معرفی وبلاگ
آیات و روایت موضوعی اثرگناه درزندگی انسان . اگرمیخواهید از اثرگناه درزندگی خود آگاه شو ید این ویبلاک را مطالعه فرمائید .
صفحه ها
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 28688
تعداد نوشته ها : 45
تعداد نظرات : 0
Rss
طراح قالب
GraphistThem259


بسم الله الرّحمن الرّحیم

 

« گناهانی که باعث إنکا ر و فراموش کردن آخرت می شود »

 

إنکارآخرت ( وتکذیب روز قیامت )

 

گناهانی که باعث انکارآخرت ( وتکذیب روزقیامت ) می شود .

 

فسق وفجور)  گناه ) 

 

نداشتن حرف حق وثابت ( اختلاف درمورد حق )

 

کفر

 

رها کردن وواگذاردن آخرت

 

گناهانی که باعث رها کردن آخرت می شود

 

دوست داشتن دنیا

 

ضررزدن وزیان رساندن به آخرت خویش

 

گناهانی که باعث ضرررزد ن آخرت می شود

 

دوست داشتن دنیا

 

فراموش کردن آخرت

 

گناهانی که باعث فراموش کردن آخرت می شود

 

آرزوی طولانی

 

انکار آیات الهی

 

تفاخرومباهات

 

اشتغال به دنیا

 

راضی شدن به زندگی دنیا

 

مشغول شدن به نعمتهای دنیا 

 

پیوند خوردن به دنیا

 

حب الدنیا ( دنیا دوستی ودنیا پرستی )

 

رغبت به دنیا

 

فریفتگی به دنیا

 

به بازیچه گرفتن دین وآئین

 

کفر

 

فروختن آخرت به دنیا

 

گناهانی که باعث فروختن آخرت به دنیا آخرت می شود

 

اطاعت ازهوای نفس

 

تبعیض دراحکام دین ( کافرشدن به بعض احکام ومؤمن شدن به بعض دیگر)

 

کفروکافرشدن


منحرف شدن ازقیامت ( انحراف ازآخرت )

 

گناهانی که باعث انحراف ازآخرت می شود

 

انحراف ارمسیرعقل ومنطق

 

طمع


ویران کردن آخرت .

 

گناهانی که باعث ویارنی آخرت انسان  می شود

 

آباد کردن دنیا

 

***********************************************

 

إنکارآخرت ( وتکذیب روزقیامت )

 

گناهانی که باعث می شود انسان آخرت راإنکار کند

 

فسق وفجور)  گناه )  

 

قران کریم :

 

بلَ یُرِیدُ الإِنسانُ لِیَفجُرَ أمامَهُ ، یَسئَلُ اَیّانَ یَومُ القِیامَةِ .

 

( انسان شک درمعاد ندارد ) بلکه اومی خواهد (آزادبا شد و) مادام العمرگناه کند ، لذا می پرسد قیامت کی خواهد بود .

 

( سوره قیامت - 5  - 6 )

 

علیّ ( علیه السلام ) :

 

مَن سَرَّهُ الفَسادُ سائَهُ المَعادُ .

 

امام علی (ع ) :

 

 

هرکه ازفساد وتباهی خوشنودشود ازمعاد وآخرت بدش آید .

 

( غرر، ج 2 – ص 651 - ص 712 )  

 

نداشتن حرف حق وثابت ( اختلاف درمورد حق )

 

قرآن کریم :

إِنَّکُم لَفیِ قَولٍ مُختَلِفٍ .

 

شما (که قیامت را انکار می کنید ) درگفتارمختلف وگوناگون هستید ( حرف حق وثابت ندارید ) .

 

( سوره ذاریات  - 8 )

 

کفر

 

قرآن کریم :

 

زَعَمَ الَّذِینَ کَفَرُواأَن لَن یُبعَثُوا قُل بَلی وَرَبِّی لَتُبعَثُنَّ ...

 

کافران پندداشتند هرگز برانگیخته نخواهند شد بگوآری به پروردگارم سوگند که همه شما ( درقامت ) مبعوث خواهید شد . 

