معرفی وبلاگ
آیات و روایت موضوعی اثرگناه درزندگی انسان . اگرمیخواهید از اثرگناه درزندگی خود آگاه شو ید این ویبلاک را مطالعه فرمائید .
صفحه ها
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 30139
تعداد نوشته ها : 45
تعداد نظرات : 0
Rss
طراح قالب
GraphistThem259


بیماری و معلوللیت جسمی

 

بسم الله الرّحمن الرّحیم

 

« وما أصابکم من مصیبة فبما کسبت أیدیکم »

 

« هرمصیبتی که به شما رسد ، به خاطراعمالی است که انجام داده اید »

 

( سوره شوری – 30 )

 

« بلای بیماری بدن ، سخت ترازبلای فقر »

 

قال علیّ  ( علیه السلام ) :

 

أَلاوَإِنَّ مِنَ البَلاءِ ، أَلفاقَةُ ، وَأَشَدَّ مِنَ الفاقَةِ مَرَضُ البَدَنِ ، وَأَشَدَّ مِن مَرَضِ البَدَنِ مَرَضُ القَلبِ . أَلا وَإِنَّ مِن صَحَّةِ البَدَنِ تَقوَی القَلبِ .

 

علی ( ع ) فرمود :

 

آگاه باشید فقرنوعی بلا است ، وسخت ترازتنگدستی بیماری تن وبدن است ، وسخت ترازبیماری تن ، بیماری قلب است . آگاه باشید که همانا عامل تن درستی تقوای دل است

 

( نهج البلاغة – دشتی – ره – حکمت 388 )

 

گناهانی که باعث بیماری جسمی و معلولیت انسان می شود .

 

حسد

 

ریا – خود نمائی 

 

رابطه نامشروع زن ومرد ( زنا )

 

« بیماری طاعون وبیماریهای جدید وبی سابقه »

 

شک – تردید 

 

گناهان ومعاصی

 

گناه جدید ، بلای جدید ( ازجمله بیماری جدید )

 

مجادله - ستیزه جوئی

 

مخاصمه – دشمنی

 

انعقاد نطفه درحال حیض ( عادت ماهانه زنان )

 

( عامل خاص بیماری )

 

بول نکردن بعد ازهمبستر شدن باهمسر ( وجود منی درمجرای بول )

 

( وبا )

 

آزاروأذیت خویشاوندان

 

ترک صله رحم

 

کینه توزی

 

++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

حسد

 

الف - علیّ (علیه السلام ) :

 

أَلحَسُودُ أَبَدًا عَلِیلٌ .

 

امام علی ( ع ) :

 

حسود ورشکبرهمیشه بیماراست . 

 

( غرر، ج 1 – ص 28- ص 832 )

 

ب - علیّ (علیه السلام ) :

 

عَجِبتُ لِغَفلَةِ الحُسّٰادِ عَن سَلامَةِ الأَجسٰادِ .

 

امام علی ( ع ) :

 

عجب دارم ازغفلت حسود ازتندرستیها ( حسود همیشه بیمار است ) .

 

( غرر، ج 2 – ص 4948- ص 15 )

 

ج - علیّ (علیه السلام ) :

 

أَلحَسَدُ یُفنِی الجَسَدَ .

 

امام علی ( ع ) :

 

حسد جسم را ازبین می برد ( وباعث بیماری جسم حسود می شود ) .

 

( غرر، ج 1 – ص 32- ص 986 )

 

د - علیّ (علیه السلام ) :

 

أَلحَسَدُ شَرُّالأَمراضِ .

 

امام علی ( ع ) :

 

حسد بدترین بیماری است .

 

( غرر، ج 1 – ص 15- ص 387 )

 

ه - عَلیٌّ (علیه السلام ) :

 

طَهِّرُوا قُلُوبَکُم مِنَ الحَسَدِ فَاِنَّهُ مُکَمِّدٌ وَمُضِنٌّ .

 

امام علی (ع ) :

 

قلبهای تان را ازحسد پاک کنید زیرا که حسد اندوه آورنده ولاغرکننده است .

 

غرر ، ج 2 – ص 471 – ح 33 )

 

ریا – خود نمائی 

 

علیّ (علیه السلام ) :

 

أَلمُرٰائِی ظٰاهِرُهُ جَمِیلٌ وَبٰاطِنُهُ عَلِیلٌ .

 

امام علی ( ع ) :

 

ریا کاربیرونش زیبا ودرونش بیماراست .

