بیماری و معلوللیت جسمی
بسم الله الرّحمن الرّحیم
« وما أصابکم من مصیبة فبما کسبت أیدیکم »
« هرمصیبتی که به شما رسد ، به خاطراعمالی است که انجام داده اید »
( سوره شوری – 30 )
« بلای بیماری بدن ، سخت ترازبلای فقر »
قال علیّ ( علیه السلام ) :
أَلاوَإِنَّ
مِنَ البَلاءِ ، أَلفاقَةُ ، وَأَشَدَّ مِنَ الفاقَةِ مَرَضُ البَدَنِ ، وَأَشَدَّ
مِن مَرَضِ البَدَنِ مَرَضُ القَلبِ . أَلا وَإِنَّ مِن صَحَّةِ البَدَنِ تَقوَی
القَلبِ .
علی ( ع ) فرمود :
آگاه باشید فقرنوعی
بلا است ، وسخت ترازتنگدستی بیماری تن وبدن است ، وسخت ترازبیماری تن ، بیماری قلب
است . آگاه باشید که همانا عامل تن درستی تقوای دل است
( نهج
البلاغة – دشتی – ره – حکمت 388 )
گناهانی که باعث
بیماری جسمی و معلولیت انسان می شود .
حسد
ریا –
خود نمائی
رابطه
نامشروع زن ومرد ( زنا )
«
بیماری طاعون وبیماریهای جدید وبی سابقه »
شک –
تردید
گناهان ومعاصی
گناه
جدید ، بلای جدید ( ازجمله بیماری جدید )
مجادله - ستیزه جوئی
مخاصمه – دشمنی
انعقاد
نطفه درحال حیض ( عادت ماهانه زنان )
( عامل
خاص بیماری )
بول
نکردن بعد ازهمبستر شدن باهمسر ( وجود منی درمجرای بول )
( وبا
)
آزاروأذیت
خویشاوندان
ترک
صله رحم
کینه توزی
++++++++++++++++++++++++++++++++++
حسد
الف - علیّ (علیه
السلام ) :
أَلحَسُودُ
أَبَدًا عَلِیلٌ .
امام علی ( ع ) :
حسود ورشکبرهمیشه
بیماراست .
( غرر،
ج 1 – ص 28- ص 832 )
ب - علیّ (علیه
السلام ) :
عَجِبتُ
لِغَفلَةِ الحُسّٰادِ
عَن سَلامَةِ الأَجسٰادِ .
امام علی ( ع ) :
عجب دارم ازغفلت حسود
ازتندرستیها ( حسود همیشه بیمار است ) .
( غرر،
ج 2 – ص 4948- ص 15 )
ج - علیّ (علیه
السلام ) :
أَلحَسَدُ
یُفنِی الجَسَدَ .
امام علی ( ع ) :
حسد جسم را ازبین می
برد ( وباعث بیماری جسم حسود می شود ) .
( غرر،
ج 1 – ص 32- ص 986 )
د - علیّ (علیه
السلام ) :
أَلحَسَدُ
شَرُّالأَمراضِ .
امام علی ( ع ) :
حسد بدترین بیماری
است .
( غرر،
ج 1 – ص 15- ص 387 )
ه - عَلیٌّ (علیه
السلام ) :
طَهِّرُوا
قُلُوبَکُم مِنَ الحَسَدِ فَاِنَّهُ مُکَمِّدٌ وَمُضِنٌّ .
امام علی (ع ) :
قلبهای تان را ازحسد پاک کنید زیرا که حسد اندوه آورنده ولاغرکننده
است .
غرر ،
ج 2 – ص 471 – ح 33 )
ریا –
خود نمائی
علیّ (علیه السلام )
:
أَلمُرٰائِی ظٰاهِرُهُ جَمِیلٌ وَبٰاطِنُهُ عَلِیلٌ .
امام علی ( ع ) :
ریا کاربیرونش زیبا
ودرونش بیماراست .
