بسم الله الرّحمن الرّحیم
( گناهانی که باعث سرافکند گی ، سرزنش ، سرنگونی )
( وبه سروری و سربلندی نرسیدن انسان می شود )
« سرافکتد گی »
گناهانی که باعث سرافکند
گی اسان می شود :
دروغ
عَلِیٌّ (علیه السلام
) :
أَلکِذبُ
یُوجِبُ الوَقِیعَةَ .
امام علی ( ع ) :
دروغ سبب سرافکند گی
می شود .
( غرر،
ج 1 – ص 27 – ح 797 )
« سرزنش ونکوهش »
گناهانی که باعث
سرزنش انسان می شود :
سرزنش
کردن مؤمن
قٰالَ أبُوعبدِاللهِ (علیه السلام ) :
مَن
أنَّبَ مُؤمِنًا أنَّبَهُ اللهُ فِی الدُّنیٰا وَالآخِرَةِ .
حضرت صادق (ع ) فرمود
:
هرکه مؤمنی را سرزنش
کند ، خداوند اورا دردنیا وآخرت سرزنش خواهد کرد.
( اصول
کافی ، ج – ص 59 – ح 1 )
قٰالَ أبُوعبدِاللهِ (علیه السلام ) : قٰالَ رَسُولُ اللهِ ( صلّی الله علیه آله ) :
مَن
أَذٰاعَ فٰاحِشَةً کٰانَ کَمُبتَدِ ئِهٰا ، وَمَن عَیَّرَمُؤمِنا بِشَیءٍ لَم یَمُت حَتّیٰ یَرکَبَهُ .
امام صادق (ع) فرمود
: رسول خدا (ص) فرموده است :
هرکه کارزشتی را فاش
کند مانند کسی است که آنرا انجام داده ، وهرکه مؤمنی را بچیزی سرزنش کند نمیرد تا
مرتکب آن شود .
( اصول
کافی ، ج 4 – ص 59 – ح 2 )
قٰالَ أبُوعبدِ اللهِ (علیه السلام ) :
مَن
عَیَّرَمُؤمِنًا بِذَ نبٍ لَم یَمُت حَتّیٰ یَرکَبَهُ .
امام صادق (ع ) فرمود
:
هرکه مؤمنی را بگناهی
سرزنش کند نمیرد تا مرتکب آن شود .
( اصول
کافی ، ج 4 – ص 59 – ح 3 )
قٰالَ أبُوعَبدِاللهِ (علیه السلام ) :
مَن
لَقِیَ أخاهُ
بِما یُؤَنِّبُهُ أنَّبَهُ اللهُ فِی الدُّ نیا وَالآخِرَةِ .
امام صادق (ع ) فرمود
:
هرکه مؤمنی را
دیدارکند بچیزی که اورا سرزنش کند ، خداوند اورا دردنیا وآخرت سرزنش خواهد کرد .
( اصول
کافی ، ج – ص 59 – ح 4 )
بخل
عَلِیٌّ (علیه السلام
) :
آَلبَخِیلُ
فِی الدُّنیٰا مَذ
مُومٌ وَفِی الآخِرَةِ مُعَذَّ بٌ مَلُومٌ .
امام علی ( ع ) :
بخیل دردنیا نکوهیده
ودرآخرت گرفتار ونکوهش شده است .
( غرر،
ج 1 – ص 68 – ح 1761 )
بدست
آوردن رضایت مردم با چیزیکه موردغضب پروردگاراست
قال رسول الله ( صلّی الله علیه وآله ) :
مَن طَلَبَ
مَرضاةَ النّاسِ بِما یَسخِطُ اللهَ ( عزّوجلّ ) کانَ حامِدُهُ مِنَ النّاسِ ذامًّا
.
رسول خدا ( ص ) فرمود
:
کسی که خوشنودی مردم
را باچیزی که خداوند ( عزّوجلّ ) را به غضب می آورد ، طلب نماید ستایشگران
اوازمردم ، سرزنش گرش خواهند بود .
(
وسائل الشیعه ج 11 – ص 421 – ح 2 )
دروغ
عَلِیٌّ (علیه السلام
) :
عاقِبَةُ الکِذبِ مَلامَةٌ وَنَدٰامَةٌ .
امام علی ( ع ) :
پایان دروغگوئی سرزنش
وپشیمانی است .
( غرر،
ج 1 – ص 68 – ح 1761 )
طلب
کردن دنیا بادین ( بنام دین دنیا راطلب کردن )
عَلِیٌّ (علیه السلام
) :
طالِبُ
الدُّنیا بِالدِّینِ مُعاقَبٌ وَمَذمُومٌ .
امام علی ( ع ) :
آنکه بوسیله دین
درطلب دنیا است مورد بازخواست ونکوهش است .
