسی که خوی اوبداست خودرا شکنجه دهد.

 

( اصول ، ج 4 – ص 12 – ح 4 )

 

ب -  عَلِیٌّ (علیه السلام ) :

 

کُلُّ دٰاءٍ یُدٰاوٰی إلا سُوءُ الخُلقِ .

 

امام علی ( ع ) :

 

هردردی درمان می شود جزبداخلاقی .

 

( غرر، ج 2 – ص 546 – ح54)


 ترک کردن حج  .

 

« درروایات متعدد ی إعراض ازیاد حق درآیۀ « وَمَن أَعرَضَ عَن ذِ کرِی فَاِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنکًا وَنَحشُرُهُ یَومَ القِیامَةِ أَعمیٰ ».

 

« وهرکس ازیاد من روی گردان شود زندگی تنگ ( وسختی ) خواهد داشت ، وروزقیامت اورا نا بینا محشورمی کنیم »  به « ترک حج برای کسانی که قادرند تفسیر شده »  


( تفسیر نمونه ج 13 – ص 330 ) 


  حرص – آزمندی .

 

عَلِیٌّ (علیه السلام ) :

 

فَی الحِرصِ أَلعَنا .

 

امام علی ( ع ) :

 

رنج وگرفتای درحرص وآزمندی است .

 

( غرر، ج 2 – ص 512 – ح27 )

 

  حسد .

 

عَلِیٌّ (علیه السلام ) :

 

أَلحَسُودُ لا یَبرَءُ .

 

 امام علی ( ع ) :

 

حسود هیچگاه رهائی ندارد ( همیشه دررنج است ) .

 

( غرر، ج 1 – ص 31 – ح934)

 

عَلِیٌّ (علیه السلام ) :

 

أَلحَسُودُأََبَدًاعَلِیلٌ وَالبَخِیلُ أَبَدَا ذلِیلٌ .

 

امام علی ( ع ) :

 

حسود همیشه دردَرد ورنج وبخیل همیشه ذلیل وخوار است .

 

( غرر، ج 1 – ص 70 – ح1790)

 

عَلِیٌّ (علیه السلام ) :

 

أَلحَسُودُ دٰائِمُ السُّقمِ وَإِن کٰانَ صَحِیحُ الجِسمِ .

 

امام علی ( ع ) :

 

حسود همیشه درد مند ومریض است گرچه درظاهر( جسم او)  سالم است .

 

( غرر، ج 1 – ص 85 – ح1984)

 

  د شمنی با مردم .

 

عَلِیٌّ (علیه السلام ) :

 

مَن إستَحلیٰ مُعادٰاةَ الرِّجالِ إِستَمَرَّ عَلی مُعاناتةِ القِتٰالِ .

 

امام علی ( ع ) :

 

هرکه دشمنی مردم را شیرین شمارد ، روزگارش را همواره بارنجها ی جنگ وجدل بسرآورد .

 

( غرر، ج 2 – ص 673 – ح1016)

 

 دل سپردن به زنان ( وَلَه شدن به زنان ) .

 

عَلِیٌّ (علیه السلام ) :

 

إِیاکَ وَکَثرَةَ الوَلَهِ بِالنِّساءِ وَالإِغتِرٰارَبِلَذّٰاتِ الدُّنیا فَاِنَّ الوَلَهَ بِالنِّساءِ مُمتَحَنٌ وَالغَرِیَُّ بِالَذّٰاتِ الدُّنیا مُمتَهَنٌ .

 

امام علی ( ع ) :

 

دوری کن ازبسیارزنان را دل سپردن وفریب لذات دنیا خوردن زیرا آنکس که به زنان بسیار دل سپارد به رنج گرفتارشود وآنکه فریب لذات دنیا را خورد بیچاره وخوار گردد .

 

( غرر، ج 1 – ص 156 – ح 90 )

 

  شهوت – غریزه جنسی .

 

عَلِیٌّ (علیه السلام ) :

 

مَن لَم یُدٰاوِ شَهوَتَهُ بِالتَّرکِ لَهاا لَم یَزَل عَلِیلا .

 

امام علی ( ع ) :

 

کسی که شهوتش را بترک شهوت مداوا نکند همیشه دَرد مند است .

 

( غرر، ج 2 – ص 703 – ح 1337 )

 

عَلِیٌّ (علیه السلام ) :

 

قَرِینُ الشَّهَواتِ أَسِیرُالتَّبِعاتِ .

 

امام علی ( ع ) :

 

همدم شهوتها دربند گرفتاری هااست .

 

( غرر، ج 2 – ص 536 – ح43 )

 

  فریب سازش را خوردن ( سازش با د شمن ) .