( غرر،
ج 1 – ص 60- ص 1613 )
رابطه
نامشروع زن ومرد ( زنا )
«
بیماری طاعون وبیماریهای جدید وبی سابقه »
قٰالَ أَبُوجَعفَرٍ( علیه السلام ) : قٰالَ رَسُولُ اللهِ ( صلّی الله علیه وآله ) :
خَمسٌ
إِن أَدرَکتُمُوهُنَّ فَتَعَوَّذُوا بِاللهِ مِنهُنَّ : لَم تَظهَرِالفٰاحِشَةُ فِی قَومٍ قَطُّ حَتّی یُعلِنُوهٰا إلا ظَهَرَفِیهِمُ الطّٰاعُونُ وَالأَوجٰاعُ الَّتِی لَم تَکُن فِی أَسلافِهِمِ الَّذِین مَضَوا
...،
حضرت باقر ( ع )
فرمود : رسول خدا ( ص ) فرموده :
پنج چیزاست که
اگربآنها برخورد کردید ، آزآنها به خدا پناه ببرید : هرگزدرمردمی زنا پیدا نشود - که آنرا آشکار کنند - جزاینکه درایشان « بیماری » طاعون ودردهائیکه
درگذشتگان آنها سابفه نداشته پدیدار گردد . « مانند ایدذ ، کرونا ، ازدواج سفید و... »
( اصول
کافی ، ج 4 – ص 81 – ح 1 )
شک –
تردید
علیّ (علیه السلام )
:
أَلمُرِیبُ
أَبَدًا عَلِیلٌ .
امام علی ( ع ) :
شک وتردید کننده ، همیشه بیمار است .
( غرر،
ج 1 – ص 29- ص 889 )
گناهان و معاصی
الف - قال أمیرالمؤمنین ( علیه السلام ) :
لاوَجَعَ أَوجَعُ لِلقَلبِ مِنَ الذُّنُوبِ .
امیرالمؤمنین علی ( ع ) فرمود :
برای قلب ، هیچ دردی ، درد ناکترازگناه نیست .
( اصول کافی ج 3 – ص 377 – ح 28 )
ب - قال أبوعبدالله (
علیه السلام ) :
أَمٰا إِنَّهُ لَیسَ مِن عِرقٍ یُضرَبُ وَلا صِدٰاعٍ وَلا نَکبَةٍ وَلا مَرَضٍ إلا بِذَنبٍ .وذالک قول
الله (عزّوجلّ ) : فی کتابه : « وَمٰا أَصٰابَکُم مِن مُصِیبَةٍ فَبِمٰا کَسَبَت أَیدِ یکُم وَیَعفُواعَن کَثِیرٍ » ثمّ قال :
وما یعفوالله آکثرممّا یؤاخذبه .
امام صادق ( ع ) فرمود :
آگاه باشید ! همانا هیچ رگی قطع نمی شود وهیچ درد سری پیش نمی آید
وهیچ مصیبتی وارد نمی شود وبه هیچ بیماریی مبتلا نخواهد شد مگر بخاطر گناه .
واین ( برطبق ) فرمایش خداوند ( عزوجل ) درکتابش : « وآنچه ازرنج
ومصیبت به شما می رسد همه از دست اعمال زشت خود شما است درصورتی خدا بسیاری
ازاعمال بد راعفومیکند »
(
سوره شوری – 30 )
وبعد فرمود : وآنچه خداوند می بخشد خیل بیشترازآنچیزی است که بآن (
گناهکار) مجازات می شود .
( وسائل الشیعه ج 11 – ص 237 – ح 1 )
ج - قال أبوعبدالله (
علیه السلام ) :
یامفضّل
إیّاک والذّنوب وحذّرها شیعتنا ، فوالله ماهی إلی أحد أسرع منها آلیهم ، انّ احد
هم لتصیبه المعرة من السّلطان وما ذالک إلا بذنوبه ، وانّه لیصیبه السّقم وما ذالک
إلا بذنوبه ...
امام صادق ( ع )
فرمود :
ای مفضّل ! ازگناهان
بپرهیزوشیعیان مارا ازآن برحذر دار، پس قسم به خداوند هیچ چیزسریعترآزان برشما اثر
نمی گزارد ، گاهی بعضی ازشما ازسلطان می ترسد واین نیست مگر به خاطر گناهان ،
وبیماری به او میرسد این نیست مگربه خاطر گناهانش .
(
وسائل الشیعه ج 11 – ص 241 – ح 21 )
د- قال رسول الله ( صلّی الله علیه وآله ) :
یا علی ! ما مَن خَدشِ عَودٍ ، وَلا نَکبَةِ قَدمٍ إِلا
بِذَنبٍ ،
رسول خدا ( ص) فرمود :
یا علی ! هرخراشی که ازچوبی برتن انسان وارد می شود « صد مه جسمی )» ،
وهرلغزشی قدمی « صدمه روحی» ، براثرگناهانی است که ازاو سرزده .