 

( غرر، ج 1 – ص 60- ص 1613 )

 

رابطه نامشروع زن ومرد ( زنا )

 

« بیماری طاعون وبیماریهای جدید وبی سابقه »

 

قٰالَ أَبُوجَعفَرٍ( علیه السلام ) : قٰالَ رَسُولُ اللهِ ( صلّی الله علیه وآله ) :

 

خَمسٌ إِن أَدرَکتُمُوهُنَّ فَتَعَوَّذُوا بِاللهِ مِنهُنَّ : لَم تَظهَرِالفٰاحِشَةُ فِی قَومٍ قَطُّ حَتّی یُعلِنُوهٰا إلا ظَهَرَفِیهِمُ الطّٰاعُونُ وَالأَوجٰاعُ الَّتِی لَم تَکُن فِی أَسلافِهِمِ الَّذِین مَضَوا ...،

 

حضرت باقر ( ع ) فرمود : رسول خدا ( ص ) فرموده :

 

پنج چیزاست که اگربآنها برخورد کردید ، آزآنها به خدا پناه ببرید :  هرگزدرمردمی زنا پیدا نشود -  که آنرا آشکار کنند -  جزاینکه درایشان « بیماری » طاعون ودردهائیکه درگذشتگان آنها سابفه نداشته پدیدار گردد . «  مانند ایدذ ، کرونا ، ازدواج سفید و... »

 

( اصول کافی ، ج 4 – ص 81 – ح 1 )

 

شک – تردید 

 

علیّ (علیه السلام ) :

 

أَلمُرِیبُ أَبَدًا عَلِیلٌ .

 

امام علی ( ع ) :

 

 شک وتردید کننده ، همیشه بیمار است .

 

( غرر، ج 1 – ص 29- ص 889 )

 

گناهان و معاصی

 

الف - قال أمیرالمؤمنین ( علیه السلام ) :

 

لاوَجَعَ أَوجَعُ لِلقَلبِ مِنَ الذُّنُوبِ .

 

امیرالمؤمنین علی ( ع ) فرمود :

 

برای قلب ، هیچ دردی ، درد ناکترازگناه نیست .

 

( اصول کافی ج 3 – ص 377 – ح 28 ) 

 

ب - قال أبوعبدالله ( علیه السلام ) :

 

أَمٰا إِنَّهُ لَیسَ مِن عِرقٍ یُضرَبُ وَلا صِدٰاعٍ وَلا نَکبَةٍ وَلا مَرَضٍ إلا بِذَنبٍ .وذالک قول الله (عزّوجلّ ) : فی کتابه : « وَمٰا أَصٰابَکُم مِن مُصِیبَةٍ فَبِمٰا کَسَبَت أَیدِ یکُم وَیَعفُواعَن کَثِیرٍ » ثمّ قال : وما یعفوالله آکثرممّا یؤاخذبه .

 

امام صادق ( ع ) فرمود :

 

آگاه باشید ! همانا هیچ رگی قطع نمی شود وهیچ درد سری پیش نمی آید وهیچ مصیبتی وارد نمی شود وبه هیچ بیماریی مبتلا نخواهد شد مگر بخاطر گناه .

واین ( برطبق ) فرمایش خداوند ( عزوجل ) درکتابش : « وآنچه ازرنج ومصیبت به شما می رسد همه از دست اعمال زشت خود شما است درصورتی خدا بسیاری ازاعمال بد راعفومیکند »

 

 ( سوره شوری – 30 )

 

وبعد فرمود : وآنچه خداوند می بخشد خیل بیشترازآنچیزی است که بآن ( گناهکار)  مجازات می شود .

 

( وسائل الشیعه ج 11 – ص 237 – ح 1 )

 

ج - قال أبوعبدالله ( علیه السلام ) :

 

یامفضّل إیّاک والذّنوب وحذّرها شیعتنا ، فوالله ماهی إلی أحد أسرع منها آلیهم ، انّ احد هم لتصیبه المعرة من السّلطان وما ذالک إلا بذنوبه ، وانّه لیصیبه السّقم وما ذالک إلا بذنوبه ... 

 

امام صادق ( ع ) فرمود :

 

ای مفضّل ! ازگناهان بپرهیزوشیعیان مارا ازآن برحذر دار، پس قسم به خداوند هیچ چیزسریعترآزان برشما اثر نمی گزارد ، گاهی بعضی ازشما ازسلطان می ترسد واین نیست مگر به خاطر گناهان ، وبیماری به او میرسد این نیست مگربه خاطر گناهانش .