 

 ( سوره تغابن – آیه 7 )

 

رها کردن وواگذاردن آخرت

 

گناهی که باعث رهاکردن آخرت می شود

 

دوست داشتن دنیا

 

قرآن کریم :

 

کَلّا بَل تُحِبِّونَ العاجِلَةَ . وَتَذَرُونَ الآخِرَةَ .

 

چنین نیست که شما می پندارید ( ودلائل معاد را مخفی می شمرید ) بلکه شما دنیای زودگذررا دوست دارید ( وهوسرانی بی قید وشرط را ) .وآخرت را رها می کنید .

 

( سوره قیامت – آیه 20 – 21 )

 

ضررزدن وزیان رساندن به آخرت خویش

 

گناهانی که باعث ضررزدن به آخرت می شود

 

دوست داشتن دنیا

 

قال رسول الله ( صلّی الله علیه وآله )

 

مَن أَحَبَّ دُنیاهُ أَضَرَّ بِآخِرَتِهِ ،

 

رسول خدا ( ص ) فرمود :

 

هرکه دنیا یش را دوست داشته ، به آخرت خود زیان زده است .

 

( نهج الفصاحة – ص 609 - ح 2985 )

 

فراموش کردن آخرت

 

گناهانی که باعث می شود انسان آخرت را فراموش کند

 

آرزوی طولانی

 

قالَ أمِیرُالمُؤمِنِینَ ( علیه السلام ) :

 

إنّما أخافُ عَلَیکُم إثنَتَینِ : إتباعُ الهَوی ، وَطُولُ الأمَلِ ، أمّا إتباعُ الهَوی فَاِنّهُ یَصُدُّ عَنِ الحَقِّ ، وَطُولُ الأمَلِ فَیُنسِی الآخِرَةَ .

 

 

امیر المؤمنین  (علیه السلام ) فرمود :

برشما ازدوچیز بیمناکم : تبعیت ازهوای نفس ، وآرزوی طولانی ، تبعیت ازهوای نفس (انسان را) ازحق بازمیدارد ، وآرزوی طولانی باعث فراموشی آخرت می شود .

 

( وسائل الشیعه – ج 11 – ص 346 – ح 2 )

 

انکار آیات الهی

 

( سوره اعراف – آیه 50 - 51 )

 

تفاخروتکاثر

 

قرآن کریم :

 

أَلهٰکُمُ التَّکٰاثُرُ. حتَّی زُرتُمُ المَقابِرَ .

 

تفاخرومباهات بریکدیگرشماراازخداوقیامت به خود مشغول داشت . تا آنجا که زیارت قبرها رفتید و( وقبورمردگان خودرا برشمردید )

 

( سوره تکاثر – 1 )

 

اشتغال به دنیا

 

علیّ ( علیه السلام ) :

 

کَیفَ یَعمَلُ لِلآخِرَةِ أَلمَشغُولُ بِالدُّ نیٰا .

 

امام علی (ع ) :

 

چگونه برای آخرت عمل نماید کسی که بدنیا مشغول است ؟ ! .

 

( غرر، ج 2 – ص 553 - ص 3 )  

 

راضی شدن به زندگی دنیا

 

علیّ ( علیه السلام ) :

 

مَن رَضِیَ بِالدُّنیا فاتَتهُ الأخیرَةُ .

 

امام علی (ع ) :

 

کسی که به دنیا راضی وخورسند شد آخرت را ازدست داده است .

 

( غرر، ج 2 – ص 652 - ح 717 )  

 

اشتغل به دنیا

 

علیّ ( علیه السلام ) :

 

أَلنّاسُ فِی الدُّنیا عامِلانِ : عامِلص عَمِلَ فِی الدُّنیا لِلدُّنیا ، قَد شَغَلَهُ دُنیاهُ عَن آخِرَتِهِ ، یَخشی عَلی مَن یَخلُفُهُ ألفَقرَ،

 

امام علی (ع ) :

 

مردم دردنیا دودسته اند : یکی آنکس که دردنیا برای دنیا کارکرد ، ودنیا اورا ازآخرتش بازداشت ( ومشغول کرد ) ، بربازماندگان خویش ازتهیدستی حراسان است .