( غرر،
ج 2 – ص 470 – ح 12 )
بد سخن
بودن
عَلِیٌّ (علیه السلام
) :
مَن سٰاءَ کَلامُهُ کَثُرَمَلامُهُ .
امام علی ( ع ) :
کسی که بد سخن باشد
، نکوهش کنده اش بسیارشود .
( غرر،
ج 2 – ص 659 – ح 835 )
سبک
وخوارشمردن عهد وپیمان
عَلِیٌّ (علیه السلام
) :
مَن
أَحقَرَذِمَّةً إِکتَسَبَ مَذَمَّةً .
امام علی ( ع ) :
کسی که عهد وپیمان را
سبک وخوار شمارد ، نکوهش را کسب نماید .
( غرر،
ج 2 – ص 635 – ح 453 )
غیبت
وبدگوئی
عَلِیٌّ (علیه السلام
) :
مَن
وَلِحَ بِالغَیبَةِ شُتِمَ .
امام علی ( ع ) :
کسی حریص غیبت باشد
سرزنش می شود .
لئیم
وفرومایه بودن
عَلِیٌّ (علیه السلام
) :
أَللَّئُومُ
جِماعُ المَذامِّ .
امام علی ( ع ) :
فرومایگی گردآورنده
نکوهشها است .
( غرر، ج 1 – ص 24 – ح 697 )
« سرنگونی و درهم شکسته شدن »
گناهانی که باعث سرنگونی
ودرهم شگستن انسان می شود :
دشمنی
با آیات وپیامبران الهی
اسراف
درافتادن
باحق ( باحق وخدا جنگیدن )
بدی کردن
سوء تد
بیر
مالک
شدن دنیا برانسان
سرکشی
وطغیان
ظلم
وستم
غضب
قصد
ومقصد بد داشتن
گردن
کشی
بد گمانی
( به خدا )
اطاعت ازهوای نفس
دشمنی
با آیات وپیامبران الهی
قران کریم :
سَأُرهِقُهُ
صَعُودَا .
به زودی او « ولید
دشمن خدا وآیات خدا » را مجبورمی کنم که ازقلّۀ زندگی بالا رود ( سپس اورا به زیر
می افکنم )
( سوره
مدثّر – 17 )
اسراف
عَلِیٌّ (علیه السلام
) :
کَثرَةُ
السَّرفِ یُدَمِّرُ.
امام علی ( ع ) :
مال بی اندازه خرج
کردن ( اسراف ) انسان را می افکند وسرنگون میکند .
( غرر،
ج 2 – ص 563 – ح 39 )
بدی کردن
عَلِیٌّ (علیه السلام
) :
مَن
جَری فِی مَیدانِ إِسائَتِهِ کَبی فِی جَریِهِ .
امام علی ( ع ) :
هرکه درمیدان بدی
بتازد سرنگون شود .
( غرر،
ج 2 – ص 676 – ح 1058 )
سوء
تدبیر
عَلِیٌّ (علیه السلام
) :
سَبَبُ
التَّد مِیرِسُوءُ التَّد بِیرِ .
امام علی ( ع ) :
سوء تد بیروکج اندیشی
باعث هلاکت وسرنگونی است .
( غرر،
ج 1 – ص 432 – ح 39 )
درافتادن
باحق ( باحق وخدا جنگیدن )
عَلِیٌّ (علیه السلام
) :
مَن صاعَ الحَقَّ صُرِعَ .
امام علی ( ع ) :
هرکه باحق درگیرشود
سرنگون گردد .
( غرر،
ج 2 – ص 618 – ح171 )
مالک
شدن دنیا برانسان
عَلِیٌّ (علیه السلام
) :
مَن
مَلَکَتهُ الدُّنیا کَثُرَصَرعَتَهُ .
امام علی ( ع ) :
کسی که دنیا مالکش
شود افتادنش بسیارگردد .
( غرر،
ج 2 – ص 638 – ح505 )
سرکشی
وطغیان
عَلِیٌّ (علیه السلام
) :
اِیّاکَ وَالبَغیَ فَاِنَّهُ یُعَجِّلُ الصَّرعَةَ
وَیُحِلُّ بِالعٰامِلِ
بِهِ العَبَرَ .
امام علی ( ع ) :
دوری کن ازسرکشی
وطغیان که آن سرنگونی نزدیک وعاملش را به گر یه واخواهد داشت .
( غرر،
ج 1 – ص 149 – ح27 )
عَلِیٌّ (علیه السلام
) :
أَلبَغیُ
یَصرَعُ الرِّجالَ وَیُدنِی ألآجالَ .
امام علی ( ع ) :
سرکشی مردان را می
افکند (وسرنگون ) می کند ومرگ را نزدیک می سازد .
( غرر،
ج 1 – ص 56 – ح 1531 )
بزرگنمائی
نسبت به زیردست
عَلِیٌّ (علیه السلام
) :
مَن
تَجَبَّرَعَلی مَن دُونَهُ کُسِرَ .