 

( وسائل الشیعه ج 11 – ص 241 – ح 21 )

 

د- قال رسول الله ( صلّی الله علیه وآله ) :

 

یا علی ! ما مَن خَدشِ عَودٍ ، وَلا نَکبَةِ قَدمٍ إِلا بِذَنبٍ ،

 

رسول خدا ( ص) فرمود :

 

یا علی ! هرخراشی که ازچوبی برتن انسان وارد می شود « صد مه جسمی )» ، وهرلغزشی قدمی « صدمه روحی» ، براثرگناهانی است که ازاو سرزده .

 

( تفسیرنمونه ج 20- ص 440 )

 

ه - علیّ ( علیه السلام ) :

 

أَلذُّنُوبُ داءٌ وَالدَّواءُ أَلإِستِغفارُوَالشَّفاءُ أَن لا تَعُودَ .

 

امام علی ( ع ) :

 

گناهان درد وبیماری است ودوای آنها استغفاروتوبه کردن است ، وشفاء به این است که دیگربه گناه برنگردی .

 

( غرر – ص 194 )

 

گناه جدید ( مانند آزادی هم جنسگرائی و... )

 

بلای جدید ، ازجمله بیماری جدید « مانند بیماری اید ذ ، کرونا و... »

 

د - الإمامُ الرِّضا ( علیه السلام ) یَقُولُ :

 

کُلَّما أَحدَثَ العَبدُ مِنَ الذُّنُوبِ ما لَم یَکُونُوا یَعمَلُونَ ، آَحدَثَ اللهُ لَهُم مِنَ البَلاءِ مالَم یَکُونُوا یَعرِفُونَ .

 

امام رضا ( ع ) می فرما ید :

 

هرگاه بندگان گناهان تازه ای را که سابقه نداشته ، ایجاد کنند ( انجام دهند ) خدابرای آنها بلاهائی راکه سابقه نداشته ( نمی شناختند ) ایجاد کند .

 

( اصول کافی ج 3 – ص 377 – ح 29 )

 

مجادله - ستیزه جوئی

 

مخاصمه – دشمنی

 

الف -  عَن عَلِیِّ بنِ عُقبَةَ عَن أَبِیهِ قٰالَ : سَمِعتُ أَبٰاعَبدِاللهِ (علیه السلام ) یَقُولُ :

 

وَلا تَخاصَمُوا بِدِینِکُم ، فَاِنَّ المُخاصِمَةَ مُمرِضَةٌ لِلقَلبِ .

 

علی بن عقبة ازپدرش نقل می کند که گفت : از امام صادق ( ع ) شنیدم می فرمود :

درمورد دین وآئین خود « با یکدیگرومخالفین » دشمنی وپیکارنکنید ، همانا دشمنی با یکدیگرباعث بیماری قلب می شود .

 

( وسائل الشیعه ، ج 11 – ص 450 – ح 4 )

 

ب -  قٰالَ أَمِیرُالمُؤمِنِینَ (علیه السلام ) :

 

إِیّٰاکُم وَالمِرٰاءَ وَالخُصُومَةَ فَاِنَّهُمٰا یُمرِضٰانِ القُلُوبَ عَلَی الإِخوٰانِ وَیَنبُتُ عَلَیهِمَا النِّفٰاقُ .

 

امیرالمؤمنین (ع ) فرمود :

 

ازمجادله وستیزبپرهیزید که دلهای دوستان وبرادران را « نسبت بیکدیگر» بیمارکنند ونفاق رویانند .

 

( اصول کافی ، ج 3 – ص 409 – ح 1 )

 

انعقاد نطفه درحال حیض

 

قال النّبیّ ( صلّی الله علیه وآله ) :

 

مَن جامَعَ إِمرَأَتَهُ وَهِیَ حائِضٌ فَخَرَجَ الوَلَدُ مَجذُومًا أَوأَبرَصَ فَلا یَاُومُنَّ إِلا نَفسَهُ .

 

پیامبر خدا ( ص ) فرمود :

 

کسی که بازن خود هم بسترشود درحالی اودرحال حیض بوده ، فرزندی که به وجود آید یا مبتلا به بیماری جذام ویا دچاربیماری برص ( پیسی ) می باشد ( دراین خصوص ) فقط باید خودرا ملامت کند.