( تفسیرنمونه ج 20- ص 440 )
ه - علیّ ( علیه السلام ) :
أَلذُّنُوبُ داءٌ وَالدَّواءُ أَلإِستِغفارُوَالشَّفاءُ
أَن لا تَعُودَ .
امام علی ( ع ) :
گناهان درد وبیماری است ودوای آنها استغفاروتوبه کردن است ، وشفاء به این
است که دیگربه گناه برنگردی .
( غرر – ص 194 )
گناه
جدید ( مانند آزادی هم جنسگرائی و... )
بلای
جدید ، ازجمله بیماری جدید « مانند بیماری اید ذ ، کرونا و... »
د - الإمامُ الرِّضا
( علیه السلام ) یَقُولُ :
کُلَّما
أَحدَثَ العَبدُ مِنَ الذُّنُوبِ ما لَم یَکُونُوا یَعمَلُونَ ، آَحدَثَ اللهُ
لَهُم مِنَ البَلاءِ مالَم یَکُونُوا یَعرِفُونَ .
امام رضا ( ع ) می
فرما ید :
هرگاه بندگان گناهان
تازه ای را که سابقه نداشته ، ایجاد کنند ( انجام دهند ) خدابرای آنها بلاهائی راکه
سابقه نداشته ( نمی شناختند ) ایجاد کند .
( اصول
کافی ج 3 – ص 377 – ح 29 )
مجادله - ستیزه جوئی
مخاصمه – دشمنی
الف - عَن عَلِیِّ بنِ
عُقبَةَ عَن أَبِیهِ قٰالَ : سَمِعتُ أَبٰاعَبدِاللهِ (علیه السلام ) یَقُولُ :
وَلا تَخاصَمُوا بِدِینِکُم ، فَاِنَّ المُخاصِمَةَ
مُمرِضَةٌ لِلقَلبِ .
علی بن عقبة ازپدرش نقل می کند که گفت : از امام صادق ( ع ) شنیدم می
فرمود :
درمورد دین وآئین خود « با یکدیگرومخالفین » دشمنی وپیکارنکنید ،
همانا دشمنی با یکدیگرباعث بیماری قلب می شود .
( وسائل الشیعه ، ج 11 – ص 450 – ح 4 )
ب - قٰالَ أَمِیرُالمُؤمِنِینَ (علیه السلام ) :
إِیّٰاکُم وَالمِرٰاءَ وَالخُصُومَةَ فَاِنَّهُمٰا یُمرِضٰانِ القُلُوبَ عَلَی الإِخوٰانِ وَیَنبُتُ عَلَیهِمَا النِّفٰاقُ .
امیرالمؤمنین (ع ) فرمود :
ازمجادله وستیزبپرهیزید که دلهای دوستان وبرادران را « نسبت بیکدیگر»
بیمارکنند ونفاق رویانند .
( اصول کافی ، ج 3 – ص 409 – ح 1 )
انعقاد
نطفه درحال حیض
قال النّبیّ ( صلّی
الله علیه وآله ) :
مَن
جامَعَ إِمرَأَتَهُ وَهِیَ حائِضٌ فَخَرَجَ الوَلَدُ مَجذُومًا أَوأَبرَصَ فَلا
یَاُومُنَّ إِلا نَفسَهُ .
پیامبر خدا ( ص )
فرمود :
کسی که بازن خود هم
بسترشود درحالی اودرحال حیض بوده ، فرزندی که به وجود آید یا مبتلا به بیماری جذام
ویا دچاربیماری برص ( پیسی ) می باشد ( دراین خصوص ) فقط باید خودرا ملامت کند.
(
وسائل الشیعه ج 2 – ص 568 – ح 4 )
عن عذافرالصّیرفیّ
قال : قال أبوعبدالله ( علیه السلام ) :
تَری
هؤُلاء المُشَوَّهِینَ فِی خَلقِهِم ؟ قالَ : قُلتُ : نَعَم ، قالَ : هؤُلاءُ
الَّذِینَ آبائُهُم یَأتُونَ نِسائَهُم فِی الطَّمثِ
صیرفی گوید : امام
صادق ( ع ) فرمود :
این معلولین (
ومعیوبین ) جسمی را می بینی ؟ عرض کردم بلی ، فرمود : اینها کسانی هستند که
پدرانشان درحال حیض با همسران خود هم بستر شده اند .