امام علی ( ع ) :
هرکه برزیردستش
بزرگنمائی وستم کند شگسته میشود .
( غرر،
ج 2 – ص 634 – ح 448 )
ظلم
وستم
عَلِیٌّ (علیه السلام
) :
لِکُلِّ
ظالِمٍ عُقُوبَةٌ لا تَعدُوهُ وَصَرعَةٌ لا تَخُطُّهُ .
امام علی ( ع ) :
هرستمکاری را کیفری
است که ازآن نگذرد وبسردرافتادنی ( سرنگونی ) که ازآن تخطی نکند ( حتمی است ) .
( غرر،
ج 2 – ص 579 – ح 48 )
عَلِیٌّ (علیه السلام
) :
مَن
ظَلَمَ عَظُمَت صَرعَتُهُ .
امام علی ( ع ) :
شخص ستمکاردرافتادن
وسرنگونیش سخت وبزرگ خواهد بود .
( غرر،
ج 2 – ص 620 – ح197)
غضب
عَلِیٌّ (علیه السلام ) :
کَثرَةُ الغَضَبِ یُزرِی بِصٰاحِبِهِ وَیُبدِی مَعٰایِبَهُ .
امام علی ( ع ) :
غضب زیاد صاحبش را سرنگون وعیبهای اورا آشکار می سازد .
( غرر، ج 2 – ص 562- ح 26 )
قصد
ومقصد بد داشتن
عَلِیٌّ (علیه السلام
) :
مَن ساءَ مَقصَدُهُ ساءَ مُورِدُهُ .
امام علی ( ع ) :
هرکه مقصد (واندیشه)
بد داشته باشد جایگاه بد خواهد داشت .
( غرر،
ج 2 – ص 648 – ح 657 )
گردن
کشی
عَلِیٌّ (علیه السلام
) :
اِیّاکَ وَالتَّجَبُّرَعَلیٰ عِبٰادِ اللهِ فَاِنَّ کُلَّ مُتَجَبِّرٍیَقصِمُهُ اللهِ .
امام علی ( ع ) :
دوری کن از گردن کشی
بر بندگان خدا زیرا هرگردن کش را خداوند دَرهم می شکند .
( غرر،
ج 1 – ص 153 – ح 65 )
بد گمانی
( به خدا )
عَلِیٌّ (علیه السلام ) :
سُوءُ الظَّنِّ یُردِی مُصاحِبَهُ وَیُنجِی مُجانِبَهُ
.
امام علی ( ع ) :
بد گمانی رفیق ( ومصاحبش ) را بسردرمی افکند ، ودوری کننده ( ومجانبش
) را ازگرفتاری ها نجات می دهد.
( غرر،
ج 1 – ص 437 – ح 74 )
اطاعت ازهوای نفس
عَلِیٌّ (علیه السلام ) :
طٰاعَةُ الهَویٰ تُردِی .
امام علی ( ع ) :
پیروی ازهوای نفس سرافکند گی وسرنگونی است .
( غرر، ج 2 – ص 470- ح 18 )
« نرسیدن به سروری و سربلندی »
گناهانی که باعث می
شود انسان به سروری وسربلندی نرسد :
بی أ د
بی ( نداشتن أدب )
عَلِیٌّ (علیه السلام
) :
لا
یَرأَسُ مَن خَلا عَنِ الأَدَبِ وَصالَ إِلَی اللَعِبِ .
امام علی ( ع ) :
کسی که ازأدب وکمال
خالی باشد وبه لهوولعب میل نماید به سرورومهتری نخواهدشد .
( غرر،
ج 2 – ص 854 – ح 438 )
بداخلاقی
عَلِیٌّ (علیه السلام
) :
لا
سُودَدَ لِسَیِّئِ الخُلقِ .
امام علی ( ع ) :
شخص بداخلاق آقائی
وسروری ندارد .
( غرر،
ج 2 – ص 837 – ح 161 )
حسد
عَلِیٌّ (علیه السلام
) :
أَلحَسُودُ
لا یَسُودُ .
امام علی ( ع ) :
انسان حسود به سروری
نمی رسد .
( غرر،
ج 1 – ص 34 – ح 1060 )
میل به
لهو ولعب
عَلِیٌّ (علیه السلام
) :
لا
یَرأَسُ مَن خَلا عَنِ الأَدَبِ وَصالَ إِلَی اللَعِبِ .
امام علی ( ع ) :
کسی که ازأدب وکمال
خالی باشد وبه لهوولعب میل نماید به سرورومهتری نخواهدشد .
( غرر،
ج 2 – ص 854 – ح 438 )
«
الحمد لله ربّ العالمین وصلّی الله علی محمد وآله الطّاهرین »
کتاب : اثرگناه درزندگی انسان
تالیف : عمران عزتی