 

( نهج البلاغة – دشتی – ص 654 – ح 269 )

 

علیّ ( علیه السلام ) :

 

أَانّٰاسُ فِی الدُّنیٰا عٰامِلانِ : عٰامِلٌ فِی الدُّنیٰا لِلدُّنیٰا قَد شَغَلَتهُ دُنیٰا عَن آخِرَتِهِ ...

امام علی (ع ) :

 

مردم دردنیا سرگرم دوکارند ( دوجورکارمی کنند ) : یکی دردنیا به کار دنیا است ، دنیا اورا ازآخرتش بازداشته ( ومشغول کرده ) است ...

 

( غرر، ج 1 – ص 101- ص2161 )  

 

مشغول شدن به نعمتهای دنیا  

 

علیّ ( علیه السلام ) :

 

کَم مِن مُبتَلٰی بِالنَّعمٰاءِ .

 

امام علی (ع ) :

 

بسا کسیکه درچنگال نعمتها گرفتار است (مال وثروت نمیگذارد به آخرتش بپردازد ) .

 

( غرر، ج 2 – ص 551- ص31 )  

 

پیوند خوردن به دنیا

 

علیّ ( علیه السلام ) :

 

کَذِبَ مَن إدّعَی الیَقِینَ بِالباقِی وَهُوَمُواصِلٌ لِلفانِی .

 

دروغ گفت کسی که ادعای یقین به قیامت کرد درحالی که بدنیا پیوند خوده است .

 

( غرر، ج 2 – ص 574 – ص 18 )  

 

حب الدنیا ( دنیا دوستی ودنیا پرستی )

 

علیّ ( علیه السلام ) :

 

إِیّٰاکَ وَالوَلَهُ بِالدُّنیٰا فَاِنَّهٰا تُورِثُ الشَّقٰاوَةَ وَالبٰلاءَ وَتَحدُوکَ عَلَی البَقٰاءِ بِالفَنٰاءِ .

 

امام علی (ع ) :

 

دوری کن ازشیفتگی بدنیا که آن تورا به بدبختی ، وگرفتاری می افکند ، ومیراند تورا برفروختن آخرت به دنیا .

 

( غرر، ج 1 – ص 154- ص 76 )  

 

رغبت به دنیا

 

ألامام علیّ (علیه السلام ) :

 

لایَنفَعُ العَمَلُ لِلآخِرَةِ مَعَ الرَّغبَةِ فِی الدُّنیا .

 

امام علی (ع ) :

 

باوجود میل و خواهش به دنیا ، کاربرای آخرت بی فایده است .

 

( میزان الحکمة ج 1 – ص 58 – ح 132 )

 

فریفتگی به دنیا

 

به بازیچه گرفتن دین وآئین

 

کفر


قرآن کریم :


وَناداأَصحابُ النّارِأَصحابَ الجَنَّةِ آَن أَفِیضُواعَلَینا مِنَ الماءِ أَومِمّا رَزَقَکُمُ اللهُ قالُواإِنَّ اللهَ حَرَّمَهُما عَلَی الکافِرِینَ . أَلَّذِینَ اتَّخَذُوا دِینَهُم لَهوًا وَلَعِبًا وَغَرَّتهُمُ الحَیاةُ الدُّنیا فَالیَومَ نَنساهُم کَما نَسُوالِقاءَ یَومَهُم هذا وَما کانُوابِآیاتِنا یَجحَدُونَ .


ودوزخیان ، بهشتیان را صدا می زنند که ( محبت کنید ) ومقدارآب یا ازآنچه خدا به شما روزی داده به ما ببخشید ، آنها ( درپاسخ ) میگویند خداوند اینهارا برکافران تحریم کرده است . همانها که دین وآئین خودرا سرگرمی وبازیچه گرفتند وزندگی دنیا آنهارا مغرورساخت امروزما آهارا فراموش می کنیم چون لقای چنین روزی را فراموش کردند ، وآیات مارا انکارنمودند .