 

عَلِیٌّ (علیه السلام ) :

 

مَنِ إغتَرَّبِمُسالَمَةِ الزَّمَنِ إِغتَصَّ بِمُصٰادَمَةِ المِحَنِ .

 

امام علی ( ع ) :

 

هرکه فریب سازش روزگاررا بخورد ، بصد مات گرفتاری ها اندوهگین گردد.

 

( غرر، ج 2 – ص 674 – ح 1022 )

 

 قصد ونیت بد ( بد خواهی ) .

 

عَلِیٌّ (علیه السلام ) :

 

مَن ساءَ عَزمُهُ رَجَعَ عَلَیهِ سَهمُهُ .

 

امام علی ( ع ) :

 

هرکه قصد ونیتش بدباشد تیرش بخودش برمی گردد ( وبخودش میخورد) .

 

( غرر، ج 2 – ص 648 – ح659 )

 

  مال – ثروت .

 

عَلِیٌّ (علیه السلام ) :

 

أَلمالُ دٰاعِیَةُ التَّعَبِ وَمَطِیَّةُ النَّصَبِ .

 

امام علی ( ع ) :

 

دارائی کشانندۀ رنجها ومرکب سواری خستگی ها است.

 

( غرر، ج 1 – ص 54 – ح 1487 ) 

 

  گناه – معصیت .

 

قال أبوعبدالله ( علیه السلام ) :

 

أَما إِنَّهُ لَیسَ مِن عِرقٍ یُضرَبُ وَلا صِدٰاعٍ وَلا نَکبَةٍ وَلا مَرَضٍ إلا بِذَنبٍ .وذالک قول الله (عزّوجلّ ) : فی کتابه : « وَماأَصابَکُم مِن مُصِیبَةٍ فَبِماکَسَبَت أَیدِ یکُم وَیَعفُواعَن کَثِیرٍ » ثمّ قال : وما یعفوالله آکثرممّا یؤاخذبه .

 

امام صادق ( ع ) فرمود :

 

آگاه باشید ! همانا هیچ رگی قطع نمی شود وهیچ درد سری پیش نمی آید وهیچ مصیبتی وارد نمی شود وهیچ بیماری مبتلا نخواهد شد مگر بخاطر گناه .

واین ( برطبق ) فرمایش خداوند ( عزوجل ) درکتابش : « وآنچه ازرنج ومصیبت به شما می رسد همه از دست اعمال زشت خود شما است درصورتی خدا بسیاری ازاعمال بد راعفومیکند » ( سوره شوری – 30 )

 

وبعد فرمود : وآنچه خداوند می بخشد خیل بیشترازآنچیزی است بآن  مجازات می شود .

 

( وسائل الشیعه ج 11 – ص 237 – ح 1 )


 إعراض از ولایت امیرالمؤمنین ( علیه السلام ) .

  

ازامام صادق ( علیه السلام ) پرسیدند منظوار ازآیۀ « وَمَن أَعرَضَ عَن ذِ کرِی فَاِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنکًا وَنَحشُرُهُ یَومَ القِیامَةِ أَعمیٰ » . چیست ؟

 

فرمود : اعراض از ولایت امیرالمؤمنین ( علیه السلام ) است .

 

( تفسیر نمونه ج 13 – ص 329 )

 

 

روگردانی ازیا د خدا .

 

قرآن کریم :

 

وَمَن أَعرَضَ عَن ذِ کرِی فَاِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنکًا وَنَحشُرُهُ یَومَ القِیامَةِ أَعمیٰ .

 

وهرکس ازیاد من روی گردان شود زندگی تنگ ( وسختی ) خواهد داشت ، وروزقیامت اورا نا بینا محشورمی کنیم .

 

( سوره طه –  آیه 124 )  

 

« یاد خدا مایۀ آرامش جان ، وتقوی وشهامت است وفراموش کردن اومایۀ اضطراب وترس ونگرانی است »

 

« اصولا تنگی زندگی بیشتر به خاطر کمبود های معنوی ونبودن غنای روحی است ، به خاطرعدم اطمینان به اینده وترس از نابود شدن امکانات موجود ، ووابستگی بیش از حد به جهان ماده است ، وآنکس که ایمان به خدا دارد ودل به ذات پاک او بسته ، ازهمۀ این نگرانیها درامان است » .

 

( تفسیر نمونه ج 13 – ص 328 ) 


الحمد لله ربّ العالمین وصلّ الله علی محمد وآله الطّاهرین .

 

کتاب : اثرگناه درزندگی انسان

 

تالیف : عمران عزتی

دسته ها :
X