 

( وسائل الشیعه ج 2 – ص 568 – ح 4 )

 

عن عذافرالصّیرفیّ قال : قال أبوعبدالله ( علیه السلام )  :

 

تَری هؤُلاء المُشَوَّهِینَ فِی خَلقِهِم ؟ قالَ : قُلتُ : نَعَم ، قالَ : هؤُلاءُ الَّذِینَ آبائُهُم یَأتُونَ نِسائَهُم فِی الطَّمثِ

 

صیرفی گوید : امام صادق ( ع ) فرمود :

 

این معلولین ( ومعیوبین ) جسمی را می بینی ؟ عرض کردم بلی ، فرمود : اینها کسانی هستند که پدرانشان درحال حیض با همسران خود هم بستر شده اند .

 

( وسائل الشیعه ج 2 – ص 568 – ح 3 )

 

« درروایتی ( نقل شده ) توصیه هایی را حضرت پیامبر ( صلّ الله علیه وآله ) به أمیرالمؤمنین ( علیه السلام ) می نماید ، دراین روایت به عوامل بسیاری ازبیماری های قبل ازتولّد وهنگام انعقاد نطفه اشاره شده ونشان می دهد برای جلوگیری ازبیماری باید ازقبل از تولّد توجه داشت » 

 

( عامل خاص بیماری )

 

بول نکردن بعد ازهمبستر شدن باهمسر (ماندن منی درمجرای بول )

« دریک روایتی ( نقل شده ) است اگر ( انسان ) با همسر خود همبسترشود وقبل ازغسل بول نکند تا بقیه منی ازاوخارج شود ، به دردی مبتلا مسی شود که درمانی برای اونیست »

 

( وبا )

 

آزاروأذیت خویشاوندان

 

ترک صله رحم

 

عن عثمان بن عیسی عن بعض أصحا بنا عن أبی عبدالله (علیه السلام ) :


قالَ : قُلتُ : إِنَّ إِخوَتِی وَبَنِی عَمِّی قَد ضَیَّقُواعَلیَّ الدّارَوَأَلجَأُونِی مِنها إِلی بَیتٍ وَلَوتَکَلَّمتُ أَخَذتُ ما فِی أَیدِیهِم ، فَقالَ لِی : اِصبِرفَاِنَّ اللهَ سَیَجعَلُ لَکَ فَرَجًا قالَ : فَانصَرَفتُ وَوَقَعَ الوَباءُ فِی سَنَةِ إِحدی ثَلاثِینَ { وَمِأَةِ } فَماتُوا وَاللهِ کُلُّهُم فَما بَقِیَ مِنهُم أَحَدٌ ، قالَ فَخَرَجتُ فَلَمّا دَخَلتُ عَلَیهِ قالَ : ما حالُ أَهلِ بَیتِکَ ؟ قالَ قُلتُ لَهُ : فَقَد ماتُوا وَاللهِ کُلُّهُم ، فَما بَقِیَ مِنهُم أَحَدٌ ، فَقالَ : هُوَبیما صَنَعُوا بِکَ وَبِعُقُوقِهِم إِیّاکَ وَقَطعِ رَحِمِهِم بَتِرُّوآ أَتُحِبُّ أَنَّهُم بَقُوا وَأَنَّهُم ضَیَّقُوا عَلشیکش ؟ قالَ : قُلتُ : إِی وَاللهِ .

 

برخی ازاصحاب ما گوید : که به حضرت صادق ( ع ) عرض کردم : برادران وعموزادگانم خانه ام را برمن تنگ کرده وازهمه آن خانه مرا بیک اطاق آن پناهنده کرده اند ، ومن چنانچه دراین باره اقدام کنم آنچه دردست آنها است میگیرم ، گوید : آن حضرت فرمود : صبرکن خداوند برایت گشایشی فراهم کند ، گوید من منصرف شدم ، ووبائی درسال صدوسی ویک بیامد وبخدا سوگند همگی آنها مردند ویک نفرازآنها باقی نماند ، گوید : من بیرون آمدم ( وبنزد آن حضرت رفتم ) همینکه براووارد شدم فرمود : حال اهل خانه ات چطوراست ؟ عرض کردم : بخدا سوگند همه آنها مردند ، ویک نفرازآنها زنده نماند ،  فرمود : این برای آن کاری بود که بتوکردند ، وبرای آن آزاری که بتو رسا ندن وقطع رحمیکه کردند نابود شدند ،  آیا میخواستی که زنده باشند وبرتو تنگ بگیرند ؟ عرض کردم : آری بخدا سوگند .