 

( سوره اعراف – آیه 50 - 51 )

 

فروختن آخرت به دنیا

 

گناهانی که باعث می شود انسان آخرت خویش را به دنیا بفروشد 

 

اطاعت ازهوای نفس

 

علیّ ( علیه السلام ) :

 

مَن أَطٰاعَ هَوٰاهُ بٰاعَ ٰاخِرَتَهُ بِدُنیٰاهُ .

 

امام علی (ع ) :

 

هرکه هوای نفس را اطاعت کند آخرخویش را بدنیایش فروخته است .

 

( غرر، ج 2 – ص 650- ص 895 )  

 

تبعیض دراحکام دین ( کافرشدن به بعض احکام ومؤمن شدن به بعض دیگر)

 

قرآن کریم :

 

أَولئِکَ الَّذِینَ اشَتَرَوُا الحَیاةَ الدُّنیا بِالآخِرَةِ...

 

اینها ( تبعیض کنند گان دراحکام خدا ) همان کسانند که آخرت را به زند گی دنیا فروختنه اند ،

 

( سوره بقره – آیه 86 )

 

کفروکافرشدن

 

قرآن کریم :

 

... وَوَیلٌ لِلکافِرِینَ مِن عَذابٍ شَدِیدٍ . أَلَّذِینَ یَستَحِبُّونَ الحَیاةَ الدُّنیاعَلَی الآخِرَةِ وَیَصُدُّونَ عَن سَبِیلِ اللهِ وَیَبغُونَها عِوجًا أُولئِکَ فِی ضَلالٍ بَعِیدٍ .

 

ووای برکافران ازمجازات شدید . همانها که زندگی دنیا را برآخرت ترجیح می دهند و ( مردم را ) ازراه الله بازمی دارند ومی خواهند راه حق را منحرف سازند آنها درگمراهی دوری هستند .

 

( سوره ابراهیم – 2 – 3 )

 

قرآن کریم :

 

... وَلکین مَن شَرَحَ بِالکُفرِصَدرًا فَعَلَیهِم غَضَبٌ مِنَ اللهِ وَلَهُم عَذابٌ عَظییمٌ . ذالیکَ بِأَنَّهُمُ استشحَبُّواالحَیاةَ الدُّنیاعَلَی الآخِرَةِ وَأنَّ اللهَ لایَهدِی القَومَ الکافیرِینَ .

 

آری آنها که سینه خودرا برای پذیرش کفرگشوده اند غضب خدا برآنها است وعذاب عظیمی درانتظارشان !. این بخاطر آنست که زندگی دنیا ( وپست ) را برآخرت ترجیح دادند ، وخداوند افراد بی ایمان ( ولجوج ) را هدایت نمی کند .

 

( سوره نحل – آیه 106 – 107 )

 

منحرف شدن ازقیامت ( انحراف ازآخرت )

 

گناهانی که باعث انحراف انسان ازآخرت می شود 

 

انحراف ارمسیرعقل ومنطق

 

قران کریم :

 

یُؤفَکُ عَنهُ مَن اُفِکَ .

 

کسانی ازایمان به آن ( روزقیامت ) منحرف می شوند که ازقبول حق سربازمی زنند .

 

( سوره ذاریات  - 9 )

 

« گسانی ازایمان به معاد منحرف می شوند که ازمسیردلیل عقل ومنطق حق طلبی منحرف گشته اند » تفسیر نمونه ج 22 – ص 315 .

 

طمع

 

الإمام علیٌّ ( علیه السلام ) :

 

ماأَعمَی النَّفسَ الطامِعَةَ عَنِ العُقبَی الفاجِعَةِ .

 

امام علی ( ع ) :

 

چقدرکوراست نفس طمعکارازآخرتی که بدرد آرنده است .