(
وسائل الشیعه ج 2 – ص 568 – ح 3 )
« درروایتی ( نقل شده ) توصیه هایی را حضرت پیامبر ( صلّ الله علیه
وآله ) به أمیرالمؤمنین ( علیه السلام ) می نماید ، دراین روایت به عوامل بسیاری
ازبیماری های قبل ازتولّد وهنگام انعقاد نطفه اشاره شده ونشان می دهد برای جلوگیری
ازبیماری باید ازقبل از تولّد توجه داشت »
( عامل
خاص بیماری )
بول
نکردن بعد ازهمبستر شدن باهمسر (ماندن منی درمجرای بول )
« دریک روایتی ( نقل
شده ) است اگر ( انسان ) با همسر خود همبسترشود وقبل ازغسل بول نکند تا بقیه منی
ازاوخارج شود ، به دردی مبتلا مسی شود که درمانی برای اونیست »
( وبا
)
آزاروأذیت
خویشاوندان
ترک
صله رحم
عن عثمان بن عیسی عن بعض أصحا بنا عن أبی عبدالله (علیه السلام ) :
قالَ : قُلتُ : إِنَّ إِخوَتِی وَبَنِی عَمِّی قَد
ضَیَّقُواعَلیَّ الدّارَوَأَلجَأُونِی مِنها إِلی بَیتٍ وَلَوتَکَلَّمتُ أَخَذتُ
ما فِی أَیدِیهِم ، فَقالَ لِی : اِصبِرفَاِنَّ اللهَ سَیَجعَلُ لَکَ فَرَجًا قالَ
: فَانصَرَفتُ وَوَقَعَ الوَباءُ فِی سَنَةِ إِحدی ثَلاثِینَ { وَمِأَةِ }
فَماتُوا وَاللهِ کُلُّهُم فَما بَقِیَ مِنهُم أَحَدٌ ، قالَ فَخَرَجتُ فَلَمّا
دَخَلتُ عَلَیهِ قالَ : ما حالُ أَهلِ بَیتِکَ ؟ قالَ قُلتُ لَهُ : فَقَد ماتُوا
وَاللهِ کُلُّهُم ، فَما بَقِیَ مِنهُم أَحَدٌ ، فَقالَ : هُوَبیما صَنَعُوا بِکَ
وَبِعُقُوقِهِم إِیّاکَ وَقَطعِ رَحِمِهِم بَتِرُّوآ أَتُحِبُّ أَنَّهُم بَقُوا
وَأَنَّهُم ضَیَّقُوا عَلشیکش ؟ قالَ : قُلتُ : إِی وَاللهِ .
برخی ازاصحاب ما گوید : که به حضرت صادق ( ع ) عرض کردم : برادران
وعموزادگانم خانه ام را برمن تنگ کرده وازهمه آن خانه مرا بیک اطاق آن پناهنده
کرده اند ، ومن چنانچه دراین باره اقدام کنم آنچه دردست آنها است میگیرم ، گوید :
آن حضرت فرمود : صبرکن خداوند برایت گشایشی فراهم کند ، گوید من منصرف شدم ،
ووبائی درسال صدوسی ویک بیامد وبخدا سوگند همگی آنها مردند ویک نفرازآنها باقی
نماند ، گوید : من بیرون آمدم ( وبنزد آن حضرت رفتم ) همینکه براووارد شدم فرمود :
حال اهل خانه ات چطوراست ؟ عرض کردم : بخدا سوگند همه آنها مردند ، ویک نفرازآنها
زنده نماند ، فرمود : این برای آن کاری
بود که بتوکردند ، وبرای آن آزاری که بتو رسا ندن وقطع رحمیکه کردند نابود شدند
، آیا میخواستی که زنده باشند وبرتو تنگ
بگیرند ؟ عرض کردم : آری بخدا سوگند .
( اصول کافی ج 4 – ص 47 ح 3 )
کینه توزی
عَلِیٌّ (علیه السلام
) :
طَیِّبُوا
قُلُوبَکُم مِنَ الحِقدِ فَاِنَّهُ دٰاءٌ مُؤَبِّی .
امام علی ( ع ) :
دلهایتان را ازکید
وکینه پاکیزه دارید زیرا که کینه دردی است وبا آور.
( غرر،
ج 2 – ص 471 – ح
34 )
« روایاتی درمورد
عوامل پیدایش بیماری است ، این دسته از روایان که بسیارمتعدد وفراوا نند ، عوامل
مادی ومعنوی گونا گون را که منجربه بیماری درانسان می شود را مشخص می کند »
« الحمد لله ربّ العالمین وصلّی الله علیه وآله الطّاهیرن »
کتاب : اثرگناه درزتدگی انسان
تألیف : عمرا ن عزتی