 

 ( اصول کافی ج 4 – ص 47 ح 3 )

 

کینه توزی

 

عَلِیٌّ (علیه السلام ) :

 

طَیِّبُوا قُلُوبَکُم مِنَ الحِقدِ فَاِنَّهُ دٰاءٌ مُؤَبِّی .

 

امام علی ( ع ) :

 

دلهایتان را ازکید وکینه پاکیزه دارید زیرا که کینه دردی است وبا آور.

 

( غرر، ج 2 – ص 471  – ح 34 

« روایاتی درمورد عوامل پیدایش بیماری است ، این دسته از روایان که بسیارمتعدد وفراوا نند ، عوامل مادی ومعنوی گونا گون را که منجربه بیماری درانسان می شود را مشخص می کند »

 

« الحمد لله ربّ العالمین وصلّی الله علیه وآله الطّاهیرن »

 

کتاب : اثرگناه درزتدگی انسان

تألیف : عمرا ن عزتی 

دسته ها :


بسم الله الرّحمن الرّحیم

 

« گناهانی که باعث إنکا ر و فراموش کردن آخرت می شود »

 

إنکارآخرت ( وتکذیب روز قیامت )

 

گناهانی که باعث انکارآخرت ( وتکذیب روزقیامت ) می شود .

 

فسق وفجور)  گناه ) 

 

نداشتن حرف حق وثابت ( اختلاف درمورد حق )

 

کفر

 

رها کردن وواگذاردن آخرت

 

گناهانی که باعث رها کردن آخرت می شود

 

دوست داشتن دنیا

 

ضررزدن وزیان رساندن به آخرت خویش

 

گناهانی که باعث ضرررزد ن آخرت می شود

 

دوست داشتن دنیا

 

فراموش کردن آخرت

 

گناهانی که باعث فراموش کردن آخرت می شود

 

آرزوی طولانی

 

انکار آیات الهی

 

تفاخرومباهات

 

اشتغال به دنیا

 

راضی شدن به زندگی دنیا

 

مشغول شدن به نعمتهای دنیا 

 

پیوند خوردن به دنیا

 

حب الدنیا ( دنیا دوستی ودنیا پرستی )

 

رغبت به دنیا

 

فریفتگی به دنیا

 

به بازیچه گرفتن دین وآئین

 

کفر

 

فروختن آخرت به دنیا

 

گناهانی که باعث فروختن آخرت به دنیا آخرت می شود

 

اطاعت ازهوای نفس

 

تبعیض دراحکام دین ( کافرشدن به بعض احکام ومؤمن شدن به بعض دیگر)

 

کفروکافرشدن


منحرف شدن ازقیامت ( انحراف ازآخرت )

 

گناهانی که باعث انحراف ازآخرت می شود

 

انحراف ارمسیرعقل ومنطق

 

طمع


ویران کردن آخرت .

 

گناهانی که باعث ویارنی آخرت انسان  می شود

 

آباد کردن دنیا

 

***********************************************

 

إنکارآخرت ( وتکذیب روزقیامت )

 

گناهانی که باعث می شود انسان آخرت راإنکار کند

 

فسق وفجور)  گناه )  

 

قران کریم :

 

بلَ یُرِیدُ الإِنسانُ لِیَفجُرَ أمامَهُ ، یَسئَلُ اَیّانَ یَومُ القِیامَةِ .

 

( انسان شک درمعاد ندارد ) بلکه اومی خواهد (آزادبا شد و) مادام العمرگناه کند ، لذا می پرسد قیامت کی خواهد بود .

 

( سوره قیامت - 5  - 6 )

 

علیّ ( علیه السلام ) :

 

مَن سَرَّهُ الفَسادُ سائَهُ المَعادُ .

 

امام علی (ع ) :

 

 

هرکه ازفساد وتباهی خوشنودشود ازمعاد وآخرت بدش آید .

 

( غرر، ج 2 – ص 651 - ص 712 )  

 

نداشتن حرف حق وثابت ( اختلاف درمورد حق )

 

قرآن کریم :

إِنَّکُم لَفیِ قَولٍ مُختَلِفٍ .

 

شما (که قیامت را انکار می کنید ) درگفتارمختلف وگوناگون هستید ( حرف حق وثابت ندارید ) .