 

( غرر، ج 2 – ص 748- ص 191 )  

 

ویران کردن آخرت

 

گناهانی که باعث ویرانی آخرت انسان می شود 

 

آباد کردن دنیا

 

ألامام علیّ ( علیه السلام ) :

 

مَن عَمَّرَدُنیاهُ خَرَّبَ مَآلَهُ وَمَن عَمَّرَآخِرَتَهُ بَلَغَ آمالَهُ .     

 

امام علی ( ع ) :

 

هرکه دنیای خویش را آباد سازد ، آخرت خودرا ویران کند وهرکه آخرت خویش را آبادسازد به آرزوهای خود برسد .

 

( میزان الحکمة ج 1 – ص 56 – ح 119 )

 

« الحمد لله ربّ العالمین وصلّ الله علی محمد وآله الطاهرین »

 

کتاب : اثرگناه درزندگی انسان

 

تالیف : عمران عزتی


دسته ها :


بسم الله الرّحمن الرّحیم


( گناهانی که باعث سرافکند گی ، سرزنش ، سرنگونی )


( وبه سروری و سربلندی نرسیدن انسان می شود )

 

« سرافکتد گی »

 

گناهانی که باعث سرافکند گی اسان می شود :

 

دروغ

 

عَلِیٌّ (علیه السلام ) :

 

أَلکِذبُ یُوجِبُ الوَقِیعَةَ .

 

امام علی ( ع ) :

 

دروغ سبب سرافکند گی می شود .

 

( غرر، ج 1 – ص 27 – ح 797 )

 

« سرزنش ونکوهش »

 

گناهانی که باعث سرزنش انسان می شود :

 

سرزنش کردن مؤمن

 

قٰالَ أبُوعبدِاللهِ (علیه السلام ) :

 

مَن أنَّبَ مُؤمِنًا أنَّبَهُ اللهُ فِی الدُّنیٰا وَالآخِرَةِ .

 

حضرت صادق (ع ) فرمود :

 

هرکه مؤمنی را سرزنش کند ، خداوند اورا دردنیا وآخرت سرزنش خواهد کرد.

 

( اصول کافی ، ج – ص 59 – ح 1 )

 

قٰالَ أبُوعبدِاللهِ (علیه السلام ) : قٰالَ رَسُولُ اللهِ ( صلّی الله علیه آله ) :

 

مَن أَذٰاعَ فٰاحِشَةً کٰانَ کَمُبتَدِ ئِهٰا ، وَمَن عَیَّرَمُؤمِنا بِشَیءٍ لَم یَمُت حَتّیٰ یَرکَبَهُ . 

 

امام صادق (ع) فرمود : رسول خدا (ص) فرموده است :

 

هرکه کارزشتی را فاش کند مانند کسی است که آنرا انجام داده ، وهرکه مؤمنی را بچیزی سرزنش کند نمیرد تا مرتکب آن شود .

 

( اصول کافی ، ج 4 – ص 59 – ح 2 )

 

قٰالَ أبُوعبدِ اللهِ (علیه السلام ) :

 

مَن عَیَّرَمُؤمِنًا بِذَ نبٍ لَم یَمُت حَتّیٰ یَرکَبَهُ .

 

امام صادق (ع ) فرمود :

 

هرکه مؤمنی را بگناهی سرزنش کند نمیرد تا مرتکب آن شود .

 

( اصول کافی ، ج 4 – ص 59 – ح 3 )

 

قٰالَ أبُوعَبدِاللهِ (علیه السلام ) :

 

مَن لَقِیَ أخاهُ بِما یُؤَنِّبُهُ أنَّبَهُ اللهُ فِی الدُّ نیا وَالآخِرَةِ .

 

امام صادق (ع ) فرمود :

 

هرکه مؤمنی را دیدارکند بچیزی که اورا سرزنش کند ، خداوند اورا دردنیا وآخرت سرزنش خواهد کرد .

 

( اصول کافی ، ج – ص 59 – ح 4 )

 

بخل

 

عَلِیٌّ (علیه السلام ) :

 

آَلبَخِیلُ فِی الدُّنیٰا مَذ مُومٌ وَفِی الآخِرَةِ مُعَذَّ بٌ مَلُومٌ .