 

( سوره ذاریات  - 8 )

 

کفر

 

قرآن کریم :

 

زَعَمَ الَّذِینَ کَفَرُواأَن لَن یُبعَثُوا قُل بَلی وَرَبِّی لَتُبعَثُنَّ ...

 

کافران پندداشتند هرگز برانگیخته نخواهند شد بگوآری به پروردگارم سوگند که همه شما ( درقامت ) مبعوث خواهید شد . 

 

 ( سوره تغابن – آیه 7 )

 

رها کردن وواگذاردن آخرت

 

گناهی که باعث رهاکردن آخرت می شود

 

دوست داشتن دنیا

 

قرآن کریم :

 

کَلّا بَل تُحِبِّونَ العاجِلَةَ . وَتَذَرُونَ الآخِرَةَ .

 

چنین نیست که شما می پندارید ( ودلائل معاد را مخفی می شمرید ) بلکه شما دنیای زودگذررا دوست دارید ( وهوسرانی بی قید وشرط را ) .وآخرت را رها می کنید .

 

( سوره قیامت – آیه 20 – 21 )

 

ضررزدن وزیان رساندن به آخرت خویش

 

گناهانی که باعث ضررزدن به آخرت می شود

 

دوست داشتن دنیا

 

قال رسول الله ( صلّی الله علیه وآله )

 

مَن أَحَبَّ دُنیاهُ أَضَرَّ بِآخِرَتِهِ ،

 

رسول خدا ( ص ) فرمود :

 

هرکه دنیا یش را دوست داشته ، به آخرت خود زیان زده است .

 

( نهج الفصاحة – ص 609 - ح 2985 )

 

فراموش کردن آخرت

 

گناهانی که باعث می شود انسان آخرت را فراموش کند

 

آرزوی طولانی

 

قالَ أمِیرُالمُؤمِنِینَ ( علیه السلام ) :

 

إنّما أخافُ عَلَیکُم إثنَتَینِ : إتباعُ الهَوی ، وَطُولُ الأمَلِ ، أمّا إتباعُ الهَوی فَاِنّهُ یَصُدُّ عَنِ الحَقِّ ، وَطُولُ الأمَلِ فَیُنسِی الآخِرَةَ .

 

 

امیر المؤمنین  (علیه السلام ) فرمود :

برشما ازدوچیز بیمناکم : تبعیت ازهوای نفس ، وآرزوی طولانی ، تبعیت ازهوای نفس (انسان را) ازحق بازمیدارد ، وآرزوی طولانی باعث فراموشی آخرت می شود .

 

( وسائل الشیعه – ج 11 – ص 346 – ح 2 )

 

انکار آیات الهی

 

( سوره اعراف – آیه 50 - 51 )

 

تفاخروتکاثر

 

قرآن کریم :

 

أَلهٰکُمُ التَّکٰاثُرُ. حتَّی زُرتُمُ المَقابِرَ .

 

تفاخرومباهات بریکدیگرشماراازخداوقیامت به خود مشغول داشت . تا آنجا که زیارت قبرها رفتید و( وقبورمردگان خودرا برشمردید )

 

( سوره تکاثر – 1 )

 

اشتغال به دنیا

 

علیّ ( علیه السلام ) :

 

کَیفَ یَعمَلُ لِلآخِرَةِ أَلمَشغُولُ بِالدُّ نیٰا .

 

امام علی (ع ) :

 

چگونه برای آخرت عمل نماید کسی که بدنیا مشغول است ؟ ! .

 

( غرر، ج 2 – ص 553 - ص 3 )  

 

راضی شدن به زندگی دنیا

 

علیّ ( علیه السلام ) :

 

مَن رَضِیَ بِالدُّنیا فاتَتهُ الأخیرَةُ .

 

امام علی (ع ) :

 

کسی که به دنیا راضی وخورسند شد آخرت را ازدست داده است .

 

( غرر، ج 2 – ص 652 - ح 717 )  

 

اشتغل به دنیا

 

علیّ ( علیه السلام ) :

 

أَلنّاسُ فِی الدُّنیا عامِلانِ : عامِلص عَمِلَ فِی الدُّنیا لِلدُّنیا ، قَد شَغَلَهُ دُنیاهُ عَن آخِرَتِهِ ، یَخشی عَلی مَن یَخلُفُهُ ألفَقرَ،

 

امام علی (ع ) :

 

مردم دردنیا دودسته اند : یکی آنکس که دردنیا برای دنیا کارکرد ، ودنیا اورا ازآخرتش بازداشت ( ومشغول کرد ) ، بربازماندگان خویش ازتهیدستی حراسان است .

 

( نهج البلاغة – دشتی – ص 654 – ح 269 )

 

علیّ ( علیه السلام ) :

 

أَانّٰاسُ فِی الدُّنیٰا عٰامِلانِ : عٰامِلٌ فِی الدُّنیٰا لِلدُّنیٰا قَد شَغَلَتهُ دُنیٰا عَن آخِرَتِهِ ...

امام علی (ع ) :

 

مردم دردنیا سرگرم دوکارند ( دوجورکارمی کنند ) : یکی دردنیا به کار دنیا است ، دنیا اورا ازآخرتش بازداشته ( ومشغول کرده ) است ...

 

( غرر، ج 1 – ص 101- ص2161 )  

 

مشغول شدن به نعمتهای دنیا  

 

علیّ ( علیه السلام ) :

 

کَم مِن مُبتَلٰی بِالنَّعمٰاءِ .

 

امام علی (ع ) :

 

بسا کسیکه درچنگال نعمتها گرفتار است (مال وثروت نمیگذارد به آخرتش بپردازد ) .

 

( غرر، ج 2 – ص 551- ص31 )  

 

پیوند خوردن به دنیا

 

علیّ ( علیه السلام ) :

 

کَذِبَ مَن إدّعَی الیَقِینَ بِالباقِی وَهُوَمُواصِلٌ لِلفانِی .

 

دروغ گفت کسی که ادعای یقین به قیامت کرد درحالی که بدنیا پیوند خوده است .

 

( غرر، ج 2 – ص 574 – ص 18 )  

 

حب الدنیا ( دنیا دوستی ودنیا پرستی )

 

علیّ ( علیه السلام ) :

 

إِیّٰاکَ وَالوَلَهُ بِالدُّنیٰا فَاِنَّهٰا تُورِثُ الشَّقٰاوَةَ وَالبٰلاءَ وَتَحدُوکَ عَلَی البَقٰاءِ بِالفَنٰاءِ .

 

امام علی (ع ) :

 

دوری کن ازشیفتگی بدنیا که آن تورا به بدبختی ، وگرفتاری می افکند ، ومیراند تورا برفروختن آخرت به دنیا .

 

( غرر، ج 1 – ص 154- ص 76 )  

 

رغبت به دنیا

 

ألامام علیّ (علیه السلام ) :

 

لایَنفَعُ العَمَلُ لِلآخِرَةِ مَعَ الرَّغبَةِ فِی الدُّنیا .

 

امام علی (ع ) :

 

باوجود میل و خواهش به دنیا ، کاربرای آخرت بی فایده است .

 

( میزان الحکمة ج 1 – ص 58 – ح 132 )

 

فریفتگی به دنیا

 

به بازیچه گرفتن دین وآئین

 

کفر


قرآن کریم :


وَناداأَصحابُ النّارِأَصحابَ الجَنَّةِ آَن أَفِیضُواعَلَینا مِنَ الماءِ أَومِمّا رَزَقَکُمُ اللهُ قالُواإِنَّ اللهَ حَرَّمَهُما عَلَی الکافِرِینَ . أَلَّذِینَ اتَّخَذُوا دِینَهُم لَهوًا وَلَعِبًا وَغَرَّتهُمُ الحَیاةُ الدُّنیا فَالیَومَ نَنساهُم کَما نَسُوالِقاءَ یَومَهُم هذا وَما کانُوابِآیاتِنا یَجحَدُونَ .


ودوزخیان ، بهشتیان را صدا می زنند که ( محبت کنید ) ومقدارآب یا ازآنچه خدا به شما روزی داده به ما ببخشید ، آنها ( درپاسخ ) میگویند خداوند اینهارا برکافران تحریم کرده است . همانها که دین وآئین خودرا سرگرمی وبازیچه گرفتند وزندگی دنیا آنهارا مغرورساخت امروزما آهارا فراموش می کنیم چون لقای چنین روزی را فراموش کردند ، وآیات مارا انکارنمودند .

 

( سوره اعراف – آیه 50 - 51 )

 

فروختن آخرت به دنیا

 

گناهانی که باعث می شود انسان آخرت خویش را به دنیا بفروشد 

 

اطاعت ازهوای نفس

 

علیّ ( علیه السلام ) :

 

مَن أَطٰاعَ هَوٰاهُ بٰاعَ ٰاخِرَتَهُ بِدُنیٰاهُ .