 

امام علی ( ع ) :

 

بخیل دردنیا نکوهیده ودرآخرت گرفتار ونکوهش شده است .

 

( غرر، ج 1 – ص 68 – ح 1761 )

 

بدست آوردن رضایت مردم با چیزیکه موردغضب پروردگاراست

 

قال رسول الله ( صلّی الله علیه وآله ) :

 

مَن طَلَبَ مَرضاةَ النّاسِ بِما یَسخِطُ اللهَ ( عزّوجلّ ) کانَ حامِدُهُ مِنَ النّاسِ ذامًّا .

 

رسول خدا ( ص ) فرمود :

 

کسی که خوشنودی مردم را باچیزی که خداوند ( عزّوجلّ ) را به غضب می آورد ، طلب نماید ستایشگران اوازمردم ، سرزنش گرش خواهند بود .

 

( وسائل الشیعه ج 11 – ص 421 – ح 2 )

 

دروغ

 

عَلِیٌّ (علیه السلام ) :

 

عاقِبَةُ الکِذبِ مَلامَةٌ وَنَدٰامَةٌ .

 

امام علی ( ع ) :

 

پایان دروغگوئی سرزنش وپشیمانی است .

 

( غرر، ج 1 – ص 68 – ح 1761 )

 

طلب کردن دنیا بادین ( بنام دین دنیا راطلب کردن )  

 

عَلِیٌّ (علیه السلام ) :

 

طالِبُ الدُّنیا بِالدِّینِ مُعاقَبٌ وَمَذمُومٌ .

 

امام علی ( ع ) :

 

آنکه بوسیله دین درطلب دنیا است مورد بازخواست ونکوهش است .

 

( غرر، ج 2 – ص 470 – ح 12 )

 

بد سخن بودن

 

عَلِیٌّ (علیه السلام ) :

 

مَن سٰاءَ کَلامُهُ کَثُرَمَلامُهُ .

 

امام علی ( ع ) :

 

کسی که بد سخن باشد ،  نکوهش کنده اش بسیارشود .

 

( غرر، ج 2 – ص 659 – ح 835 )

 

سبک وخوارشمردن عهد وپیمان

 

عَلِیٌّ (علیه السلام ) :

 

مَن أَحقَرَذِمَّةً إِکتَسَبَ مَذَمَّةً .

 

امام علی ( ع ) :

 

کسی که عهد وپیمان را سبک وخوار شمارد ، نکوهش را کسب نماید .

 

( غرر، ج 2 – ص 635 – ح 453 )

 

غیبت وبدگوئی  

 

عَلِیٌّ (علیه السلام ) :

 

مَن وَلِحَ بِالغَیبَةِ شُتِمَ .

 

امام علی ( ع ) :

 

کسی حریص غیبت باشد سرزنش می شود .

 

لئیم وفرومایه بودن

 

عَلِیٌّ (علیه السلام ) :

 

أَللَّئُومُ جِماعُ المَذامِّ .

 

امام علی ( ع ) :

 

فرومایگی گردآورنده نکوهشها است .

 

( غرر، ج 1 – ص 24 – ح 697 )

 

« سرنگونی و درهم شکسته شدن »

 

گناهانی که باعث سرنگونی ودرهم شگستن انسان می شود :

 

دشمنی با آیات وپیامبران الهی

 

اسراف

 

درافتادن باحق ( باحق وخدا جنگیدن )

 

بدی کردن

 

سوء تد بیر  

 

مالک شدن دنیا برانسان  

 

سرکشی وطغیان  

 

ظلم وستم

 

غضب

 

قصد ومقصد بد داشتن  

 

گردن کشی 

 

بد گمانی ( به خدا )

 

اطاعت ازهوای نفس

 

 

دشمنی با آیات وپیامبران الهی

 

قران کریم :

 

سَأُرهِقُهُ صَعُودَا .

 

به زودی او « ولید دشمن خدا وآیات خدا » را مجبورمی کنم که ازقلّۀ زندگی بالا رود ( سپس اورا به زیر می افکنم )

 

( سوره مدثّر – 17 )

 

اسراف

 

عَلِیٌّ (علیه السلام ) :

 

کَثرَةُ السَّرفِ یُدَمِّرُ.

 

امام علی ( ع ) :

 

مال بی اندازه خرج کردن ( اسراف ) انسان را می افکند وسرنگون میکند .

 

( غرر، ج 2 – ص 563 – ح 39 )

 

بدی کردن

 

عَلِیٌّ (علیه السلام ) :

 

مَن جَری فِی مَیدانِ إِسائَتِهِ کَبی فِی جَریِهِ .

 

امام علی ( ع ) :

 

هرکه درمیدان بدی بتازد سرنگون شود .

 

( غرر، ج 2 – ص 676 – ح  1058 )

 

سوء تدبیر  

 

عَلِیٌّ (علیه السلام ) :

 

سَبَبُ التَّد مِیرِسُوءُ التَّد بِیرِ .

 

امام علی ( ع ) :

 

سوء تد بیروکج اندیشی باعث هلاکت وسرنگونی است .

 

( غرر، ج 1 – ص 432 – ح 39 )

 

درافتادن باحق ( باحق وخدا جنگیدن )

 

عَلِیٌّ (علیه السلام ) :

 

مَن صاعَ الحَقَّ صُرِعَ .

 

امام علی ( ع ) :

 

هرکه باحق درگیرشود سرنگون گردد .

 

( غرر، ج 2 – ص 618 – ح171 )

 

مالک شدن دنیا برانسان  

 

عَلِیٌّ (علیه السلام ) :

 

مَن مَلَکَتهُ الدُّنیا کَثُرَصَرعَتَهُ .

 

امام علی ( ع ) :

 

کسی که دنیا مالکش شود افتادنش بسیارگردد .

 

( غرر، ج 2 – ص 638 – ح505 )

 

سرکشی وطغیان  

 

عَلِیٌّ (علیه السلام ) :

 

اِیّاکَ وَالبَغیَ فَاِنَّهُ یُعَجِّلُ الصَّرعَةَ وَیُحِلُّ بِالعٰامِلِ بِهِ العَبَرَ .

 

امام علی ( ع ) :

 

دوری کن ازسرکشی وطغیان که آن سرنگونی نزدیک وعاملش را به گر یه واخواهد داشت  .

 

( غرر، ج 1 – ص 149 – ح27 )

 

عَلِیٌّ (علیه السلام ) :

 

أَلبَغیُ یَصرَعُ الرِّجالَ وَیُدنِی ألآجالَ .

 

امام علی ( ع ) :

 

سرکشی مردان را می افکند (وسرنگون ) می کند ومرگ را نزدیک می سازد .

 

( غرر، ج 1 – ص 56 – ح  1531 )

 

بزرگنمائی نسبت به زیردست

 

عَلِیٌّ (علیه السلام ) :

 

مَن تَجَبَّرَعَلی مَن دُونَهُ کُسِرَ .

 

امام علی ( ع ) :

 

هرکه برزیردستش بزرگنمائی وستم کند شگسته میشود .

 

( غرر، ج 2 – ص 634 – ح 448 )

 

ظلم وستم

 

عَلِیٌّ (علیه السلام ) :

 

لِکُلِّ ظالِمٍ عُقُوبَةٌ لا تَعدُوهُ وَصَرعَةٌ لا تَخُطُّهُ .

 

امام علی ( ع ) :

 

هرستمکاری را کیفری است که ازآن نگذرد وبسردرافتادنی ( سرنگونی ) که ازآن تخطی نکند ( حتمی است ) .

 

( غرر، ج 2 – ص 579 – ح 48 )

 

عَلِیٌّ (علیه السلام ) :

 

مَن ظَلَمَ عَظُمَت صَرعَتُهُ .

 

 امام علی ( ع ) :

 

شخص ستمکاردرافتادن وسرنگونیش سخت وبزرگ خواهد بود .