 

امام علی (ع ) :

 

هرکه هوای نفس را اطاعت کند آخرخویش را بدنیایش فروخته است .

 

( غرر، ج 2 – ص 650- ص 895 )  

 

تبعیض دراحکام دین ( کافرشدن به بعض احکام ومؤمن شدن به بعض دیگر)

 

قرآن کریم :

 

أَولئِکَ الَّذِینَ اشَتَرَوُا الحَیاةَ الدُّنیا بِالآخِرَةِ...

 

اینها ( تبعیض کنند گان دراحکام خدا ) همان کسانند که آخرت را به زند گی دنیا فروختنه اند ،

 

( سوره بقره – آیه 86 )

 

کفروکافرشدن

 

قرآن کریم :

 

... وَوَیلٌ لِلکافِرِینَ مِن عَذابٍ شَدِیدٍ . أَلَّذِینَ یَستَحِبُّونَ الحَیاةَ الدُّنیاعَلَی الآخِرَةِ وَیَصُدُّونَ عَن سَبِیلِ اللهِ وَیَبغُونَها عِوجًا أُولئِکَ فِی ضَلالٍ بَعِیدٍ .

 

ووای برکافران ازمجازات شدید . همانها که زندگی دنیا را برآخرت ترجیح می دهند و ( مردم را ) ازراه الله بازمی دارند ومی خواهند راه حق را منحرف سازند آنها درگمراهی دوری هستند .

 

( سوره ابراهیم – 2 – 3 )

 

قرآن کریم :

 

... وَلکین مَن شَرَحَ بِالکُفرِصَدرًا فَعَلَیهِم غَضَبٌ مِنَ اللهِ وَلَهُم عَذابٌ عَظییمٌ . ذالیکَ بِأَنَّهُمُ استشحَبُّواالحَیاةَ الدُّنیاعَلَی الآخِرَةِ وَأنَّ اللهَ لایَهدِی القَومَ الکافیرِینَ .

 

آری آنها که سینه خودرا برای پذیرش کفرگشوده اند غضب خدا برآنها است وعذاب عظیمی درانتظارشان !. این بخاطر آنست که زندگی دنیا ( وپست ) را برآخرت ترجیح دادند ، وخداوند افراد بی ایمان ( ولجوج ) را هدایت نمی کند .

 

( سوره نحل – آیه 106 – 107 )

 

منحرف شدن ازقیامت ( انحراف ازآخرت )

 

گناهانی که باعث انحراف انسان ازآخرت می شود 

 

انحراف ارمسیرعقل ومنطق

 

قران کریم :

 

یُؤفَکُ عَنهُ مَن اُفِکَ .

 

کسانی ازایمان به آن ( روزقیامت ) منحرف می شوند که ازقبول حق سربازمی زنند .

 

( سوره ذاریات  - 9 )

 

« گسانی ازایمان به معاد منحرف می شوند که ازمسیردلیل عقل ومنطق حق طلبی منحرف گشته اند » تفسیر نمونه ج 22 – ص 315 .

 

طمع

 

الإمام علیٌّ ( علیه السلام ) :

 

ماأَعمَی النَّفسَ الطامِعَةَ عَنِ العُقبَی الفاجِعَةِ .

 

امام علی ( ع ) :

 

چقدرکوراست نفس طمعکارازآخرتی که بدرد آرنده است .

 

( غرر، ج 2 – ص 748- ص 191 )  

 

ویران کردن آخرت

 

گناهانی که باعث ویرانی آخرت انسان می شود 

 

آباد کردن دنیا

 

ألامام علیّ ( علیه السلام ) :

 

مَن عَمَّرَدُنیاهُ خَرَّبَ مَآلَهُ وَمَن عَمَّرَآخِرَتَهُ بَلَغَ آمالَهُ .     

 

امام علی ( ع ) :

 

هرکه دنیای خویش را آباد سازد ، آخرت خودرا ویران کند وهرکه آخرت خویش را آبادسازد به آرزوهای خود برسد .

 

( میزان الحکمة ج 1 – ص 56 – ح 119 )

 

« الحمد لله ربّ العالمین وصلّ الله علی محمد وآله الطاهرین »

 

کتاب : اثرگناه درزندگی انسان

 

تالیف : عمران عزتی


دسته ها :
X