 

( غرر، ج 2 – ص 620 – ح197)

 

غضب

 

عَلِیٌّ (علیه السلام ) :

 

کَثرَةُ الغَضَبِ یُزرِی بِصٰاحِبِهِ وَیُبدِی مَعٰایِبَهُ .

 

امام علی ( ع ) :

 

غضب زیاد صاحبش را سرنگون وعیبهای اورا آشکار می سازد .

 

( غرر، ج 2 – ص 562- ح 26 )


قصد ومقصد بد داشتن  

 

عَلِیٌّ (علیه السلام ) :

 

مَن ساءَ مَقصَدُهُ ساءَ مُورِدُهُ .

 

امام علی ( ع ) :

 

هرکه مقصد (واندیشه) بد داشته باشد جایگاه بد خواهد داشت . 

 

( غرر، ج 2 – ص 648 – ح 657 )

 

گردن کشی  

 

عَلِیٌّ (علیه السلام ) :

 

اِیّاکَ وَالتَّجَبُّرَعَلیٰ عِبٰادِ اللهِ فَاِنَّ کُلَّ مُتَجَبِّرٍیَقصِمُهُ اللهِ .

 

امام علی ( ع ) :

 

دوری کن از گردن کشی بر بندگان خدا زیرا هرگردن کش را خداوند دَرهم می شکند .

 

( غرر، ج 1 – ص 153 – ح 65 )

 

بد گمانی ( به خدا )

 

عَلِیٌّ (علیه السلام ) :

 

سُوءُ الظَّنِّ یُردِی مُصاحِبَهُ وَیُنجِی مُجانِبَهُ .

 

امام علی ( ع ) :

 

بد گمانی رفیق ( ومصاحبش ) را بسردرمی افکند ، ودوری کننده ( ومجانبش ) را ازگرفتاری ها نجات می دهد.

 

( غرر، ج 1 – ص 437 – ح 74 )

 

اطاعت ازهوای نفس

 

عَلِیٌّ (علیه السلام ) :

 

طٰاعَةُ الهَویٰ تُردِی .

 

امام علی ( ع ) :

 

پیروی ازهوای نفس سرافکند گی وسرنگونی است .

 

( غرر، ج 2 – ص 470- ح 18 )

 


« نرسیدن به سروری و سربلندی »

 

گناهانی که باعث می شود انسان به سروری وسربلندی نرسد :

 

بی أ د بی ( نداشتن أدب )

 

عَلِیٌّ (علیه السلام ) :

 

لا یَرأَسُ مَن خَلا عَنِ الأَدَبِ وَصالَ إِلَی اللَعِبِ .

 

امام علی ( ع ) :

 

کسی که ازأدب وکمال خالی باشد وبه لهوولعب میل نماید به سرورومهتری نخواهدشد .

 

( غرر، ج 2 – ص 854 – ح  438 )

 

بداخلاقی

 

عَلِیٌّ (علیه السلام ) :

 

لا سُودَدَ لِسَیِّئِ الخُلقِ .

 

امام علی ( ع ) :

 

شخص بداخلاق آقائی وسروری ندارد .

 

( غرر، ج 2 – ص 837 – ح  161 )

 

حسد

 

عَلِیٌّ (علیه السلام ) :

 

أَلحَسُودُ لا یَسُودُ .

 

امام علی ( ع ) :

 

انسان حسود به سروری نمی رسد .

 

( غرر، ج 1 – ص 34 – ح 1060 )

 

میل به لهو ولعب

 

عَلِیٌّ (علیه السلام ) :

 

لا یَرأَسُ مَن خَلا عَنِ الأَدَبِ وَصالَ إِلَی اللَعِبِ .

 

امام علی ( ع ) :

 

کسی که ازأدب وکمال خالی باشد وبه لهوولعب میل نماید به سرورومهتری نخواهدشد .

 

( غرر، ج 2 – ص 854 – ح  438 )


« الحمد لله ربّ العالمین وصلّی الله علی محمد وآله الطّاهرین »

 

کتاب : اثرگناه درزندگی انسان


تالیف : عمران عزتی 


دسته ها :
X